گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه چین 17بهمن از نخستین حضور خود در کنفرانس امنیتی مونیخ برای انتقاد از سیاست‌های آمریکا استفاده کرد تا تنش میان دو طرف آشکارتر از گذشته شود

این برای نخستین بار است که وزیر امور خارجه چین در کنفرانسی که 46 سال است برگزار می‌شود و معمولا در اختیار غربی‌ها بوده، شرکت می‌کند. بسیاری این حضور را نشان‌دهنده نقش مهم و رو به رشد چین در مسائل جهانی می‌دانند.

یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه‌ چین در سخنرانی خود در آغاز این کنفرانس با انتقاد شدید از طرح آمریکا برای فروش تسلیحات به تایوان گفت: دیدگاه‌های تسلیحاتی آمریکا به معنای دخالت در مسائل داخلی چین است و به قراردادها و توافقات قبلی چین و آمریکا آسیب می‌رساند.

وی تاکید کرد: این اقدام آمریکا به‌صورت آشکار نقض مرامنامه روابط میان کشورها به حساب می‌آید. وزارت دفاع آمریکا در حالی به‌تازگی طرح فروش 4/6 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به تایوان را به کنگره این کشور فرستاده است که چین همچنان این جزیره را جزئی از خاک خود می‌داند.

وزیر امور خارجه چین گفت: بدون شک دولت چین و مردم این کشور باید به این مسئله واکنش نشان می‌دادند. موضع ما عاقلانه است. دولت چین انتظار دارد که ایالات متحده رفتار خود را اصلاح کند.

وی در کنفرانسی که به داووس امنیتی مشهور است، تاکید کرد که چین برای روابط بهتر با آمریکا پیش از این گام‌های زیادی برداشته بود که ناگهان با طرح آمریکا برای فروش تسلیحات به تایوان مواجه شد. یانگ جیه‌چی عنوان کرد: روابط خوب بین 2کشور خواست چین و آمریکا و همچنین بقیه جهان است.

چهل‌وششمین کنفرانس امنیت جهانی با حضور بیش از 300 نفر از نمایندگان بلند پایه سیاسی و نظامی 40 کشور جهان کار خود را در مونیخ آغاز کرده است و تا فردا ادامه خواهد داشت.

این کنفرانس هر سال درباره سیاست‌های امنیتی جهان در هتل بایریشر هوف در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود و به‌دلیل تشابه کمی و کیفی و بازتاب‌های آن با مجمع جهانی اقتصاد، به داووس امنیتی شهرت دارد.

17بهمن گیدو وستروله‌، وزیر امور خارجه آلمان هم در این کنفرانس از طرح تشکیل ارتش اروپا برای نقش پر‌رنگ‌تر کشورهای اروپایی در مسائل جهانی حمایت کرد.گیدو وستروله‌ با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا باید نقش خود را به‌عنوان یک بازیگر مهم در مسائل جهانی حفظ کند، گفت: کشورهای اروپایی باید بتوانند به‌طور مستقل بحران‌ها را مدیریت کنند و به سرعت در مقابل آنها واکنش نشان دهند. وی تاکید کرد: هدف دراز مدت ما تشکیل ارتش اروپا تحت کنترل کامل است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در سخنرانی خود در این کنفرانس اعلام کرد که مسکو نسبت به کارایی پایگاه‌های جدید ناتو در اروپا برای حفظ امنیت در منطقه تردید دارد. وی گفت: به ما می‌گویند که ایجاد پایگاه‌های جدید ناتو امنیت ما را تحکیم می‌کند. ما نمی‌فهمیم که چگونه پایگاه‌ها در اروپا و از جمله در رومانی می‌توانند امنیت ما را تحکیم کنند.

روسیه در دکترین جدید نظامی خود با تاکید مجدد برحق خود در استفاده از تسلیحات هسته‌ای درصورت تهدید موجودیت این کشور، توسعه ناتو را تهدید ملی علیه روسیه شمرده است.

17بهمن آندرس فوگ راسموسن در کنفرانس مونیخ با واکنش به این مسئله اعلام کرد که دکترین جدید روسیه نشان‌دهنده جهان واقعی نیست. وی گفت: این دکترین در تضاد کامل با تلاش ما برای بهبود روابط ناتو و روسیه است.

دبیر کل ناتو و بیشتر وزیران دفاع کشورهای غربی قصد دارند در آخرین روز کاری کنفرانس مونیخ به بررسی اوضاع افغانستان و امکانات عملی اجرای نتایج کنفرانس لندن بپردازند.

کد خبر 101107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز