چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

گروه‌ ورزشی – علی شاکری: تیم ملی هندبال ایران در شرایطی امروز و فردا برای کسب مقام پنجم تا هشتم به مصاف حریفان درجه 2 (لبنان، سوریه و قطر) به میدان می‌رود که در جام ملت‌های آسیا یکی از ناکامان بزرگ دور دوم بود.

در حالی که کویت به عنوان یکی از مدعیان همیشگی به دلیل تعلیق کمیته ملی المپیک‌اش غایب بزرگ بازی‌ها محسوب می‌شد این انتظار وجود داشت که تیم ملی هندبال ایران برخلاف دو دوره قبلی در بانکوک و اصفهان بتواند این بار نرفتن به جام جهانی را در لبنان جبران کند، اما برخلاف پیش‌بینی های مسئولان همراه تیم نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تیم ایران با به دست آوردن نتایجی دور از انتظار، هر سه بازی اصلی‌اش در مرحله دوم را به حریفان واگذار کرد. تیم ایران برخلاف شروع خوب و دو پیروزی آسان در دور مقدماتی در مصاف با تیم‌های لبنان و اردن در آغاز دور دوم با سه تیم ژاپن، عربستان و قطر همگروه شد.

حداقل انتظار از تیم ایران در این مرحله، کسب مقام دومی و راهیابی به مرحله نیمه‌پایانی مانند دو دوره قبلی بود. این در حالی بود که سرپرست تیم ملی و کادر فنی در گفت‌وگو با رسانه‌ها حداقل صدرنشینی گروه دوم قبل از شروع بازی‌های این مرحله را پیش‌بینی کرده بودند.

شروع ناامیدکننده مقابل عربستان

عربستان، نخستین حریف ایران بود؛ تیمی که دو سال پیش در اصفهان روی اشتباه‌های یوری کلیم‌اف سرمربی روسی تیم ملی توانسته بود با پیروزی میلیمتری در بازی رده‌بندی، ایران را درخانه از راهیابی به جام جهانی محروم کند.

این بار نیز جانشینان هموطن کلیم‌اف در بیروت شکست‌خوردند تا پروژه ناموفق ظاهر شدن مربیان روسی در هندبال ایران طی شش سال کامل شود. زوج کدیف و سیدروچک که با ادعای بالا بردن ضریب سیستم دفاعی ایران در مصاف با حریفان آسیایی وعده پیروزی‌های بزرگ را داده بودند در روز بازی با عربستان آنچنان بد ظاهر شدند که عربستان این بار با هفت گل اختلاف، تیم ایران را برد و به صعود دوباره‌به جام جهانی آینده امیدوارتر شد.

باخت به قطر، پایان آرزوها

حتی پیروزی در بازی دوم مقابل قطر نیز می‌توانست تیم متحول‌شده ایران را به بازی‌ها برگرداند اما در این بازی نیز ضعف تیم ایران در کار گروهی و تکرار همان اشتباه‌های همیشگی در اخراج‌های 2 دقیقه‌ای و ضعف در خط حمله باعث شکست تیم ایران برابر تیمی شد که به گفته مسئولان همراه تیم ایران به سختی به مرحله دوم راه یافته بود. شکست 22 بر 21، همان نتیجه‌ای که چهار سال پیش در بانکوک، تیم ایران را در یک قدمی صعود به جام جهانی تونس در مقابل همین تیم ناکام گذاشت، پایان آرزوهای تیمی بود که نزدیک به دو سال هیچ برنامه‌ای نداشت؛آن هم تیمی که با کنار رفتن بازیکنان باتجربه و آمدن نسلی جدید کاملا نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند بود و البته زمان کافی هم در اختیار داشت.

دو شکست پیاپی آن هم برابر دو تیمی که طی چهار سال مانع از راهیابی ایران به جام جهانی شده بودند، باعث شد تا تیم ما در مصاف با ژاپن شرایط سخت‌تری نسبت به دو بازی قبلی تجربه کند و در مقابل سرعت ذاتی حریف و شوت‌‌های دقیق بازیکنان این تیم یکی از سنگین‌ترین شکست‌های سال‌های اخیرش را تجربه کند. بدین‌ترتیب تیم هندبال ایران برخلاف پیش‌بینی‌ها و البته خوشبینی مسئولان و کادر فنی با قرارگرفتن در مکان آخر گروه خود در دور دوم‌و با عقبگردی آشکار نسبت به دو دوره گذشته خودباید برای کسب رتبه‌های پنجم تا هشتم با تیم‌های درجه دومی چون لبنان، سوریه و قطرمبارزه‌کند.

شوک مناسب قبل از گوانگجو

ناکامی تیم ملی هندبال پس از تغییر نسل ایجاد شده در این تیم پس از مسابقات بیروت، می‌تواند شوک مناسبی در آستانه حضور این تیم در بازی‌های آسیایی گوانگجو برای دفاع از مقام سومی دوره گذشته تلقی شود و در این راه مسئولان هندبال ضمن بازنگری در آماده‌سازی این تیم و حضور بیشتر مربیان ایرانی در انتخاب بازیکنان باید به دنبال جذب مربیان کارآمدتر خارجی برای کسب موفقیت باشند. نکته دیگرلزوم‌توجه‌به‌کارهای گروهی و هماهنگی در سیستم‌های دفاعی و حمله است که نیاز به زمان بیشتری دارد. تیم فعلی این توانایی را دارد که در صورت سازماندهی و برنامه‌ریزی مناسب بتواند مانند سال 2006 در دوحه، بار دیگر خود را در جمع مدعیان تراز اول هندبال آسیا قرار دهد.

کد خبر 101720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز