شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: بیش از 9 میلیون صاحب خودرو در کشور در انتظار اعلام تصمیم دولت در مورد نحوه توزیع بنزین و قیمت‌آن در سال‌آینده هستند

هنوز دولت تصمیمی در مورد نحوه توزیع و قیمت بنزین در سال‌آینده نگرفته و بررسی پیشنهادهای مختلف در این زمینه در ستاد هدفمند‌‌سازی یارانه‌ها ادامه دارد.

بازار گمانه‌زنی‌‌ها در مورد بنزین نیز داغ است و به‌نظر می‌رسد که دولت با اعلام سهمیه خاص برای نوروز، نحوه توزیع و قیمت بنزین را به ابتدای ماه دوم سال 89 به تاخیر اندازد.
در این زمینه محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور به خبرنگار ما گفت: هنوز دولت هیچ تصمیمی در زمینه نحوه توزیع و قیمت بنزین در سال آینده نگرفته است.

وی تاکید کرد: همه تصمیم‌ها در این زمینه به ستاد هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها واگذار شده و در این ستاد پیشنهادهای مختلفی ارائه و بررسی خواهد شد که نتیجه این بررسی‌ها پس از تصویب در دولت برای اطلاع عموم اعلام خواهد شد.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی منابع دولتی، در حال حاضر 7‌میلیون خودروی شخصی، یک میلیون و 700‌هزار وانت معمولی، 700 هزار وانت نیسان، 450 هزار تاکسی و مسافر‌بر شخصی و 250 هزار خودروی شاغل در آژانس و همچنین 200 هزار خودروی دولتی و معرفی شده از سوی دولت از سهمیه بنزین در سراسر کشور استفاده می‌کنند.

براساس قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، دولت مجاز است از سال آینده به‌مدت 5 سال به‌تدریج قیمت بنزین را افزایش دهد. هنوز مشخص نیست که برنامه دولت در این زمینه به چه شکل اجرا خواهد شد.

براساس اعلام مقامات وزارت نفت، برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن تحویل بنزین آزاد و سهمیه‌بندی شده و به قیمت‌های متفاوت از طریق کارت سوخت دارندگان خودرو در حال انجام است.

با اجرایی شدن این طرح، از ابتدای سال آینده، دیگر کارت جایگاه‌ها برای تحویل بنزین آزاد حذف می‌شود و صاحبان خودرو از طریق کارت خودرو، بنزین تحویل خواهند گرفت.

در این زمینه، نورالدین شهنازی‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران به خبرنگار ما گفت: هر تصمیمی از سوی دولت گرفته شود، در شبکه توزیع این شرکت قابل اجراست.وی گفت: هنوز برنامه مشخصی در مورد توزیع بنزین اتخاذ نشده و افزایش قیمت تدریجی خواهد بود.

کد خبر 101953

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز