گروه شهری: گذر پشت مطبخ میدان نقش‌جهان که اکنون وضعیت بسیار نابسامانی دارد، در پی اجرای طرحی مشابه آنچه در مورد گذر سعدی اجرا شد، هویت تاریخی خود را باز می‌یابد.

شهرام بهادران،‌ مهندس ناظر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در منطقه 3 با بیان این مطلب به میراث خبر گفت: «گذر پشت مطبخ یکی از نابسامان‌ترین گذرهایی است که به میدان نقش‌جهان منتهی می‌شود. پیش‌از این گذر سعدی نیز چنین وضعیت نابسامانی داشت که با اجرای بدنه‌سازی چهره مناسبی پیدا کرد.»
وی افزود: « طی طرحی قرار است دیواری به سبک آجرکاری‌های دوره صفوی و همخوان با فضای میدان دو طرف گذر احداث شود تا شکل آشفته‌ کنونی آن سامان یابد. اما کسبه گذر با این استدلال که مقابل  مغازه‌هایشان مسدود می‌شود، تا امروز چندین بار مانع از انجام کار شده‌اند.»
به گفته بهادران هنگام اجرای بدنه‌سازی گذر سعدی نیز کسبه مانع کار می‌شدند، اما پس‌از پایان کار متوجه شدند قیمت ملکشان افزایش زیادی پیدا کرده است.
بهادران گفت: «در گذر پشت مطبخ نیز وضعیت به همین شکل است. شهرداری تاکنون جلسه‌های توجیهی زیادی برای آشنایی کسبه با طرح گذاشته تا متوجه شرایط پس‌از تغییر شوند. اما اکنون کار با آ‌نکه آغاز شده،‌ به دلایلی چون اعیاد و مناسبت‌ها چندین بار متوقف شده است.»
طی طرح شهرداری قرار است دیواری همچون گذر سعدی به مانند رواقی روبه‌روی مغازه‌ها و یا خانه‌ها قرار گیرد و سپس مسیر ورود به هر مغازه‌ای در آن محاسبه شود. حتی در ورودی‌ها قرار است نماکاری نیز انجام شود. نمونه چنین طرحی اکنون در گذر سعدی نیز اجرا شده که با استقبال کسبه پس‌از اجرای طرح مواجه شد.
طرح  گذر پشت مطبخ براساس وضعیت موجود ارائه شده و طی اجرای آن برخی از فضا‌هایی که بیش‌از اندازه فضای گذر را نابسامان کرده‌اند، تخریب می‌شود.
کد خبر 10422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز