یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

هشتمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال ایران امیدوار‌کننده آغاز شد.

 و برخلاف دوره هفتم که نمایندگان کشورمان نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، در این دوره و تا پایان هفته چهارم احتمالات امیدوارکننده‌ای مطرح می‌شود که می‌تواند حداقل به صعود 2تیم کشورمان به مرحله بعد بینجامد.

در دوره گذشته این رقابت‌ها که ایران 4نماینده داشت این پرسپولیس بود که توانست به‌عنوان تنها تیم ایرانی به مرحله دوم صعود کند اما با شکست برابر بنیادکار ازبکستان در فاصله کوتاهی با سایر تیم‌ها از گردونه رقابت‌ها حذف شد. نرفتن تیم ملی فوتبال کشورمان به جام‌جهانی‌2010 نیز مزید بر علت شد تا فوتبال ایران در انزوای خرد‌کننده‌ای فرو رود اما لیگ هشتم قهرمانان آسیا برای فوتبال ایران ماجرای دیگری دارد. با فشارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا ورزشگاه‌ها به شرایط استاندارد نزدیک‌تر شد و تیم‌ها نیز با برنامه‌ریزی بهتری خود را آماده حضور در این رویداد بزرگ کردند.

مس کرمان ، استقلال، سپاهان و ذوب‌آهن چهار نماینده ایران در این دوره از مسابقات بودند که تا پایان هفته چهارم عملکرد نسبتا قابل‌قبولی داشته‌اند. البته استقلال و ذوب‌آهن فراتر از انتظارات قبلی، راه را برای صعود به مرحله دوم فراهم کرده‌اند اما سپاهان و مس همان‌طور عمل کرده‌اند که انتظار می‌رفت. هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی روزهای 10 و 11‌فروردین‌ماه برگزار شد که تیم‌های مس کرمان و سپاهان نیز با پیروزی برابر حریفان خود امیدهایشان را برای صعود به مرحله دوم زنده کردند و حالا هر چهار نماینده ایران این شانس را دارند که به‌عنوان تیم اول یا دوم گروه خود راهی مرحله بعد شوند.

استقلال، متفاوت در آسیا

نتایج استقلال در لیگ نهم، کمتر کسی را به کسب نتایج قابل قبول در لیگ قهرمانان آسیا امیدوار کرده بود و شاید خوش‌بین‌ترین طرفداران این تیم هم پیش‌بینی نمی‌کردند که این تیم بتواند در این بازی‌ها چنین عملکردی داشته باشد. شاید یکی از تردیدهای اهالی فوتبال در مورد عملکرد استقلال به صمد مرفاوی به‌عنوان سرمربی این تیم برمی‌گشت که تجربه حضور در چنین رویداد بزرگی را نداشت و بسیاری نیز معتقد بودند وی حتی در لیگ برتر نیز به تنهایی توانایی هدایت استقلال را ندارد. اما مربی جوان آبی‌ها در هفته‌های ابتدایی لیگ قهرمانان آسیا ثابت کرد می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد و گام‌هایی بردارد که حتی مربیان مدعی حاضر در این رقابت‌ها نتوانسته‌اند به آن دست پیدا کنند.

صمد مرفاوی که در روزهای منتهی به شروع رقابت‌های آسیایی درگیری لفظی‌اش با باشگاه سپاهان و به‌طور غیرمستقیم امیر قلعه‌نویی را آغاز کرده بود و حتی در برخی مصاحبه‌هایش نیش و کنایه‌هایش را به اوج رسانده بود، در نخستین گام در عربستان دست به کار بزرگی زد و الاهلی را در خانه‌اش 2 بر یک شکست داد.

با این حال این شروع خوب برای مرفاوی دوام زیادی نداشت و تساوی در دومین بازی برابر تیم ضعیف گروه اول یعنی الجزیره امارات آن هم در ورزشگاه آزادی تهران، توانایی‌های مرفاوی و منطقی‌بودن پیروزی در دیدار نخست را زیر سؤال برد. هواداران استقلال که پس از پیروزی نخست تیمشان برابر الاهلی عربستان با امید به پیروزی پرگل برابر الجزیره به ورزشگاه آزادی آمده بودند زمانی که داور به نشانه پایان این دیدار، همزمان با نتیجه تساوی بدون گل در سوت خود دمید، با شعار معروف «حیا کن، رها کن» خواستار جدایی مرفاوی از این تیم شدند.

اما امیررضا واعظی‌آشتیانی که از ابتدای فصل به‌خوبی پشت مرفاوی ایستاد این بار هم به سرمربی جوانش اعتماد کرد و با حمایت‌هایی که از وی انجام داد زمینه موفقیت‌های بعدی آبی‌ها را فراهم کرد.استقلال اما در سومین بازی‌اش که در ورزشگاه آزادی برگزار شد با 3 گل، الغرافه مدعی را شکست داد تا مرفاوی یک‌بار دیگر هواداران تیمش را غافلگیر کند.

آبی‌ها که در پایان هفته سوم خود را به‌عنوان موفق‌ترین تیم از بین چهار نماینده فوتبال ایران معرفی کرده بودند اما، در هفته چهارم نتوانستند به پیروزی‌هایشان ادامه دهند و در دیدار برگشت برابر الغرافه به تساوی یک بر یک رضایت دادند تا همچنان با 8 امتیاز صدرنشین گروه A این مسابقات باقی بمانند.به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که استقلال دارد دیدار این تیم برابر الاهلی عربستان که روز 25‌فروردین در تهران برگزار می‌شود می‌تواند تکلیف صعود را مشخص کند. با وجود این شاگردان صمد مرفاوی یکی از شانس‌های مسلم فوتبال ایران برای حضور در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌روند.

ذوب‌آهن، موفق‌ترین نماینده ایران

شاگردان منصور ابراهیم‌زاده را باید موفق‌ترین تیم ایرانی در هشتمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا معرفی کرد؛ تیمی که با ثبات کادر فنی و بازیکنانش حالا به یک تیم واقعی در فوتبال تبدیل شده است و کارهای بزرگی انجام داده که حتی موفق‌ترین تیم ایرانی فصل قبل این رقابت‌ها موفق به انجام آن نشده بود.

ذوب‌آهن در دو دیدار رفت و برگشت، بنیادکاری را شکست داد که پرسپولیس را در مرحله حذفی فصل قبل شکست داد و از دور رقابت‌ها حذف کرد. سبزهای اصفهانی که در گروه B این رقابت‌ها قرار دارند در نخستین دیدار خود به‌سختی از سد تیم الوحده امارات در ورزشگاه فولادشهر گذشتند.

این تیم با ادامه رقابت‌ها شکل بهتری به‌خود گرفت و پس از تساوی امیدوار‌کننده 2 بر 2 با الاتحاد در عربستان در سومین بازی خود برابر بنیادکار 3 بر صفر پیروز شد.
 این برد شیرین در شرایطی در ورزشگاه فولادشهر اصفهان رقم خورد که برخی، غیبت ریوالدوی برزیلی را بی‌تأثیر در رقم خوردن این نتیجه نمی‌دانستند.

اما زمانی که ذوب‌آهن در تاشکند هم دست به کار بزرگ‌تری زد و بنیادکار با ریوالدو و اسکولاری را یک بر صفر شکست داد، دیگر جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشت که ذوب‌آهن موفق‌ترین تیم ایرانی در لیگ قهرمانان این فصل است و از شانس زیادی برای صعود برخوردار است.

ذوب‌آهن که با 10 امتیاز در صدر جدول گروه دوم این رقابت‌ها قرار دارد و شانس‌اش برای صعود، از سه تیم دیگر ایرانی بیشتر است، قطعا از هم‌اکنون به فکر حریف خود در مرحله حذفی است که حتی می‌تواند یک تیم ایرانی باشد.

مس پرنوسان

مردان نارنجی سرزمین کویر همان‌گونه عمل کردند که بسیاری از اهالی فوتبال انتظارش را داشتند. اتفاقات مدیریتی که در طول ماه‌های گذشته در این باشگاه کرمانی صورت گرفته بود و نتایجی که تیم در لیگ برتر به دست آورده بود، اجازه نمی‌داد طرفداران فوتبال خیلی به نتایج این تیم در لیگ قهرمانان آسیا امیدوار باشند.  مس از ابتدای لیگ نهم تا قبل از حضور در لیگ قهرمانان آسیا روزهای پرنوسانی را سپری کرد و چندین سرمربی و مدیرعامل عوض کرد تا در نهایت به لوکابوناچیچ و فتح‌الله ‌نژاد‌زمانی به‌عنوان سرمربی و مدیرعامل رسید.هفته نخست برای مس کرمان پرفروغ بود و این تیم توانست با نتیجه 4 بر 2 الاهلی امارات را شکست دهد و امیدوار‌کننده ظاهر شود اما 2شکست پیاپی برابر الهلال عربستان و السد قطر امیدها را به یاس تبدیل کرد.

شاگردان لوکابوناچیچ که از پیروزی نخست سرمست بودند در دیدار دوم برابر الهلال در عربستان با نتیجه 3 بر یک مغلوب شدند و در دیدار سوم نیز که در ورزشگاه اختصاصی السد برگزار شد 4 بر یک بازی را واگذار کردند تا شانس صعودشان به حداقل برسد.
مسی‌ها که در پایان هفته سوم شرایطی نزدیک به سپاهان پیدا کرده بودند برای صعود به مرحله بعد چاره‌ای نداشتند جز اینکه السد را در ورزشگاه شهید باهنر شکست دهند و امیدهایشان برای صعود را زنده نگه دارند.

این اتفاق مبارک برای مس افتاد و شاگردان بوناچیچ روز 10 فروردین با 3 گل حریف قطری را شکست دادند تا همچنان به‌عنوان یکی از شانس‌های صعود مطرح باشند. هرچند مس کرمان با 6‌امتیاز و هم امتیاز با السد قطر در رده سوم جدول رده‌بندی گروه D قرار دارد اما برای صعود بخت خوبی دارد. مسی‌ها اگر بتوانند در دیدارهای باقیمانده و خصوصا دیدار برابر الهلال عربستان در خانه به پیروزی برسند می‌توانند به صعود، امیدواری بیشتری داشته باشند. الاهلی که حریف خارج از خانه مس است شرایط خوبی در جدول رده‌بندی ندارد و بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند سد راه شاگردان بوناچیچ شود.

سپاهان سرانجام پیروز شد

زردهای نصف‌جهان با عملکردی که در نهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر داشتند و نتایجی که گرفتند همه را امیدوار کرده بودند که باید عنوان موفق‌ترین تیم ایرانی حاضر در هشتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا را برای آنها کنار بگذارند.

صدرنشینی قاطعانه در رقابت‌های لیگ برتر و فاصله نسبتا زیادی که با تیم‌های دوم و سوم ایجاد شده بود این ذهنیت را تقویت می‌کرد که سپاهان با در اختیار داشتن امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی و مجموعه‌ای از بازیکنان گران‌قیمت فوتبال ایران می‌تواند عملکرد قابل دفاعی در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد.

تساوی در نخستین دیدار برابر الشباب عربستان که اتفاقا در عربستان هم رقم خورد این امیدواری را افزایش داد که امیر‌قلعه‌نویی می‌تواند این بار در میادین آسیایی نیز عملکرد خوبی داشته باشد و دانش فنی‌اش را به رخ اهالی فوتبال و خصوصا منتقدانش بکشد.
اما رقم خوردن دومین تساوی، این بار در اصفهان و برابر ضعیف‌ترین تیم گروه، تردیدها را دوباره زنده کرد تا ابهامات در مورد توانایی امیرقلعه‌نویی افزایش یابد. شکست برابر پاختاکور در ازبکستان در سومین بازی، دیگر رمقی برای هواداران این تیم باقی نگذاشت که به تشویق امیرقلعه‌نویی و تیمشان بپردازند.

شاید این شکست ذهنیت بین‌المللی نبودن امیرقلعه‌نویی را افزایش داد و کار را تا جایی پیش برد که امیدوار‌ترین تیم ایرانی در این مسابقات حالا به شانس نخست حذف از گردونه این رقابت‌ها تبدیل شود. قلعه‌نویی که با سروصدای زیادی از استقلال جدا شد و یکی از دلایل جدایی‌اش هم همین عملکرد ضعیف در لیگ قهرمانان فصل گذشته بود، پس از بازی سوم روزهای سختی را سپری کرد.

شاید به همین خاطر بود که او در دیدار برگشت برابر پاختاکور از تمام سرمایه‌هایش استفاده کرد تا با پیروزی در این بازی شانس صعود را برای تیمش زنده نگه دارد. سپاهان که قبل از این بازی با 2 امتیاز در قعر جدول قرار داشت اما، این بار توانست با 2 گل در ورزشگاه خانگی به پیروزی برسد تا قلعه‌نویی به اولین پیروزی آسیایی‌اش دست یابد. هرچند که سپاهان هنوز با 5امتیاز تیم سوم گروهC است، اما می‌تواند با پیروزی در دو بازی آینده به عبور از این مرحله امیدوار باشد.

کد خبر 104218

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز