دبیر شورای عالی امنیت ملی از کشورهای عرب همسایه ایران خواست ارتش آمریکا را از پایگاه‌هایش در منطقه بیرون کنند و به جای آن در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای به تهران بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به رهبران عربی شرکت‌ کننده در کنفرانس منطقه‌ای در دوبی گفت، واشنگتن در مقابل منافع آنها بی‌تفاوت است و به محض آنکه این کشورها، دیگر برای آمریکا سودی نداشته‌ باشند، آنها را نادیده می‌گیرد.

لاریجانی که در میان رهبران سیاسی و تجاری جهان عرب و مناطق دیگر از جمله آمریکا سخن می‌گفت، افزود: امنیت و ثبات منطقه باید به دست آید و ما باید این امنیت را در داخل منطقه برقرار کنیم. ما باید بر روی پای خودمان بایستیم.

لاریجانی رهبران عربی را مطمئن ساخت که ایران به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز با آنها است که این امر می‌تواند جایگزین چتر امنیتی پایگاه‌ها‌ی موجود آمریکا در منطقه از جمله در کویت، بحرین و قطر باشد.

لاریجانی اظهار داشت: ایران به دنبال ثبات منطقه‌ای از طریق یکپارچگی و حامی تمام دولت‌ها‌ی مسلمان در منطقه است.

وی با انتقاد از نگرانی‌ها‌ی اعراب از مقاصد ایران اظهار داشت: ایران و همسایگان سنی‌اش نسبت به آمریکا یا اسراییل منافع مشترک بیشتری دارند.

لاریجانی خاطرنشان کرد که بعضی کشورها ایران را یک تهدید برای منطقه می‌دانند و اسراییل را فراموش کرده‌اند.

وی اظهارداشت: هرگونه خروج آمریکا از خلیج فارس به صورت تدریجی انجام می‌شود اما با این وجود اجماعی در این‌باره، حتی در میان متحدان عربی آمریکا، در حال حاصل شدن است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اظهار داشت: ما [نوع] رابطه میان آمریکا و کشورهای منطقه را نمی‌پذیریم. اگر شما با رهبران عربی مذاکراه کنید، می‌بینید که آنها هم این احساس را دارند که از این اوضاع کنونی راضی نیستند. آنها احساس می‌کنند آمریکایی‌ها قلدرند. آنها نمی‌خواهند سفیر آمریکا به آنها دستور دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به حاضران گفت که معتقد است واشنگتن در بن‌بست استراتژیکی در خاورمیانه گیر افتاده است.

وی خاطرنشان کرد، سیاست‌های آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان و میان فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها شکست خورده است و حتی فشار علیه سوریه و ایران، این دو دولت را تضعیف نکرده است.

لاریجانی افزود: واشنگتن به یک تغییر اساسی در سیاستش نیاز دارد که این تغییر باید با آغاز عقب‌نشینی از عراق آغاز ‌شود تا بتواند موضعش را بهبود بخشد. این کشور به عنوان اولین گام تاریخی باید تاریخی را برای خروج از عراق تعیین کند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که جدول زمانبدی برای خروج از عراق تعیین شود این به نشانه یک اقدام مثبت خواهد بود. شفاف‌ترین اقدام، خروج یا تخلیه نیروهای آمریکایی از منطقه خواهد بود.

وی همچنین اظهارات دیگر مقامات ایرانی را تکرار کرد و گفت: صدور قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه ایران در توقف توسعه هسته‌ای تهران ناکام می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، سوخت‌های فسیلی پایان می‌یابد و پس از آن ما به نیروگاه‌های برق هسته‌ای نیاز داریم. نیروگاه‌های هسته‌ای نیز به سوخت نیاز دارند، تجربیات تاریخی به ما نشان می‌دهد این سوخت به ما داده نخواهد شد.

علاوه بر این لاریجانی به همسایگان عربی هشدار داد، اگر ایران با وابستگی به عرضه‌کنندگان سوخت هسته‌ای خارجی موافقت کند، این اقدام به عنوان رویه‌ای برای مسدود کردن هرگونه تلاش کشورهای مسلمان دیگر در جهت غنی سازی اورانیوم استفاده می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای غرب این مطلب را به او گفته‌اند که نمی توان به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم را داد چراکه در آن صورت باید همین حق را به کشورهایی نظیر عربستان، مصر و کشورهای دیگر نیز داد.

لاریجانی به همسایگان عربی‌اش گفت: آنها به شما اجازه داشتن نیروگاه برق را می‌دهند اما سوخت آن را خودشان ارائه می‌کنند و بدین ترتیب یک «اوپک اتمی» به وجود خواهد آمد.

لاریجانی هم‌چنین اعلام کرد، ایران در برابر فشارها به منظور کناره‌گیری از حق‌اش در استفاده از فن‌آوری‌های هسته‌یی سر خم نمی‌کند.

کد خبر 10218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز