گروه حوادث: بنگاه‌دار قلابی و همدستش نقشه حساب شده‌ای برای کلاهبرداری از خریداران خانه داشتند.

یکی از متهمان نقش صاحبخانه را بازی می‌کرد و دیگری با اجاره مغازه‌ای مدعی می‌شد صاحب بنگاه است و از این طریق اقدام به فروش خانه‌های مردم به مشتریانش می‌کرد.

تحقیقات پلیس برای دستگیری متهمان با شکایت زن میانسالی در شعبه 18 دادسرای ناحیه 5 تهران شروع شد. این زن مدعی شد: بعد از سال‌ها تدریس در مدرسه و پس‌انداز کردن مبلغی، من و همسرم تصمیم داشتیم یک آپارتمان بخریم.

برای همین شروع به جست‌وجو در مناطق شهرک راه‌آهن و دهکده المپیک کردم تا بتوانم مورد مناسبی پیدا کنم. چند روز قبل صاحب یکی از بنگاه‌ها در شهرک‌ راه‌آهن به من گفت آپارتمان خوبی سراغ دارد که برای من کاملا مناسب است.

این مرد می‌گفت که صاحب آپارتمان یکی از دوستانش است و برای اینکه مشکلی برایش پیش آمده قصد دارد آن را زیر قیمت بفروشد. بعد مرا به آنجا برد تا آپارتمان را نشانم دهد. بعد از دیدن ملک و آشنایی با صاحبخانه، تصمیم گرفتم هر طوری شده این آپارتمان را خریداری کنم.

به همین خاطر به بنگاه برگشتیم و چون نمی‌خواستم ملک را از دست بدهم، 20 میلیون تومان به‌عنوان ودیعه به صاحبخانه پرداخت کردم. بعد از امضای قولنامه، از بنگاه خارج شدم و درحالی‌که خیالم از بابت خرید خانه راحت شده بود، تصمیم گرفتم هر چه زودتر این خبر خوب را به همسرم بدهم.

شاکی ادامه داد: چند روز بعد تصمیم گرفتم برای پیگیری کارها، سری به آپارتمان بزنم اما در آنجا با فرد دیگری روبه‌رو شدم که مدعی بود صاحب‌آپارتمان است. حسابی گیج و سردرگم شده بودم. برای همین با عجله به طرف بنگاه رفتم اما وقتی به آنجا رسیدم نه از مرد بنگاه‌دار خبری بود و نه از بنگاه. آنجا بود که فهمیدم این مرد بعد از کلاهبرداری از من، بنگاه را تخلیه کرده و متواری شده است.

نقشه بی‌نقص

بعد از اظهارات این زن، پرونده در اختیار اداره 14 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات برای کشف راز این معما شروع شد. ماموران در نخستین اقدام راهی آپارتمانی شدند که قرار بود شاکی آن را بخرد. صاحب اصلی آپارتمان در تحقیقات گفت: مدتی قبل خانه‌ام را با مبلغ رهن پایین و کرایه بالا به فردی اجاره دادم اما خبر نداشتم که این مرد خانه‌ام را برای اجرای نقشه کلاهبرداری اجاره کرده. او که با همدستی دوستش یک بنگاه قلابی راه انداخته بود، یک سند جعلی برای آپارتمانم تهیه کرده و با این ادعا که مالک آنجاست، آن را به چند نفر فروخته بود.

پلیس که مطمئن شده بود مرد بنگاه‌دار و فردی که خودش را صاحبخانه جا زده بود، 2 کلاهبردار حرفه‌ای هستند، تحقیقات برای دستگیری آنها را شروع کرد. هنوز سرنخی از متهمان به دست نیامده بود که 5 شاکی دیگر هم با مراجعه به اداره پلیس، شکایت‌های مشابهی مطرح کردند.

تمامی آنها مدعی بودند که برای خرید خانه به بنگاهی در شهرک راه‌آهن رفته و بعد از دیدن آپارتمان، چند میلیون تومان به‌عنوان بیعانه به صاحبخانه پرداخت کرده بودند اما چند روز بعد که برای پیگیری کارها به بنگاه رفته بودند، نه خبری از بنگاه‌دار بود و نه صاحبخانه.

برخی از شاکیان نیز مدعی بودند که مرد بنگاه‌دار برای جلب اعتماد آنها خود را مجروح جنگی و کارمند یکی از ادارات دولتی معرفی کرده و از این طریق آنها را فریب داده بود.

کلاهبرداری‌های جدید

درحالی‌که جست‌وجو برای دستگیری متهمان ادامه داشت، آنها با همان نقشه قبلی کلاهبرداری‌هایشان را ادامه دادند. متهمان این بار با راه‌اندازی یک بنگاه‌ قلابی در تهرانسر و اجاره آپارتمانی در آن منطقه، 5 خریدار خانه را فریب دادند و بعد از دریافت بیش از 100 میلیون تومان از آنها به‌عنوان بیعانه و تنظیم قولنامه‌های جعلی، بنگاه خود را تخلیه کرده و متواری شدند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: کارآگاهان با کمک مالباختگان اقدام به چهره نگاری از متهم کردند اما با وجود به دست آمدن چهره‌ فرضی آنها، نتیجه‌ای عایدشان نشد. آنها در ادامه راهی بانکی شدند که یکی از متهمان در آنجا حساب داشت.

گرچه بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد با مدارک جعلی در بانک حساب باز کرده اما ماموران موفق شدند عکسی از او به دست بیاورند که تنها سرنخ این پرونده به شمار می‌رفت.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که متهمان تا‌کنون با این شگرد بیش از 200میلیون تومان از طعمه‌هایشان کلاهبرداری کرده‌‌اند.سرهنگ محمدیان افزود: از آنجایی که هنوز ردی از مردان کلاهبردار به دست نیامده،

بازپرس پرونده مجوز چاپ عکس و تصویر چهره‌نگاری شده آنها را در روزنامه‌ها صادر کرده و از کسانی که از مخفیگاه آنها خبر دارند خواسته است اطلاعات خود را در اختیار ماموران اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران یا شعبه 18 بازپرسی دادسرای ناحیه 5 قرار دهند.

کد خبر 103122

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز