یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

سی و هشتمین دوره نشست جزایر اقیانوس آرام در تونگا در روزهای 17-16 اکتبر برگزار شد و روسای دولت‌های جزایر کوک، میکرونزیا، فیجی، نائورو، نیوزیلند، نلو، پاپوا،گینه نو، ساموا، آنگولا، تووالو و زانواتو در آن شرکت داشتند.

همچنین یک نماینده ویژه از ونزوئلا نیز به عنوان میهمان ویژه دولت تونگا در این نشست حاضر شد. اما این نشست از سوی ماناسه سوگاواره نخست‌وزیر جزایر سلیمان تحریم شد و او، پاترسون اوتی وزیر امور خارجه این کشور را به جای خود به این نشست فرستاد.

در این شرایط ونزوئلا به عنوان یک بازیگر جدید منطقه پاسیفیک می‌تواند چالش جدیدی را برای نفوذ استرالیا در منطقه مطرح کند.

استرالیا در سال‌های اخیر نفوذ خود را در منطقه پاسیفیک جنوبی با استفاده از عوامل تجاری، نظامی پس از 11 سپتامبر افزایش داده است و از این رو دولت فیجی نسبت به طرح‌های تازه کانبرا تردید خواهد کرد.

به این خاطر نشست اخیر از بعد امنیتی و نظامی در منطقه پاسیفیک جنوبی اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. در نوامبر 2006 نیروهای نظامی فیجی نسبت به دخالت دولت استرالیا در امور داخلی این کشور به مقامات استرالیایی هشدار دادند.

این هشدار پس از اظهارات اخیر ژنرال آنگوس هیوستن فرمانده نیروی هوایی استرالیا بود که خواهان آن شده بود که دولت فیجی نسبت به اقدامات شناسایی در منطقه پاسیفیک اعتراض نکند.

دولت فیجی اعلام کرده بود که یک گروه از نیروهای هوایی ویژه استرالیا در 3 نوامبر 2006 اقدام به عملیات شناسایی برای حمله احتمالی به فیجی کرده‌اند. البته مت اندرسون مدیر روابط عمومی ارتش استرالیا خیلی زود این اعتراضات را تکذیب کرد.

با این همه چشم‌انداز دخالت احتمالی نظامی استرالیا در فیجی امری است که پس از کودتای دسامبر 2006 همواره بر روابط 2کشور سایه انداخته است.

استرالیا و نیوزیلند هر 2 تحریم‌های سختی را به دولت فیجی تحمیل کرده‌اند تا موجب بازگشت رژیم این کشور به یک حکومت دمکراتیک شوند.

در مقابل دولت فیجی نیز تحرکات هر 2دولت نیوزیلند و استرالیا را در منطقه سووا زیرنظر دارد و در تاریخ 14 ژوئن 2007 مایکل گرین فرستاده ارشد نیوزیلند را  از این کشور اخراج  کرد. البته این اقدامات لطمه‌های قابل توجهی را به اقتصاد فیجی زده است.

فرانک باینی ماراما در نشست اخیر پاسیفیک وعده داد که حکومت این کشور در سال 2009 به شیوه دمکراتیک بازخواهد گشت. بابینی ماراما فرمانده کودتای نظامی 2006 فیجی در نشست اخیر در  تونگا خاطرنشان کرد در کمتر از 18 ماه دست به برگزاری یک انتخابات آزاد خواهد زد و البته خود او قصد نامزدشدن در انتخابات را نخواهد داشت.

اما با وجود این اقدام از سوی بابینی ماراما، استرالیا و نیوزیلند خبر جدیدی در مورد لغو تحریم‌ها در مورد فیجی منتشر نکردند و ریچارد داونر وزیر امور خارجه استرالیا تاکید کرد که این اقدام به خودی خود نمی‌تواند تضمینی برای لغو تحریم‌های فیجی باشد و ازهم اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای این اقدام متصور بود و شاید در نشست وزرای خارجه پاسیفیک جنوبی در ژانویه 2008 تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته شود.

هلن کلارک نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در  این  رابطه اعلام کرد لغو تحریم‌ها بستگی به تعهد فیجی در اقدامات وعده داده شده و برگزاری انتخابات دموکراتیک دارد و دولت آمریکا نیز احتمال از سرگیری برنامه کمک‌های غذایی و دارویی به فیجی را منوط به تشکیل یک دولت منتخب در فیجی کرد.

اما استرالیا و  نیوزیلند هر 2 می‌دانند که برگزاری انتخابات به تنهایی تشکیلات جدی فیجی را حل نخواهد کرد. در حال حاضر نیاز جدی به بازنگری قانون اساسی فیجی احساس می‌شود و حتی برگزاری زودهنگام انتخابات بدون این اقدام می‌تواند ضررهای فراوانی برای این کشور داشته باشد چرا که جامعه فیجی دارای مشکلات نژادی است و رهبران منطقه‌ای در این کشور برای به‌دست آوردن امتیازات سیاسی رقابت شدیدی دارند.

یک نظام دمکراتیک در این کشور نیاز به زیربنای دمکراتیک دارد و در کشوری چون فیجی حاکمیت اکثریت نمی‌تواند برای از بین بردن اختلافات داخلی کافی باشد.

www.worldpress.com
26 اکتبر

کد خبر 35800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز