گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی معتقد است: برای اجرای طرح کارت هوشمند درمان چند میلیارد پول برباد رفته‌است

اما در همین حال معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی تقاضای بودجه برای اجرای کارت هوشمند را مطرح کرده است.

علی ذبیحی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، آبان ماه در جمع خبرنگاران به روشنی اعلام کرد که پروژه کارت هوشمند درمان چیزی جز برباد دادن بودجه سازمان تأمین اجتماعی نبوده است.

اما براساس خبری که ایرنا دیروز منتشر کرده بارانپور اعلام کرده: «درصورت تأمین اعتبار، کارت هوشمند درمان تا پایان سال‌جاری به بیمه شدگان ارائه می‌شود».او اهدافی را نیز برای ارائه این کارت توضیح داده که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف منابع اشاره کرد.

به گفته معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اجرای این طرح، کاغذ بازی و چرخش نسخه در دست افراد از بین می‌رود و تمامی دستورها و تجویز‌های دارویی پزشکان به شکل الکترونیک انجام می‌گیرد.

ذبیحی اگر تا این ساعت هنوز مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی باشد، باید بر اظهارنظری که درباره کارت هوشمند درمان کرده پایدار باشد. او گفته بود: «براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که تمامی سرمایه‌اش متعلق به بیمه‌شدگان است.

هر پولی که از سازمان تأمین اجتماعی خرج شود از جیب بیمه‌شدگان خواهد بود، در این شرایط مسئولین این سازمان چرا پول بیمه شدگان را به باد می‌دهند؟ به صرف سروصدا راه انداختن برای اجرای یک طرح می‌شود بودجه یک سازمان عمومی را صرف کرد؟ وقتی زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای یک طرح هنوز آماده نشده، بهتر نبود به جای هدر دادن، این چند میلیارد را میان بازنشستگان سازمان تقسیم می‌کردند؟

اگر ذبیحی هنوز بر صندلی مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی نشسته باشد، فرید بارانپور که معاون درمان این سازمان است یکی از معاونانش به حساب می‌آید پس بهتر است حرف‌هایشان خیلی ضد‌و‌نقیض نباشد حداقل تا وقتی که رابطه معاونت و مدیریت برقرار است.

کارت یا دفترچه

بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی معطل تصمیم مدیران این سازمان برای انتخاب میان کارت هوشمند درمان یا دفترچه درمانی نیستند، اما سازمان عریض و طویل تأمین‌اجتماعی میلیون‌ها بیمه شده دارد که ممکن است بر سبیل اتفاق خبرهای منتشر شده این سازمان را پیگیری کنند و اگر احیانا این کار را انجام دهند از سازمان تأمین اجتماعی و مدیرانش قطعا ناامید خواهند شد.

هیچ‌وقت معلوم نشد که پروژه عظیم و پرسروصدای کارت هوشمند درمان که با چند میلیارد تومان بودجه قرار بود اجرا شود، چرا اجرا نشد و مسئولان هرگز از میزان پولی که برای اجرای این کار خرج شد اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها نگذاشتند.

براساس این پروژه بنا بود که به بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی کارت‌های هوشمندی بدهند که به جای دفترچه استفاده شود و اتفاقا تمامی مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی هم باید به سیستم هوشمند مجهز شوند و پرونده الکترونیک بیماران در دسترس پزشکان قرار داشته باشد و هزار نوید و وعده دیگری که می‌شد با این کارت‌ها به بیمه‌شدگان وعده داد.

با روی کار آمدن ذبیحی به‌عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد که اجرای پایلوت این طرح چیزی جز سروصدای تبلیغاتی نبوده و کارت‌هایی را میان بیمه شدگان توزیع کرده‌اند که عملا کارایی ندارد و همچنان سیستم دفترچه درمان تأمین اجتماعی پابرجاست.
 دیروز معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی بار دیگر برای اجرای این طرح وعده داد. آیا باردیگر میلیارد‌ها تومان از دارایی‌های تأمین اجتماعی به باد می‌رود؟

کد خبر 104267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز