البته آنچه شهروندان با ارسال برگه نوبت به روزنامه، بیان میکنند، گویای این است که در همین روزهای جاری نیز در برخی بانکها به دلایل گوناگون جای سوزن انداختن نیست.
سیستم نوبتدهی بانکها نیز اگر چه نظم نسبی به بانکها داده اما مشکل ازدحام شهروندان را حل نکرده است. از سوی دیگر، عابربانکها نیز به نسبت توقعی که از آنها میرفت آنچنان مورد اعتماد افراد نیستند.
برای نمونه بسیاری از شهروندان عقیده دارند که چنانچه عابربانک کارت آنها را پس ندهد به این راحتیها نمیتوان دوباره آنرا به دست آورد. در ساعات تعطیلی بانکها بسیاری از کاربران عابربانکها، دستشان از موجودیشان کوتاه شده است.
در موارد بسیاری نیز کارمندان برای بازگرداندن کارت، دارنده کارت را در مراحل کاغذبازیهایی انداختهاند که مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد کرده است.
تغذیه دانشآموز
معلوم نیست با اینکه تمام شهروندان و مسئولان در مورد مضرات محصولات دورهگردها برای سلامتی کودکان توافق دارند چرا باز هم تعداد این دورهگردها در اطراف مدرسهها زیاد است؛
انواع محصولاتی که هیچ نام و نشان مشخصی ندارند چه رسد به اینکه نشان استاندارد در بساط آنها یافت شود. دانشآموزان هم که به طور معمول توجه خاصی به این مقولات نشان میدهند. نتیجه این میشود که والدین باید هر ازگاهی آنها را تا مطب دکتر و حتی تخت بیمارستان همراهی کنند. این در حالی است که مسئولان میتوانند با فروشندههای دارای اجناس غیراستاندارد برخورد و به این وسیله، سلامتی دانشآموزان را تامین کنند.
مهماننوازی از نوع ایرانی
یکی از ویژگی های مثبت ایرانیها مهماننوازی است که آنها را در همه جهان مشهور کرده است و این یکی از ویژگیهایی است که گردشگران خارجی را برای سفر به ایران تشویق میکند. این در حالی است که در برخی موارد برخی اقدامات موجب میشود که این مهماننوازی در مقابل برخی از سودجوییها ارزش خود را از دست بدهد.
برای مثال در برخی موارد برخی از رانندگان تاکسی که با گردشگران سر و کار دارند از آنها کرایه بیشتری طلب میکنند. این درحالی است که برخی از گردشگران در تماس با دوستان و آشنایان از نرخ واقعی کرایه آگاه شده و این نکته وجهه ایرانیان میهماننواز را مخدوش میکند.
خوب است در زمینه برخورد با گردشگران به خصوص در مورد دریافت کرایه و هزینهها قانون و نرخهای مجاز لحاظ شود تا جای ابهام و تردید وجود نداشته باشد. از سوی دیگر شهروندان نیز میتوانند موارد تخلف را با شمارهتلفنهای مربوط با مسئولان اتحادیه مورد نظر در میان بگذارند.
کمبود مینیبوس در بازیها
همانگونه که شاهد بودیم روز گذشته دربی تیمهای فوتبال استقلال و پیروزی انجام شد و مانند گذشته مشکل کمبود مینیبوس شهروندان را درگیر کرد. معمولا در جریان بازیهای مهمی مانند این بازی بسیاری از رانندگان مینیبوس برای انتقال تماشاگران به استادیوم اقدام میکنند و این امر موجب میشود که مینیبوس برای سایر مسیرها با کمبود مواجه شده و شهروندان با دردسر مواجه شوند.
به همین منظور توصیه میشود رئیس خطهای ایستگاههای مینیبوس در این مورد نظارت بیشتری داشته باشد و از اعزام همه مینیبوسها به استادیوم ممانعت به عمل آورند. به این ترتیب حتی در زمان بازیهای مهم فوتبال هم خدماترسانی به سایر شهروندان مختل نخواهد شد و محدودیتی در زمینه مینیبوسها ایجاد نمیشود. به هر حال باید حقوق تمام شهروندان را در نظرگرفت.