چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

گروه ورزشی: اردوی تیم فوتبال امید ایران که قرار بود در ترکیه برگزار شود، لغو شد و این اتفاق شاید، چالش سرمربی امید با فدراسیون و کمیته ملی المپیک را وارد مرحله جدیدی کند.

طبق رایزنی‌هایی که کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال با کمپی در ترکیه انجام داده بود، قرار بود تیم امید در تاریخ 24 تا 28 بهمن در ترکیه اردویی تدارکاتی  برگزار کند اما این اردو لغو شد. مشکلات خروجی اکثر بازیکنان امید و قطعیت نیافتن مذاکرات با کمپ در ترکیه باعث شد این اردو لغو شود و به جای آن طبق معمول ملی‌پوشان امید در کمپ تیم‌های ملی در تهران اردوی خود را دنبال کنند. مسائل اتفاق‌افتاده به طور حتم برنامه‌های غلامحسین پیروانی را بر هم خواهد زد و شرایط تیم امید، نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

طبق برنامه‌ای که کادر فنی تیم امید به مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک داده بود، امیدها تا پایان سال جاری حداقل باید 10 بازی تدارکاتی با تیم‌های داخلی و خارجی انجام دهند. در حالی که کمتر از 50 روز به پایان سال و برنامه یک ساله کادر فنی این تیم  باقی مانده، تیم المپیک ایران هنوز برنامه خاصی ندارد جز تمرین؛ مسئله‌ای که بارها غلامحسین پیروانی سرمربی تیم امید به آن اشاره کرده و با لحنی معترضانه تمرین و ارد،بدون بازی تدارکاتی را برای موفقیت تیمش کافی ندانسته است.

پیروانی که از همان روزهای نخست همکاری‌اش با تیم ملی امید، چندان مورد حمایت افشارزاده دبیر کمیته ملی المپیک نبود و اختلاف‌نظر آنها نقل محافل ورزشی بود، بارها خواستار حضور تیم‌های خوب و قدرتمند خارجی در ایران برای بازی با تیم امید یا سفر امیدها به خارج از کشور برای انجام بازی تدارکاتی شده است و به گفته خودش آخرین درخواست را یک ماه و نیم پیش مطرح کرده بود: «من از یک ماه و نیم‌ قبل گفته بودم که تیم باید اردوی خارج از کشور داشته باشد. پیشنهاد دوم من هم این بود که هر تیم خارجی که به ایران می‌آید با تیم ملی امید هم یک بازی انجام دهد. حالا می‌گویند اردوی تیم امید در ترکیه به خاطر نظام‌وظیفه لغو شده است.»

طبق برنامه‌ای که پیروانی به مسئولان ارائه کرده، تیم امیدحداقل 6 بازی تدارکاتی عقب است و فقط از لحاظ اردوی داخلی و تمرین طبق برنامه پیش رفته است.با این حساب، کادر فنی حق دارد به شرایط معترض باشد و فوتبالدوستان هم حق دارند نگران وضعیت تیم ملی امید باشند؛ تیمی که قرار است طلسم 36 ساله را بشکند و به رویای ایرانیان برای حضور در بازی‌های المپیک جامه عمل بپوشاند. البته این نگرانی را می‌توان در صحبت‌های پیروانی هم کاملا حس کرد.

پیروانی: لغو اردو تقصیر من نیست

غلامحسین پیروانی، سرمربی تیم فوتبال امید که مدت‌هاست از شرایط این تیم نگران است در مورد لغو اردوی ترکیه می‌گوید: «یک ماه و نیم قبل گفته بودم باید اردوی خارج از کشور داشته باشیم و لغو اردوی ترکیه تقصیر من نیست. همیشه گفته‌ام بازی تدارکاتی هر چه بیشتر باشد به نفع تیم امید است. از یک ماه و نیم قبل گفته بودیم که تیم باید اردوی خارج از کشور داشته باشد اما مشکل نظام وظیفه این اردو را لغو کرد.

در هر دیدارم با مسئولان گفته‌ام هر تیم خارجی که به ایران می‌آید با تیم امید هم یک بازی انجام دهد.»این مربی در مورد مصاحبه مهدی تاج مبنی بر اینکه مخالفان وی نسبت به تغییر در کادر فنی تیم امید خوشبین نباشند، تاکید می‌کند: «من هیچ وقت به این مسائل نپرداخته‌ام و بارها اعلام کرده‌ام که دوست ندارم مربی تحمیلی باشم. امیدوارم آنهایی هم که دنبال سرکوب دیگران هستند به راه راست هدایت شوند.»

پیروانی هفته گذشته هم مصاحبه‌ای در خصوص وضعیت تیم امید و شایعه‌های پیرامون کادر فنی آن و احتمال قطع همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال انجام داده بود.وی گفته بود: «اگر حس کنم مرا نمی‌خواهند یک ثانیه هم نمی‌مانم. من دوست ندارم خودم را به آنها تحمیل کنم.»

پیروانی از شرایط تازه‌اش برای ادامه همکاری هم گفته بود. او باید 15 اسفندماه در پایان قرارداد یک ساله‌اش دوباره با مسئولان فدراسیون و کمیته ملی المپیک برای تمدید آن مذاکره کند و البته شرط و شروط تازه‌ای برای ادامه همکاری دارد.لغو اردوی ترکیه شاید پیروانی را به عدم تمدید قرارداد مصمم‌تر کند یا اینکه او برای ادامه همکاری شرط و شروط سخت‌تری تعیین کند چراکه در حال حاضر همه حق را به او می‌دهند؛ مربی‌ای که برنامه یک‌ساله و مشخص داده اما فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک بنا به دلایلی نتوانسته‌اند خواسته‌های او را برآورده کنند.

تلاش فدراسیون برای حل مشکل امید‌ها

با لغو اردوی ترکیه، امیدها در کمپ تیم ملی اردو زده‌اند اما پیروانی از این مسئله راضی نیست. او معتقد است ترکیب تیمش را شناخته و تمرین بی‌هدف کمک چندانی به تیم امید نمی‌کند. با اینکه از نظر کادر فنی تیم ملی امید و سرپرست این تیم لغو اردوی ترکیه قطعی است اما مهدی تاج، نایب‌رئیس فدراسیون از احتمال سفر تیم به ترکیه خبر می‌دهد و می‌گوید: «مسئله خروجی، مشکل اکثر تیم‌های ورزشی ایران است و ما در حال رایزنی هستیم تا مشکل سفر تیم‌های ملی جوانان، نوجوانان و امید را به خارج از کشور حل کنیم بنابراین احتمال برپایی اردوی تیم امید در ترکیه وجود دارد.»

فنایی: 90 درصد بازیکنان، سرباز هستند

محمد فنایی، سرپرست تیم فوتبال امید در مورد لغو اردو می‌گوید: «مشکلات نظام وظیفه برخی بازیکنان باعث شد اردو لغو شود.»یکی از مشکلاتی که باعث لغو این اردو شد، سخت گرفتن نظام وظیفه برای خروج بازیکنان سرباز تیم امید بود. در مدت زمان کوتاهی که در اختیار داشتیم، نمی‌توانستیم همه مدارک را تهیه کنیم. به عنوان سرپرست همه تلاشم را انجام دادم تا موضوع بازیکنانی که مشکل خروجی دارند، حل شود اما با توجه به اینکه اردوی ترکیه  فقط یک هفته است که نهایی شده، فرصت کافی برای جمع‌آوری همه مدارک وجود نداشت. به همین دلیل این اردو لغو شد.»

او ادامه می‌دهد: «امیدوارم مسئولان مربوطه مشکلات تیم امید را حل کنند تا در آینده با چنین معضلاتی روبه‌رو نباشیم. شماری از بازیکنان هم محصل هستند و تا رسیدن مدارک آنها و تایید نظام وظیفه برای دادن مجوز خروجی به آنها، با توجه به تاریخ اردو زمان کافی در اختیار نداشتیم. این اردو به جای ترکیه در تهران برگزار خواهد شد.»

کد خبر 101355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز