گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در چهل و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ در این شهر به‌سر می‌برد،17بهمن با وزرای امور خارجه آلمان، روسیه و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

متکی همچنین با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در میان دیدارهای متکی در مونیخ، دیدار با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بیش از دیگر دیدارها مورد توجه خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

منابع خبری روسیه محور دیدار متکی و لاوروف را بحث هسته‌ای ایران عنوان کردند. به گزارش ایتارتاس، لاوروف همچنین پس از دیدار با همتای آلمانی خود در برلین، ابراز امیدواری کرده بود در دیدار با منوچهر متکی، توضیحاتی درخصوص پاسخ تهران به پیشنهادهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شود.

روسیه از موافقت ایران با معاوضه سوخت هسته‌ای به‌منظور تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران استقبال کرده است. دیدار وزیران خارجه آلمان و ایران هم در هتل بایریشرهوف و محل برگزاری کنفرانس مونیخ صورت گرفت.

چیزی از محتوای این دیدار به رسانه‌ها درز پیدا نکرد اما گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان دیروز در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ با ابراز امیدواری درمورد اینکه ایران بتواند به توافقی در زمینه معاوضه سوخت هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یابد، گفت این گامی در جهت ایجاد اعتماد خواهد بود.

متکی با اشاره به دیدار‌های خود، درباره بحث تبادل همزمان سوخت از سوی ایران گفت: وقتی بحث مبادله همزمان مطرح شد، طرف‌های دیگر مشکلات فنی مبنی بر اینکه تبدیل غنی‌سازی‌ به 20 درصد یک دوره زمانی لازم دارد را مطرح کردند و خواستار روشن شدن نحوه برخورد با آن شدند.

وی ادامه داد: ما یادآور شدیم که در این زمینه می‌توانیم صبر کنیم تا وقتی که 20 درصد تولید شد آن وقت تبادل انجام شود. بنابراین به شکلی درواقع آن بحث همزمانی اعمال می‌شود.

متکی خاطرنشان کرد: ما درباره پیشنهاد آژانس با طرف‌های مختلف صحبت می‌کنیم و آنچه مهم است اراده سیاسی طرفین برای این تبادل است و  امکان رسیدن به تفاهم درباره سایر اجزای آن از جمله زمان، مکان و مقدار مورد نیاز وجود دارد.

متکی همچنین اظهارات روز سه‌شنبه  گذشته محمود احمدی‌نژاد را که گفته بود ایران از همکاری‌های صادقانه در زمینه هسته‌ای با دیگر کشورها استقبال می‌کند بازگو کرد و گفت: چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که تهران آماده مشارکت در یک تبادل سوخت است.

کد خبر 101116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز