یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

رام امانوئل، رئیس یهودی‌الاصل کارکنان کاخ سفید یا همان رئیس دفتر رئیس‌جمهور این روزها برای رئیس خودش مایه دردسر شده است.

جنگ لفظی او با منتقدانش هر‌روز بیشتر می‌شود و بسیاری اکنون اعتقاد دارند که فعالیت امانوئل در این پست به ریاست‌جمهوری اوباما صدمه زده و دولت وی را زیر سؤال برده است.

رئیس کارکنان کاخ سفید اکنون هدف حملات 2 گروه قرار دارد: گروهی که می‌گویند او در پیشبرد و اجرای سیاست‌های اوباما در بیشتر از یکسال حضور در کاخ سفید شکست خورده است و گروهی که اعتقاد دارند اوباما بیش از اندازه به توصیه‌های امانوئل گوش می‌دهد و همین مسئله باعث برآورده نشدن بسیاری از وعده‌هایش شده است.

جنگ لفظی میان او و مخالفانش این روزها آنقدر بالا گرفته است که بسیاری می‌گویند عمیق‌تر‌شدن آن ممکن است امانوئل را مجبور به کناره‌گیری از مقامش کند. این مسئله یک مشکل جدی برای شخصی در مقام رام امانوئل به حساب می‌آید؛

کسی که در سیاست آمریکا باید مانند مشاور رئیس یک باند مافیایی پشت صحنه کارهای خود را انجام دهد، توصیه‌های خود را بدون جلب توجه سایرین در گوش رئیس خود زمزمه کند و مطمئن شود همه زیردستان به‌خوبی از رئیس حمایت می‌کنند.

منتقدان می‌گویند: بالاگرفتن این اختلاف‌ها نشان می‌دهد که در جریان مشکلات سیاسی در یکسال اخیر به‌ویژه مسئله اصلاح قانون خدمات‌درمانی چقدر تیم اوباما تحت‌تأثیر قرار گرفته است و کسانی که باید برای حل مشکلات متحد باشند جنگ با یکدیگر را شروع کرده‌اند.

البته بعضی‌ها این مسئله را خیلی هم غیرعادی نمی‌دانند. به عقیده آنها وقتی رئیس‌جمهوری کشور به اندازه وعده‌هایی که داده است کاری انجام ندهد این جنگ‌های داخل کابینه غیرقابل اجتناب هستند.

این در حالی است که به احتمال زیاد شرایط برای رام امانوئل پس از انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر درصورت شکست حامیان رئیس‌جمهور بدتر خواهد شد. منتقدان در رسانه‌های خود اکنون امانوئل را به ناکارآمدی به‌ویژه در مسئله اصلاحات خدمات درمانی اوباما متهم می‌کنند و حتی برخی می‌گویند او به خاطر این مسئله می‌تواند تحت پیگرد دستگاه‌های قضایی قرار گیرد.

این مسئله باعث واکنش شدید امانوئل و حامیانش شده و حتی او تیم رسانه‌ای ویژه‌ای را برای پاسخ دادن به انتقادها تشکیل داده است. علاوه بر این او در ماه‌های اخیر برخورد سختی هم با مشاوران اوباما یا هر کسی که او را مسئول مشکلات ریز و درشت اوباما دانسته، داشته است.

حامیان و تیم رسانه‌ای امانوئل برای پاسخ به انتقادها تلاش گسترده‌ای را در رسانه‌ها شروع کرده‌اند که محور اصلی آن متهم کردن مشاوران اوباماست. آنها با معرفی امانوئل به‌عنوان نجات‌دهنده اوباما مدعی شده‌اند که بیشتر مشکلات رئیس‌جمهوری آمریکا به‌خاطر گوش نکردن به توصیه‌های رئیس دفتر رئیس‌جمهور در امور مختلف است.

گفته می‌شود این واکنش امانوئل به انتقادهای مخالفانش، به‌شدت باعث خشم میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهوری شده و آنقدر مسئله بالا گرفته است که لس‌آنجلس تایمز آن را به خنجرزدن از پشت به اوباما تعبیر کرده است.

می‌گویند یکی از توانایی‌های امانوئل تسلط‌داشتن بر اعضای کابینه و سیاستمداران است که باعث شده است او همواره دشمنانی داشته باشد. جنگ لفظی او با منتقدانش اما حالا نشان می‌دهد که این مسئله فراتر از یک دشمنی است؛ امانوئل یکی از اصول پست خود را زیر پا گذاشته است: جنجال را کنترل کن نه اینکه خودت جنجال باشی.

گاردین، 7 مارس
ترجمه: محمد کرباسی

کد خبر 103456

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز