سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر صنایع و معادن از تاسیس بانک صنایع کوچک تا پایان سال خبر داد

به گزارش واحد مرکزی خبر، خدامراد احمدی در حاشیه کارگروه رسیدگی به مشکلات شهرک صنعتی شمس آباد شهرستان ری گفت: سهم صنایع کوچک و واحدهای تولیدی که در شهرک‌های صنعتی یا بیرون شهرک‌های صنعتی مستقر هستند از منابع مالی و پولی کشور بسیارکم است بنابراین به دنبال تاسیس بانک صنایع کوچک هستیم که اکنون کار مطالعات آن انجام شده و در این زمینه مذاکراتی نیز با بانک مرکزی صورت گرفته است.

وی سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور را حـدود 18 درصد بیان کرد و گفت: با اینکه سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی 9 و سهم تعـاون حـدود 7 درصد است هـر کـدام از این بخش هـا یک بانک تخصصی در کشور دارند اما درباره صنایع کوچک این چنین نیست.

مدیر‌عامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: قرار بود شبکه مالی و پولی کشور حدود 30 درصد از منابعش را به بخش صنعت اختصاص دهد اما آنچه تا کنون اتفاق افتاده متاسفانه سیر نـزولی بوده یعنی در دوره‌ای این سهم 20 درصد و پارسال 15 درصد بوده است.

احمدی گفت: اگـر صنعتگران بخشی از سرمـایه در گردش خود را در بانک صنایع کوچک متمرکز کنند، ایـن کـار هم در تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی و هـم در سرعت بخشیدن به خدمات بانکی به بخش تولید موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون22 هزار و 700 واحد به بهره برداری رسیده در 825 شهرک و ناحیه صنعتی کشور وجود دارد کـه حـدود 16 درصد این واحدهـا به علت‌های مختلف ازجمله بحران جهانی اقتصاد، سرمایه در گردش، تغییر خط تولید و بحث کیفی راکد هستند.

مدیر‌عامل صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران افزود: افزون بر این، 25 هزار واحد نیمه تمام نیز درشهرک‌هـای صنعتی وجود دارد کـه در مـرحله تحویل زمین تا نصب تجهیزات کـارخانه به سر می‌برند و در صورتی کـه شبکه بانکی برای تکمیل این واحدها و تامین سرمایه در گردش و منابع نقدینگی همکاری کند، در سه سال آینده حدود 600 هزار شغل در این واحدها ایجاد می‌شود.


احمدی یادآور شد: بـرای تکمیل این 25 هـزار واحد نیمه تمام حدود 14 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بااشاره به تدوین طرحی برای حل مشکل نقدینگی آن 16 درصد واحدهایی که به تولید رسیده اند ولی اکنون بحـران زده انـد گفت : در ایـن طـرح که در وزارت صنایع تهیه شده و به تـایید رئیس جمهور رسیده و بـا مجلس شورای اسلامی نیز جلسات پیوست‌ای درباره آن برگزار شده است ساز و کاری را تعریف کـرده‌ایـم کـه زنجیره تولید صنایع کوچک کشور تکمیل شود.

مدیر ‌عـامل صنایع کـوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: دراین طرح از مرحله طراحی، تـولید، بـازاریابی تـا خدمات پس از فروش در شبکه ای بـا عنوان شبکه صنعتی یا خدمات صنعتی واحد هـای صنعتی و نیمـه تمـام یا بحران زده مدیریت و همچنین واحدهـای جدیدی تاسیس می‌شود کـه حلقه‌هـای مفقوده میـان صنـایع بـزرگ و کوچک را پر کنند.

احمدی در ادامه بااشاره به آب موردنیاز واحدهای صنعتی استان تهران گفت: در استان تهران حـدود 17 شهرک و 6 نـاحیه صنعتی وجـود دارد کـه 11 شهـرک و نـاحیه عملیـاتی شـده است و در آنهـا زمین صنعتی واگذار می شود.

وی افزود: میزان آب مورد نیاز برای این شهرک‌ها و نواحی صنعتی سه هزار و 600 لیتر آب در ثانیه است که اکنون حدود هزار و 300 لیتر آب در ثانیه تامین شده است.


معاون وزیر صنایع و معادن گفت: وزارت نیرو برای وضع موجود و طرح‌های توسعه آینده در حد توان همکاری کرده و مجوز برداشت آبهای زیـرزمینی و حـق انشعاب داده است امـا آنچـه تـوافق شـده و انجام گـرفته است بـا توقع صنعتگران و نیاز آنان فاصله زیادی دارد.

احمدی گفت: ما بـایـد برای تامین آب مورد نیاز، طرح‌هـای تـوسعه آینده را متوقف کنیم تـا مشکل آب تـولید کنندگانی که اکنون به مرحله بهره برداری رسیده و ایجاد اشتغال کرده‌اند حل شود و اگـر توانستیم با وزارت نیرو بـه توافق برسیم و مشکل آب را در شهرک‌های صنعتی استان تهران حل کنیم، آنگاه می توانیم طرح‌های توسعه آینده را به سرعت دنبال کنیم.

وی یادآورشد: مشکل گاز انشعابات داخلی شهرک صنعتی شمس آباد نیز تا پایان خرداد با تعیین پیمانکاری که به تایید شرکت گاز رسیده است حل خواهد شد.

کد خبر 104915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز