یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: اختلاف‌نظر دولت و مجلس درباره رقم درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه 89 یکی از مباحث مهمی‌‌بود که در نخستین جلسه علنی مجلس در سال‌جاری به آن پرداخته شد.

از یک سو رئیس مجلس ضمن تاکید مجدد بر اینکه دولت باید قوانین مصوب را اجرا کند از آمادگی مجلس برای کمک به دولت برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سخن گفت. همچنین به گفته برخی نمایندگان، طرحی با امضای حدود 100نماینده برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دست تهیه است.

البته در مقابل، افرادی همچون احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم از چهره‌های اثرگذار مجلس معتقدند اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ممکن نیست و دولت باید بر مبنای همین قوانین موجود، هدفمند کردن یارانه‌ها را با سقف 20هزار میلیارد تومان درآمد در سال‌جاری به اجرا درآورد. به اعتقاد این عده، با توجه به موضع نمایندگان به‌نظر نمی‌رسد خواسته دولت برای اصلاح بودجه 89 و افزایش رقم درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها تامین شود و به همین دلیل، اجرای این طرح همچنان در ابهام است.

برخی نمایندگان همچون اسدالله بادامچیان، نماینده تهران نیز احتمال داده‌اند که دولت متوجه شده است اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کار سخت و سنگینی است و شاید به طریقی دنبال این است که از اجرای قانون سر باز بزند اما می‌خواهد این سر باز زدن به‌طوری باشد که گناه عدم‌اجرای آن به گردن مجلس بیفتد.

علی لاریجانی رئیس مجلس، 15فروردین در نطق خود در نخستین جلسه خانه ملت به موضوع اختلاف نظر قوای مقننه و مجریه درباره هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت. وی به سخنان مقام معظم رهبری در مشهد درخصوص اهمیت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: سخنان ایشان رافع دغدغه‌ها و خاتمه‌دهنده به بحث‌های مطرح شده در کشور بود و امیدواریم تاکید ایشان بر اجرای قانون به همه مسئولان کشور به‌عنوان پایه اصلی حرکت دهه پیشرفت و عدالت مدنظر قرار گیرد.

لاریجانی اظهار داشت: البته مقام معظم رهبری در سال گذشته بارها در مسائل مختلف همه را توصیه به رعایت قانون نمودند و روشن است که توسعه بدون قانون امری پایدار نخواهد بود و عدالت بی‌قانون امری خود‌متناقض و مهمل و در واقع بیداد خواهد بود.

وی افزود: در همین امر نظرات معظم له در همکاری قوا با یکدیگر و مددرسانی قوه مقننه به دولت راهگشاست و قطعا مجلس شورای اسلامی‌این سفارش را در مسیر اجرای قانون مدنظر قرار داده و همراهی صمیمانه با دولت خواهد داشت و در زمان خود پذیرای نظرات و استدلال‌های اصلاحی دولت خواهد بود.

مخالفت با اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به مثابه متمم بودجه است و طبق نظر تفسیری شورای نگهبان نمایندگان نمی‌توانند برای اصلاح آن طرح ارائه کنند.

احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: رئیس‌جمهور با توجه به قسم و سوگندی که یاد کرده، باید قانون را اجرایی کند و چنانچه نتواند یک قانون را در کشور اجرایی کند، باید تقاضای لغو آن را به مجلس ارائه کند.

وی در ادامه گفت: از نظر قانونی، مانعی وجود ندارد که دولت بعد از تصویب یک قانون لایحه‌ای را به مجلس ارائه کند و درخواست اصلاح قانون را داشته باشد.  توکلی با بیان اینکه چنانچه تغییراتی در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اعمال شود، باید دولت با لایحه‌ای این تغییرات را به مجلس پیشنهاد کند،

گفت: من بشخصه این کار را نمی‌پسندم و اقدام دولت برای ارائه یک لایحه اصلاحی را یک نوع لجاجت به یک نظر قطعی می‌دانم که به احتمال زیاد هم در مجلس مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه مجلس در این مورد گفت: درصورتی که نظر دولت مبنی بر کسب درآمد 40 هزار میلیارد تومانی در مجلس مطرح و تصویب شود از ماندن در ریاست کمیسیون ویژه انصراف می‌دهم. وی در گفت‌وگو با مهر احتمال رای آوردن طرح نمایندگان دولت را که هم‌اکنون در حال جمع‌آوری امضاست زیاد ندانست و افزود: تصور من این است که نمایندگان همچنان بر نظر قبلی خود اصرار می‌ورزند.

کد خبر 104296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز