چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: سهامداران می‌توانند از ابتدای سال آینده از طریق اینترنت به‌صورت الکترونیک و بدون مراجعه به شرکت‌های کارگزاری، اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

به گزارش همشهری، مبادلات الکترونیک سهام از ابزار‌های جدید بورس‌های پیشرفته دنیاست که منجر به افزایش حجم و رونق معاملات بازار سهام می‌شود؛ چراکه سهامداران می‌توانند به‌صورت مستقیم درخواست‌های خرید و فروش خود را براساس میزان سفارش‌های موجود و قیمت سهام به بازار ارائه کنند.

در این سامانه که سیستم معاملات «آنلاین تریدینگ» نام دارد، سفارش واردشده از سوی سهامدار پس از ارسال به یک شرکت کارگزاری وارد سامانه معاملات می‌شود و سهام مورد نظر برای سهامدار خریداری شده و یا به فروش می‌رسد.

در این طرح، کارگزار فقط وظیفه بررسی سفارش وارد شده را بر عهده دارد و پس از این بررسی، سفارش دریافت شده بلافاصله وارد سیستم معاملات بورس می‌شود.

وظیفه صحت سفارش وارد شده بر عهده مشتری است و این کار باعث می‌شود تا سفارش‌هایی که به‌صورت اشتباه وارد سامانه معاملات بورس می‌شود، کاهش یابد.
در حال حاضر، سهامداران بورس تهران به‌صورت سنتی از طریق مراجعه به شرکت‌های کارگزاری و ارسال فرم کتبی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

در عین حال، برخی سهامداران حرفه‌ای بازار از طریق ارتباط تلفنی با کارگزاران سفارش‌های خود را به بازار ارائه می‌کنند. این نحوه معاملات با اشکالاتی همراه است و باعث بروز اشتباهاتی در ثبت سفارش‌ها می‌شود.

کارشناسان معتقدند که به‌کار‌گیری سیستم معاملات آنلاین تریدینگ باعث تحول زیادی در معاملات بورس تهران می‌شود و آرزوی سهامداران حرفه‌ای بازار برای ثبت سفارش خرید و فروش به حقیقت می‌پیوندد.

در همین رابطه، ایوب باقرتبار، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار از به‌کارگیری این سیستم از ابتدای سال‌ آینده خبر داد و گفت: با به‌کارگیری سیستم معاملات آنلاین تریدینگ سهامداران می‌توانند سفارش‌های خود را از طریق اینترنت و به‌صورت الکترونیک به کارگزاران ارسال کنند و کارگزاران نیز پس از بررسی سفارش، این سفارش را وارد سامانه معاملات می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر در تلاش هستیم سیستم معاملات کارگزاران را با تعریف نرم‌افزار‌های معاملات آنلاین به سیستم معاملات بورس وصل کنیم تا از ابتدای سال آینده امکان انجام معاملات آنلاین سهام فراهم شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نزدیک به 80 درصد کارگزاران امکان دریافت سفارش‌های خرید و فروش سهام به‌صورت اینترنتی را دارا هستند اما در وهله اول تعدادی از کارگزاران پیشروی  بورس در 3 ماهه اول سال آینده معاملات آنلاین سهام را آغاز خواهند کرد.

به گفته باقرتبار، در این طرح وظیفه صحت سفارش ثبت شده بر عهده مشتری است و کارگزاری، دیگر مسئولیتی در این‌باره ندارد.مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه حرفه‌ای‌های بازار علاقه زیادی به استفاده از این سیستم دارند، خاطرنشان کرد: براساس برآورد‌های انجام شده این سیستم با استقبال سهامداران و فعالان بازار روبه‌رو خواهد شد و انقلابی در بازار سهام ایجاد خواهد کرد.

به گفته باقرتبار، با گسترش استفاده از رویه معاملات الکترونیک سهام در سال آینده، شرکت‌های کارگزاری با کاهش محسوس هزینه‌ها مواجه خواهند شد و می‌توانند تخفیف‌هایی را در کارمزدها اعمال کنند.

او گفت: بیشتر کارگزاران آمادگی لازم برای استفاده از این سیستم را دارا هستند و هر کارگزاری که اعلام آمادگی کند می‌تواند در این حوزه فعال شود.

کد خبر 100965

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز