چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در دو عملیات انتحاری در داغستان روسیه روی داد: 12 تن از جمله رئیس پلیس شهر کیزلیار کشته و 18 تن مجروح شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات روسیه اعلام کردند که به دنبال وقوع دو عملیات انتحاری امروز (11 فروردین) در جمهوری داغستان روسیه، دست کم 12 تن کشته و 18 تن دیگر مجروح شدند. 9 تن از کشته‌ها افسر پلیس بودند.

این دو انفجار در قفقاز شمالی تنها دو روز پس از عملیات‌های انتحاری در متروی مسکو به وقوع پیوست. [37 کشته در انفجارهای متروی مسکو]

وایاچسلاو گاسانوف، سخنگوی وزارت کشور منطقه‌ای، اظهار داشت: در حملات تروریستی امروز در شهر کیزلیار در نزدیکی مرز داغستان با چچن، یک عامل انتحاری مواد منفجره در اتومبیل خود را منفجر کرد.

یک سخنگوی دیگر وزارت کشور منطقه‌ای اظهار داشت: زمانی که بازرسان و ساکنان در صحنه انفجار جمع شدند، عامل انتحاری دیگری با لباس مبدل پلیسی در صحنه حضور یافت و خود را منفجر کرد.

وی افزود، رئیس پلیس شهر نیز در میان کشته شدگان است.

این در حالی است که چند عامل انتحاری زن روز دوشنبه در دو ایستگاه شلوغ مترو خود را منفجر کردند که این انفجارها 39 کشته و بیش از 60 زخمی برجای گذاشت.

تاکنون هیچ فرد یا گروه خاصی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است، اما در ماه‌های اخیر یک گروه موسوم به "امارت قفقاز" تحت رهبری دوکو عمراف، شبه نظامی چچنی، بارها نسبت به طرح ریزی حملات در مسکو هشدار داده بود.

گروه عمراف مسئولیت بمب‌گذاری‌های نوامبر گذشته در یک قطار مسافربری روسیه که به کشته شدن 28 تن انجامید را برعهده گرفت.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، در سخنرانی تلویزیونی خود پس از این حادثه اظهار داشت، نیروهای امنیتی کشورش به طور حتم طراحان این حملات را دستگیر خواهند کرد.

نخست‌وزیر روسیه به نیروهای امنیتی کشورش دستور داد طراحان چندین انفجار در متروی مسکو را تعقیب و دستگیر نمایند.

این در حالی است که نیکولای پاتروشف، رئیس امنیت ملی روسیه، اظهار داشت، بازجویان به دنبال احتمال ارتباط این حملات با گرجستان نیز هستند.

پاتروشف به خبرگزاری اینترفکس گفت: ما اطلاعاتی در دست دادیم مبنی بر تماس اعضای سرویس‌های ویژه گرجستان با سازمان‌های تروریستی در قفقاز شمالی.

پیشتر نیز روسیه، گرجستان را متهم به داشتن ارتباط با گروه‌های شبه نظامی در قفقاز شمالی کرده بود، اما گرجستان این اتهامات را تکذیب کرده است.

کد خبر 104012

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز