شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: "جو بایدن بیچاره، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته به سرزمین‌های اشغالی رفته‌بود

 تا خبر خوشی به اسرائیلی‌ها بدهد و بگوید که واشنگتن به آغوش اسرائیل بازگشته است. اما پاسخی که دریافت کرد چه بود؟ لنگه‌کفشی که به‌صورتش پرتاب شد."

این مقدمه یادداشت خبرنگار الجزیره در سایت اینترنتی این شبکه است که به مناسبت تحولات اخیر در روابط آمریکا و اسرائیل در 72 ساعت گذشته، نوشته ‌است.

در ادامه این مطلب آمده است، اعلام وزارت کشور رژیم صهیونیستی مبنی بر ساخت 1600واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس که تازه بخشی از 50 هزار واحد مسکونی است که قرار است در بلندمدت ساخته شود، همزمان شد با سفر جو بایدن. این موضوع توفانی به‌پا کرد که موجی از محکومیت‌ها و واکنش‌های منفی را به همراه داشت و سرانجام نخست‌وزیر اسرائیل مجبور به عذرخواهی شد.

بر خلاف عراق، اسرائیل در اشغال آمریکا نیست اما رهبران این رژیم به‌شدت دغدغه دولت اوباما را دارند و این دولت به مشغولیت ذهنی‌‌شان تبدیل شده‌است. اوباما در آغاز دوران کاری‌اش و در سخنرانی‌های معروف قاهره و آنکارا، هم نسبت به اسرائیل ژست بی‌طرفی گرفت و هم خواستار توقف ساخت شهرک‌های غیرقانونی شد.

اکنون محبوبیت اوباما در میان اسرائیلی‌ها نسبت به جمعیت نقاط دیگر دنیا در پایین‌ترین سطح قرار دارد. نویسنده الجزیره سپس به تحولات درون دولت در رژیم صهونیستی پرداخته و نوشته است: در این دولت الی ییشای، وزیر کشور و آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه از افراطیون پوپولیست حضور دارند و سخنانی می‌گویند که به‌شدت بوی نژادپرستی می‌دهد.

بر خلاف سیاستمداران سنتی مانند ایهود باراک که 35 سال سابقه نظامی‌گری دارد و همچنین زیپی لیونی، رهبر اپوزیسیون و وزیر خارجه سابق، رهبران راست جدید و حزب شاث به‌دنبال شروع دورانی جدید برای صهیونیسم هستند.

دولت اوباما امیدوار بود که با نزدیک شدن به اسرائیل و به کار بردن لحنی حاکی از دلباختگی مانند آنچه از زبان بایدن در روزهای نخست این سفر جاری شد، موقعیت دمکرات‌ها را تثبیت کرده و جایگاه این حزب را در کنگره حفظ کند اما اکنون با این واقعیت رو‌به‌رو شده که سیاست‌های اسرائیل با معادلات حزبی و توازن قدرت مخصوص به این رژیم و مناسبات درون آن پیش می‌رود.

راست‌های افراطی اسرائیل از یک سو از حمایت نظامی آمریکا در منطقه بهره می‌برند و از سوی دیگر به نفرت از اوباما دامن می‌زنند و از این نفرت بهره خود را می‌برند.
اکنون که آمریکا این حقیقت را دریافته واکنش منفی و شدیدی به اسرائیل نشان می‌دهد. رسانه‌های خبری جهان این واکنش را بی‌سابقه توصیف می‌کنند.

هیلاری کلینتون در این‌باره به‌شدت به تل‌آویو هشدار داد. وزیر خارجه آمریکا در هشدار خود تأکید کرده‌است که ادامه ساخت شهرک‌ها و سیاست اسرائیل در این زمینه به روابط میان تل‌آویو و واشنگتن آسیب می‌زند.

بسیار جالب توجه است که کلینتون با در نظر گرفتن روابط واشنگتن و تل آویو و نه روابط فلسطینیان و اسرائیل، تأثیر اقدام اخیر اسرائیل را ارزیابی کرده؛ گویی که اکنون مناقشه خاورمیانه به نزاعی دو‌طرفه میان آمریکا و اسرائیل تبدیل شده‌است.

کد خبر 103366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز