در نخستین تحقیق دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرایم سازمان ملل متحد که در رابطه با تولید حشیش در کشورهای مختلف صورت گرفت، این موضوع مشخص شد که افغانستان در رتبه نخست جهان در زمینه تولید حشیش قرار دارد.

آنتونیو ماریو کوستا، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، گفت: این نخستین باری است که نمایندگان و کارشناسان دفتر به این نتیجه دست یافته‌اند که افغانستان علاوه بر آنکه در تولید تریاک در رده نخست جهان قرار دارد در زمینه تهیه و تولید حشیش نیز سرآمد است.

در این گزارش همچنین آمده است که 10 تا 24 هزار هکتار از اراضی سراسر افغانستان هرساله زیر کشت حشیش می‌رود و به همین دلیل تولید این کشور از تمامی کشورهای جهان که در زمینه تهیه و تولید انواع مخدر دست دارند، بیشتر است. از طرفی تخمین زده می‌شود افغانستان هر ساله یک هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تن حشیش تولید می‌کند.

در این تحقیق که داده‌های آن از یک هزار و 634 روستا در 20 ایالت از 34 ایالت افغانستان  به دست آمده است، این موضوع مشخص شد که نیمی از ایالات یا به عبارتی 17 ایالت سراسر این کشور در تولید و کشت بوته‌های خشخاش که از آن حشیش تولید می‌شود، شرکت دارند.

کاشت خشخاش به‌دلیل داشتن محصول فراوان برای روستائیان افغان سودآور است، چرا که سود ناخالص از هر هکتار خشخاش معادل 3 هزار و 900 دلار است، درحالی‌که درصورت فروش تریاک و شیره این ماده مخدر، سود ناخالص تنها 3 هزار و 600 دلار خواهد بود.

علاوه بر این، کاشت خشخاش بسیار ارزان‌تر و فراوری آن آسان‌تر از تریاک است، به‌طوری که کاشت یک هکتار خشخاش در این کشور 3 برابر ارزان‌تر از تولید و کاشت یک هکتار تریاک است؛ در نتیجه درآمد خالص یک هکتار خشخاش 3 هزار و 341 دلار و درآمد خالص تریاک تنها 2 هزار و 5 دلار است.

با این حال، هنوز هم تولید تریاک در میان افغان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در گزارش دفتر مقابله با جرایم و مواد‌مخدر سازمان ملل متحد - UNODC- همچنین آمده است که به‌رغم تریاک، حشیش طول عمر کوتاهی دارد و تنها در تابستان می‌توان بوته آن را کاشت.

 مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرایم و مواد‌مخدر سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در 5 ساله گذشته، ‌کاشت حشیش در اکثر مناطق این کشور از شمال تا جنوب گسترش یافته است؛ با این حال، تولید و کاشت حشیش همانند تولید تریاک در وضعیت بی‌ثباتی قرار دارد.

البته تولید حشیش در ایالت «بلخ» بیش از سایر ایالات است. به‌طوری‌که حشیش بلخی را «مزاری» نیز می‌نامند. با این حال، از سال 2007 میلادی تا‌کنون نیروهای نظامی و پلیس مبارزه با مواد‌مخدر افغانستان با کاشت و تولید انواع مواد‌مخدر در این کشور به مقابله پرداخته است.

براساس گزارش دفتر مقابله با جرایم و مواد‌مخدر سازمان ملل متحد، تریاک و حشیش در اکثر نقاط افغانستان بازار فروش دارد. البته اکثر این مواد به مصرف داخلی می‌رسد.

در سال 2008 میلادی نیز طی یک عملیات فوق‌العاده 245 هزار کیلوگرم حشیش تنها در قندهار کشف و ضبط و مرز این کشور با پاکستان نیز بسته شد.

در گزارش این دفتر همچنین آمده است که در برخی ایالات، فرمانداران و شورشیان از تولیدکنندگان مواد‌مخدر مالیات می‌گیرند.

مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرایم و مواد‌مخدر سازمان ملل متحد در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل مواد‌مخدر در افغانستان بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان با راهکاری ساده با آن مقابله کرد و تلاش و همبستگی افغان‌ها و سایر کشورها را می‌طلبد.

کد خبر 104359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز