به گزارش خبرگزاری ایلنا بنا بر اطلاعات مرکز مشاوران اقتصاد توسعه، بررسیها در میان ساکنان 7 شهر بزرگ کشور نشان داده است که 40 درصد شهروندان ایرانی در گروههای سنی و تحصیلات مختلف ترجیح میدهند کالای ایرانی بخرند، گرچه کیفیت این اجناس به قدر کافی مطلوب نباشد.
هرچند این گروه اعلام نکردهاند که فاکتور قیمت و نسبت آن با کیفیت تا چه حد در این تصمیم دخالت داده شده است اما بهنظر میرسد این انتخاب، درمیان برتری کیفیت کالاهای ایرانی در مقابل کالاهای درجه 3 چینی صورت گرفته باشد چرا که براساس نظر سنجی صورتگرفته، در شرایط یکسان قیمتی و با در نظر گرفتن فاکتور در دسترس بودن کالا و وجود خدمات پس از فروش، شهروندان ترجیح دادهاند که محصول خارجی خریداری کنند.
همچنین بررسی جزئیات این تحقیق نشان داد که مردم شیراز، اصفهان و اهواز کمتر از ساکنان سایر شهرهای مورد بررسی ترجیح میدهند که کالای ایرانی بخرند و مردم رشت بیشترین استقبال را از خرید کالاهای ایرانی از خود نشان دادهاند.