شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

قدیم‌تر‌ها رسم بود برای اینکه باد، پارچه‌نوشته‌ها را با خود نبرد سوراخ‌های درشتی را در آن ایجاد می‌کردند و عبور هوا از این سوراخ‌ها باعث می شد خطر سقوط آنها کاهش یابد.

اما این روز‌ها گاهی پارچه‌نوشته‌هایی در سطح شهر دیده می‌شوندکه نه تنها سوراخ نشده‌اند بلکه همچون بادبانی رها شده در سطح کوچه و خیابان معلق شده و به این سو و آن‌سو می‌روند.

در حالی  که تا چند روز آینده باد‌های پرسرعت‌ بهاری حتی برخی درختان شهر را نیز به زیر می‌کشند، باید برای این پارچه‌نوشته‌ها و استحکام آنها فکری کرد. از سوی دیگر ماجرای سقوط اجسام، به درخت‌ها و این پارچه‌های سبک ختم نشده و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که باد‌‌ بهاری میانه خوبی با تابلو‌های تبلیغاتی نیز ندارد؛

به طوری که هر سال چندتایی از آنها در سطح شهر‌ می‌افتند و گاهی سوانحی را رقم می‌زنند. مطابق خواسته شهروندان درکنار دیگر اقدام‌های چشمگیر مسئولان در راستای زیبا‌سازی و ایمن‌سازی امکانات شهری بررسی و بازدید این مورد نیز می‌تواند به رضایت بیشتر مردم منجر شود.

‌داماد مزاحم

از آنجا که‌ شاهان به نوعی برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کرده‌اند گویا هر کسی که به‌نوعی با این مقوله مربوط می‌شود نیز مزاحمت را در فهرست کار‌های خود قرار می‌دهد. برای نمونه برخی شاه‌داماد‌های امروزی به مناسبت اضافه شدن این پیشوند به نامشان، در شب عروسی حسابی بوق می‌زنند و به قول معروف روی اعصاب شهروندان راه می‌روند.

حال آنکه عروسی بدون بوق زدن در مناطق مسکونی شهر نیز امکان‌پذیر است. البته برخی داماد‌ها هم که پیش از این خود بار‌ها‌و‌بار‌ها با صدای این بوق‌های ریتمیک از خواب‌پریده‌اند در شب عروسی از این کار خودداری می‌کنند و به میهمان‌ها نیز توصیه می‌کنند در مناطق مسکونی و در زمان استراحت مردم دست از این کار بکشند.

نسخه ای برای تمام فصول

خانه تکانی شب عید یکی از رسوم ترک‌ناشدنی ما ایرانیان است که حتی با مصائب و دل‌مشغولی‌های این روز‌ها نیز تضادی ندارد. این در حالی است که گاهی‌ این کار به اندازه‌ای دشوار و طاقت‌فرسا می‌شود که اعضای خانواده و به ویژه کدبانوی خانه شب‌عید را از شدت کمردرد و پا درد به استراحت می‌پردازند.

حجم انبوهی از کارهای شب عید از شست‌وشوی قالی گرفته تا تمیز‌کردن دیوارها هم وقت زیادی می‌برد و هم نیروی زیادی می‌خواهد تا به اتمام برسد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا خانه‌تکانی به صورت فصلی انجام شود تا از حجم کار‌های شب‌عید کاسته شود. به این ترتیب در پایان هر فصل خانه و وسایلش تمیز می‌شوند و لازم نیست که شب‌عید همه خانه و زندگی برای تمیز شدن و شست‌وشو به‌هم بریزد و از سوی دیگر وقتی هم برای خرید باقی می‌ماند.

مکان‌یابی پلاک‌ها

برای افراد ناآشنا به مسیر یا آنهایی که برای نخستین بار به نشانی محله‌ای مراجعه می‌کنند توجه به پلاک ساختمان‌ها بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که گاهی به نظر می‌رسد به جای اینکه پلاک‌ها در معرض دید باشند از چشم شهروندان مخفی شده‌اند. برای مثال پلاک پشت درخت پنهان شده یا به اندازه‌ای در ارتفاع نصب شده است که به سختی می‌توان آن را تشخیص داد.

از‌سوی دیگر گاهی هم پلاک‌ها‌ از شدت کثیفی ناخوانا بوده، اعداد روی آنها مشخص نیست. در مورد این مشکل ساکنان ساختمان‌ها بیشترین نقش را دارند. آنها می‌توانند در صورت کثیف بودن پلاک‌ها آنها را تمیز کنند یا در صورتی که پلاک در محل نامناسبی نصب شده آن را در محلی نصب کنند که به سادگی قابل مشاهده باشد.

از سوی دیگر مشکل پلاک‌های جدید و قدیم نیز مانند مشکل ساعت جدید و قدیم هر از گاهی گریبانگیر شهروندان می‌شود و به نظر می‌رسد برای این موضوع‌ نیز باید تمهیداتی اندیشیده شود.

کد خبر 103368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز