یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: تصویب قانون شورای‌عالی معارف

در این روز در سال 1300 قانون تاسیس شورای‌عالی معارف که بعدا به شورای‌عالی فرهنگ تغییر نام داد به تصویب مجلس شورای ملی آن‌ زمان رسید و اختیار تنظیم و تصویب آیین‌نامه‌های مدارس و مؤسسات فرهنگی و هنری، تاسیس مدارس تازه، صدور پروانه نشریات، دادن نشان و مدال فرهنگی و مراقبت و حفاظت از آثار ملی به آن واگذار شد. این شورای مهم پس از تاسیس وزارت علوم در دهه 1340و بعدا وزارت فرهنگ و هنر به 3شورای‌عالی تقسیم شده بود.

شورای‌عالی معارف پیشنهاد‌دهنده طرحی به نام «قانون اساسی معارف» بود که پایه همه آیین‌نامه‌های فرهنگی و آموزش و پرورش کشور قرارگرفته بود. علی اکبر دهخدا، دکتر امیر اعلم، ذکاء الملک فروغی، محمد تدین، مجیر شیبانی و غلامحسین رهنما از جمله اعضای نخستین دوره شورای‌عالی معارف ایران بودند.

قتل «المتنبّی» شاعر بزرگ و انقلابی عرب

هشتم مارس سال 965 میلادی (17 اسفند) المتنبّی (ابو طیب احمد بن حسین) شاعر بزرگ عرب در راه بازگشت از سفر شیراز و دیدار امیر عضدالدوله دیلمی به بغداد، در نزدیکی این شهر گرفتار راهزنان شد و به دست آنان به قتل رسید.

وی هنگام مرگ 50 ساله بود.المتنبّی که در دوران معاصر از اشعارش در کتاب‌های درسی دانشگاهی رشته ادبیات به‌طور گسترده نقل شده است در کوفه به دنیا آمده بود و در جوانی از انقلابیون قرمطی (شیعه) بود.

وی در شام (سوریه بزرگ‌تر) تحصیل کرده بود ولی علاقه داشت که میان اعراب بدوی زندگی کند. در جریان همفکری با انقلابیون قرمطی دستگیر و 2سال در زندان بود و گفتن شعر را از زندان آغاز کرد.

قتل عام سرخپوستان مسیحی شده

هشتم مارس، سالروز قتل عام زننده گروهی از سرخپوستان اوهایو به دست میلیشیای پنسیلوانیای آمریکا به فرماندهی سرهنگ دیوید ویلیامسون در سال 1782 (دوران انقلاب استقلال) است.

این بومیان از قبیله لناپ به‌تازگی به دست میسیون موراویان مسیحی شده بودند، مسلح نبودند و سرگرم زراعت بودند که دستگیر شدند. میلیشیای پنسیلوی نیا (پنسیلوانیا) به انتقام همراهی قبیله دیگری از سرخپوستان با نیروهای انگلیسی در سرکوب انقلاب استقلال، در روستای «گنادن هوتن» اوهایو 28 مرد، 29 زن و 39 کودک لناپی را دستگیر و به درخت بستند و پس از وارد آوردن ضربه پتک به سر آنان، پوست جمجمه‌هایشان را کندند.

قبیله لناپ که پیش از مهاجرت اروپاییان، در ساحل شرقی آمریکا (ایالت دلور = دله ور کنونی) زندگی می‌کرد پس از ازدست دادن کیلومتر به کیلومتر اراضی
 آبا و اجدادی در طول نزدیک به 2قرن، با ادامه مقاومت تا اوهایو (حدود 800کیلومتر) عقب رانده شده بود.

افتادن برمه و جاوه اندونزی به دست ژاپنی‌ها

هشتم مارس 1942 نیروهای امپراتوری ژاپن تصرف شهر رانگون پایتخت مستعمره انگلیسی برمه (میانمار) را تکمیل و اعلام داشتند که هدف بعدی آنان آزاد کردن هندوستان از سلطه انگلستان خواهد بود.

در همین روز هلندی‌ها که اندونزی را در استعمار داشتند جزیره بزرگ جاوه را به نیروهای ژاپن تسلیم کردند. برمه (میانمار) آخرین حد پیشروی ژاپنی‌ها در این سمت آسیا بود. ژاپن با شعار اخراج اروپاییان استعمارگر از آسیا، به مستعمرات انگلستان، فرانسه، هلند و پرتغال و نیز فیلیپین آمریکا حمله‌ور شده بود.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 102941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز