گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: 10 میلیون «همیار پلیس» تخلفات رانندگی نوروز89 را ثبت می‌کنند. همچنین یک میلیون فرهنگ‌یار ترافیک به این مجموعه افزوده می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: با حضور دانش‌آموزان به‌عنوان همیاران پلیس در جاده‌های کشور امید است سفرهای نوروزی بدون خطر و با سلامت سپری شود.

سردار اسکندر مؤمنی در آیین طرح ملی همیار پلیس اعلام کرد: تا پیش از این هر تعداد که ما نیروهای خود را برای کاهش تصادفات افزایش می‌دادیم با کمبود نیرو مواجه می‌شدیم اما با اجرای طرح همیار پلیس و کمک دانش‌آموزان توانستیم این کمبود را جبران کنیم.

13میلیون همیار پلیس

وی از افزایش تعداد همیاران پلیس تا مرز 13میلیون و به‌کارگیری یک میلیون فرهنگ‌یار ترافیک در سال1389 سخن گفت.

مؤمنی تصریح کرد: قانون‌پذیری باید با مشارکت جمعی ایجاد شود چرا که رعایت قوانینی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی، در سطح شهر امری فردی نیست. اگر فرهنگ رانندگی در کشور ما رعایت شود، راننده، دیگران را رقیب فرض نمی‌کند.

رئیس پلیس راهور گفت: با این وجود نیاز به حلقه تکاملی احساس شد و نقش فرهنگیان در این زمینه پررنگ شد و برای این منظور فرهنگ‌یاران به مجموعه پیوستند.

کاهش 700 نفری تلفات

سال گذشته تلفات جاده‌ای کاهشی 700 نفری داشت که به باور سردار مؤمنی، این کاهش حاصل مشارکت مردم و همیاران پلیس است.

وی در این‌ باره اظهار کرد: با وجود افزایش 20درصدی سفرها در سال88 و واردات بیش از یک میلیون خودرو و اضافه‌شدن یک میلیون و 500هزار نفر به تعداد افرادی که گواهینامه رانندگی دارند، تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی کاهش یافته است.

به گفته رئیس پلیس راهور، در تعطیلات نوروز 88 حدود یک هزار نفر از هموطنانمان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند.وی تأکید کرد: با همکاری همیاران پلیس شاهد افزایش انضباط اجتماعی و قانون‌گرایی در حوزه راهنمایی و رانندگی خواهیم بود.

سردار مؤمنی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همراهی پلیس‌یاران نوجوان و دانش‌آموزان سراسر کشور که همکار و همیار پلیس هستند، تعطیلات نوروز را بدون خطر و سلامتی پشت سر بگذاریم.

ثبت 9تخلف حادثه‌ساز

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز در این آیین گفت: دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ابتدایی (همیار پلیس)، راهنمایی (همیار نوجوان) و اول دبیرستان(همیار جوان) با اخذ کارت ویژه از27 اسفند به‌مدت 15روز نکات ایمنی در رانندگی را به رانندگان یادآوری می‌کنند.

علی‌اصغر یزدانی اعلام کرد: ثبت 9تخلف حادثه‌ساز شامل نبستن کمربند ایمنی، صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی، خوردن هنگام رانندگی، خواب‌آلودگی ‌راننده، رعایت نکردن سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، صحبت کردن با دیگران هنگام رانندگی، رانندگی مارپیچ و توجه نکردن به علائم راهنمایی و رانندگی از وظایف همیاران پلیس است.

طرح همیار پلیس برای سومین سال است که اجرا می‌شود و سال گذشته 9میلیون دانش‌آموز همیار پلیس بودند که امسال به 10میلیون نفر افزایش پیدا کردند. به گفته معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش، موفقیت این طرح در کاهش تصادفات جاده‌ای و افزایش رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نوروز گذشته بسیار چشمگیر بود و سازمان جهانی بهداشت نیز از این طرح به‌دلیل موفقیت آن حمایت و قدر‌دانی کرد.

وی با تأکید بر اینکه عضوگیری دانش‌آموزان در طرح همیار پلیس کاملا اختیاری است اعلام کرد: امسال 500 هزار معلم و مدیر در مدارس آموزش‌های راهنمایی و رانندگی فراگرفتند. یزدانی با اشاره به عزم وزارت آموزش و پرورش و پلیس راهور ناجا برای اجرای هر چه بهتر این طرح گفت: تاکنون 10کشور برای الگوبرداری از طرح همیار پلیس اعلام آمادگی کرده‌اند.

غیبت وزیر و فرمانده ناجا

با آنکه در دعوتنامه ارسالی به رسانه‌ها اعلام شده بود آیین افتتاحیه طرح همیار پلیس با حضور وزیر آموزش و پرورش و فرمانده نیروی انتظامی برگزار می‌شود اما این مقامات در این آیین غایب بودند.

کد خبر 103447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز