سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر سابق فیجی روز سه شنبه 5 دسامبر (14 آذر) اعلام کرد که پس از انجام کودتا در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

لایسنیا کاراسه در گفت وگویی تلفنی با بی.بی.سی اعلام کرد:من در خانه هستم اما در حال حاضر سربازان ارتش در بیرون از خانه مشغول مذاکره برای ورود به منزل مسکونی من هستند.نخست وزیر فیجی در ادامه گفت:اگر آن‌ها(نظامیان ارتش) می‌خواهند دست به عملی غیر قانونی بزنند،مختارند،اما من از مقام خود استعفا نمی‌دهم.

او افزود: همسایگان صلح طلب ما استرالیا و نیوزیلند حتی پس از آنکه ارتش پاسگاه پلیس را در نزدیکی پایتخت تصرف کردند از اعزام نیرو به فیجی خودداری کرده‌اند.براساس گزارش‌های خبرنگاران خارجی از فیجی به نظر می‌رسد رییس جمهوری این کشور از کودتای نظامیان حمایت کرده باشد.

بنا بر گزارش سایر خبرگزاری‌هافرانک بینماراما فرمانده ارتش فیجی روز سه شنبه 5 دسامبر (14 آذر) طی یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام حکومت نظامی ، خود را رییس جمهوری این کشور معرفی کرد.

او در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که از ساعت شش بعدازظهر به وقت محلی اداره حکومت را به دست گرفته و از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند.
کودتای نظامی پس از روزها فشار ارتش برای وادار کردن لایسینیا کاراسه به استعفا به وقوع پیوست.

"بینماراما" که آرام به نظر می‌رسید یک اطلاعیه حاوی استدلال‌هایی تحت عنوان "دکترین ضرورت" را برای خبرنگاران قرایت کرد و حقوق ارتش در به دست گرفتن کنترل کشور را برشمرد.

او گفت : با به عهده گرفتن مقام ریاست جمهوری، نخست وزیر را برکنار می‌کنم.
فرمانده ارتش فیجی یک ماه به اعضای کابینه مهلت داد تا کناره‌گیری کنند.

ماراما خاطرنشان کرد: بن بست موجود ما را مجبور کرد که اداره حکومت را به دست بگیریم.
وی افزود: امتناع کاراسه برای موافقت با درخواست رییس جمهوری مبنی بر استعفا، فیجی را در برزخ قرار داده بود و ما را وادار به چنین عملی کرد.

فرمانده ارتش فیجی افزود: " جونا باراویلالا سنی لاگاکالی" پزشک سابق ارتش ،در دهه هفتاد  به عنوان نخست وزیر موقت کشور منصوب شده است.
ماراما تاکید کرد که ارتش برای همیشه اداره حکومت کشور را در دست نخواهد داشت.

از سویی دیگر و در اولین واکنش بین المللی در قبال کودتای فیجی نخست وزیر نیوزیلند گفت:ارتش فیجی با انجام کودتا و سرنگونی دولت منتخب این کشور، بطور جدی فریب خورده است.

هلن کلارک" ضمن گستاخانه توصیف کردن این اقدام ارتش فیجی گفت: هیچگونه مبنای قانونی برای اینکه ارتش قدرت را در فیجی به دست بگیرد وجود ندارد.

کد خبر 10165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز