گروه بورس: معاملات بورس تهران براساس قانون جدید، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شد

به گزارش همشهری، پس از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته، معاملات بورس تهران علاوه بر کارمزدی که از سوی کارگزاران دریافت می‌شد مشمول پرداخت 3درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز شد، اما به‌تازگی و پس از تصویب قانون جدید توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی، سهامداران بورس تهران از این پس از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده که برای نخستین بار در ایران از مهر ماه سال گذشته اجرایی ‌شد، علاوه بر حوزه‌های مختلف اقتصاد، سازمان بورس به همراه شرکت‌های بورس، بورس کالا و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و کارگزاران که در قبال ارائه خدمات کارمزد دریافت می‌کنند باید مالیات بر ارزش افزوده 3درصدی پرداخت می‌کردند.

از سوی دیگر تمامی خدمات شرکت‌های کارگزاری به مشتریان مانند خرید و فروش سهام، کارگزار معرف، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی و... مشمول مالیات بر ارزش افزوده 3 درصدی شده بودند.

17بهمن حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار از حذف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در معاملات بازار سهام خبر داد. وی در این باره توضیح داد: پس از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده، علاوه بر کارمزد معاملات، 3 درصد نیز بابت مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شد که این قانون با توجه به تصویب قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی بورس منتفی شد.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم با اعلام اجرایی شدن قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید از 15 بهمن، گفت: در نخستین گام اجرای این قانون، عوارض کارمزد اوراق بهادار حذف می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران، وی با بیان اینکه از روز پنجشنبه، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه لازم‌الاجرا شده است، افزود: در نخستین گام، عوارض کارمزد معاملات اوراق بهادار حذف می‌شود تا بخشی از هزینه‌های بازار سرمایه کاهش یابد.

کم‌شدن هزینه معاملات

رئیس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در این‌باره گفت: کارگزاری‌ها و نهادهای مالی با آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بازار سرمایه، باید این عوارض و مالیات را پرداخت می‌کردند.

به گزارش ایرنا، محمود رضا خواجه نصیری با اشاره به اینکه براساس 2 بند از قانون جدید، عوارض در بازار سرمایه حذف می‌شود، افزود: در بخشی از این قانون، عوارض برای نهادهای واسط و نقل و انتقال‌دهنده حذف می‌شود.

رئیس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: براساس ماده‌ای دیگر از این قانون، کارگزاران و نهادهای مالی که در گذشته مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده بودند، از پرداخت این مالیات معاف می‌شوند.

خواجه‌نصیری با بیان اینکه هرگونه کاهش عوارض و مالیات در بازار سرمایه کشور منجر به کم شدن هزینه‌های معاملات اوراق بهادار می‌شود، گفت: از آنجا که خرید و فروش با سود اندک توجیه‌پذیرتر است، سرمایه‌گذاران پس از کاهش عوارض و مالیات، سریع‌تر برای سرمایه‌گذاری و گردش معاملاتی تصمیم‌گیری می‌کنند.

کد خبر 101112

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز