شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: طرح آمریکا برای فروش تسلیحات به تایوان کافی بود تا روابط پکن و واشنگتن بار دیگر کاملا تیره و تار شود.

درحالی‌که برخی‌ها گمان می‌کردند در دوره اوباما دیگر کمتر خبری از تنش‌های گاه و بی‌گاه در روابط دو طرف خواهد بود اما تصمیم آمریکا برای فروش چند میلیارد دلار تجهیزات نظامی به تایوان که چین آن را هنوز بخشی از خاک خود می‌داند خشم‌ مقام‌های پکن را به‌دنبال داشت.

دولت چین 10بهمن اعلام کرد که در واکنش به طرح فروش 4/6 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان مبادلات نظامی خود با واشنگتن را تعلیق خواهد کرد. علاوه بر این، مقام‌های پکن تهدید کرده‌اند که کمپانی‌های فروشنده تسلیحات به تایوان را تحریم و در همکاری‌های دو جانبه ‌خود در مسائل راهبردی با آمریکا بازنگری خواهند کرد.

این واکنش شدید چین10بهمن ساعاتی پس از آن اعلام شد که وزارت خارجه چین با احضار سفیر آمریکا در پکن به وی هشدار داد که این اقدام می‌تواند لطمه سختی به روابط 2کشور بزند.

تجهیزاتی که قرار است آمریکا به تایوان بفروشد شامل هلی‌کوپتر و سیستم‌های دفاع موشکی است و مقام‌های آمریکا می‌گویند قرارداد آن مربوط به دولت جورج بوش است.
چین و تایوان پس از پایان جنگ داخلی در سال 1949 به‌طور جداگانه اداره می‌شوند و این در حالی است که مقام‌های پکن، تایوان را همچنان بخشی از خاک خود می‌دانند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که وزارت دفاع آمریکا قصد دارد هلی‌کوپترهای بلک‌هاک، موشک‌های پاتریوت و تجهیزات مربوط به شبکه‌های ارتباطی سیستم‌های دفاعی را به تایوان بفروشد. این در حالی است که دولت چین بارها درباره تلاش تایوان برای اعلام استقلال رسمی هشدار داده است و صدها موشک چینی سال‌هاست که این جزیره را نشانه‌گیری کرده‌اند. پکن تهدید کرده است درصورت حرکت تایوان به سمت اعلام استقلال رسمی برای تحت کنترل درآوردن این جزیره از زور استفاده خواهد کرد.

10بهمن هه یافی، معاون وزیر امور خارجه چین با احضار سفیر آمریکا اعلام کرد که فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان دارای عواقبی است که هیچیک از 2کشور خواهان آن نیستند.
وزیر دفاع چین ساعاتی پس از این هشدار اعلام کرد که با توجه به عواقب فروش تسلیحات به تایوان همکاری‌ها و مذاکرات نظامی با آمریکا متوقف می‌شود. وزارت خارجه چین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور تحریم شرکت‌های فروشنده سلاح به تایوان را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وزارت دفاع آمریکا اکنون جزئیات قرارداد فروش سلاح را به کنگره این کشور ارسال کرده است و نمایندگان 30 روز برای اظهارنظر درباره این موضوع فرصت دارند. آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا در گزارش خود به کنگره اعلام کرده است که این معاهده تسلیحاتی ارتش تایوان را مدرن می‌کند، توان دفاعی بیشتری به این کشور می‌دهد و به ثبات امنیت منطقه کمک می‌کند. مقام‌های آمریکا گفته‌اند که این قرارداد شامل جنگنده‌های اف‌16 که تایوان تمایل زیادی برای خرید آنها دارد، نیست.

این در حالی است که اخیرا هم روابط دوطرف با بحث درباره دسترسی به اینترنت آزاد و حمله اینترنتی به سایت گوگل و هک ای‌میل تعدادی از فعالان حقوق بشر دچار تنش شده بود. گوگل اعلام کرده که در ماه دسامبر سال 2009 میلادی متوجه شده است که هدف یک رشته حملات سایبری بسیار پیشرفته قرار گرفته است که به‌طور غیرمستقیم دولت چین را مسئول آن دانسته است.

واشنگتن در محافل بین‌المللی تلاش می‌کند که رابطه خود با چین را بسیار نزدیک نشان دهد اما براساس قانونی که سال 1979 در کنگره آمریکا تصویب شده این کشور متعهد به دفاع از تایوان شده است.

تایوان مدتهاست از متحدان بسیار نزدیک واشنگتن قلمداد می‌شود و 10بهمن هم مایینگ جئو، رئیس دولت تایوان با استقبال از این قرارداد اعلام کرد که این مسئله باعث می‌شود این منطقه امن‌تر از گذشته شود. بدون شک مقام‌های آمریکا پیش از ارسال این طرح به کنگره پیش‌بینی واکنش مقام‌های پکن را کرده‌اند و اکنون باید دید که در مقابل چه امتیازی از فروش تسلیحات به تایوان منصرف خواهند شد.

کد خبر 100603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز