گروه اقتصادی: طی یک هفته اخیر اظهارنظرهای متناقضی از سوی مسئولان وزارت بازرگانی در مورد کاهش یا افزایش تعرفه واردات میوه صورت گرفته که بیانگر سردرگمی تصمیم‌گیران در این باره است

در سال‌های گذشته، به‌منظور تامین نیاز داخلی در ایام نوروز سود بازرگانی واردات میوه‌های پرمصرف به‌ویژه سیب و مرکبات از 15 بهمن تا پایان اردیبهشت سال بعد از 41درصد به صفر کاهش می‌یافت.

اما در سال‌جاری به‌دنبال انتقادات متعدد نسبت به واردات بیش ازحد میوه و پافشاری مجلس، گویا وزارت بازرگانی تصمیم گرفت حقوق ورودی را 30درصد تعیین کند و خبر این تصمیم نیز اعلام شد.

اما8اسفندمعاون وزیر بازرگانی از تجدیدنظر در این تصمیم خبر داد و اظهار داشت که سود بازرگانی واردات میوه‌ چون سال‌های گذشته همان صفر درصد باقی مانده است. بابک افقهی رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت افزود: در راستای تنظیم بهینه بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در روزهای پایانی سال، ابلاغ تعرفه 30درصدی واردات سیب و مرکبات منتفی شد و تعرفه‌ این‌دو کالا در حد صفر باقی خواهد ماند.

وی اظهار داشت: تعرفه 30درصدی واردات سیب و پرتقال در کمیسیون ماده یک تصویب شده بود اما بحث ابلاغ آن منتفی شد، بنابراین از واردات سیب و مرکبات تنها 4درصد حقوق گمرکی دریافت خواهد شد. افقهی علت تجدیدنظر در این تصمیم را افزایش قیمت میوه پس از انتشار خبر افزایش تعرفه به 30درصد اعلام کرد. 

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران از کاهش تعرفه واردات میوه از سوی دولت انتقاد کرد. حسین مهاجران در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: تصمیم دوباره دولت برای کاهش تعرفه میوه به میزان صفر درصد باعث تضعیف بازار و تولیدات داخلی در سال آینده می‌شود.

کد خبر 102458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز