سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

دبیرکل اتحادیه عرب که به دمشق سفر کرده است، با رهبران جنبش حماس در سوریه از جمله خالد مشعل دیدار کرد

و به بررسی آخرین تحولات فلسطین و اراضی اشغالی پرداخت.

به گزارش ایسنا، در نشست عمروموسی، دبیر کل اتحادیه عرب و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که در دمشق برگزار شد، موسی ابومرزوق معاون خالد مشعل و محمد نصر عزت الرشق و سامی خاطر، از دیگر رهبران حماس نیز حضور داشتند.

2 طرف در این دیدار درباره آخرین تحولات فلسطین، روند آشتی ملی فلسطین و اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بحث و گفت‌وگو کردند.عزت الرشق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی تاکید کرد: تلاش‌های حماس برای تحقق آشتی ملی و همچنین تلاش‌های کشورهای عربی پیش از برگزاری نشست سران عربی برای تحقق این امر، در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: رهبران حماس به عمرو موسی تاکید کردند که خواهان تحقق آشتی ملی در نزدیک‌ترین زمان ممکن هستند.به گفته این رهبر حماس، در نشست عمرو موسی با خالد مشعل، برخی پیشنهادها از سوی طرفین برای تحقق آشتی ملی مطرح شد، اما به جزئیات این طرح‌ها و پیشنهاد‌ها  اشاره‌ای نشد.

وی افزود: ما نظارت عربی بر نقش مصر در روند آشتی ملی را جهت خروج از بن بست به‌وجود آمده در اختلافات داخلی فلسطین خواستار شدیم.عزت الرشق با اشاره به تلاش‌های حماس برای تحقق آشتی ملی فلسطین گفت: بن‌بست در این روند به وتوی آمریکا و اسرائیل علیه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باز می‌گردد که تسلیم این وتو شده و با تلاش‌ها برای تحقق آشتی ملی همکاری نمی‌کند.

وی در این خصوص به تهدید‌های آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های مالی‌اش به تشکیلات خودگردان فلسطین درصورت انجام آشتی ملی به دور از شرط‌های آمریکا و اسرائیل، اشاره کرد.

عزت‌الرشق همچنین درخصوص اینکه آیا در این نشست با عمرو موسی درخصوص پس گرفتن طرح صلح کشورهای عربی گفت‌وگویی انجام شد یا خیر، عنوان داشت: ما پیش از این تاکید کردیم که گزینه مذاکرات به بن بست رسیده و ارزیابی کشورهای عربی در فرایند صلح را خواستاریم.

این مقام جنبش حماس همچنین از بررسی تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اخراج هزاران فلسطینی از کرانه باختری، در نشست دبیر کل اتحادیه عرب و خالد مشعل اشاره کرد و گفت: این تصمیم بار دیگر بر موضع خصمانه اشغالگران تاکید دارد و حماس اعمال فشارهای جامعه بین‌المللی علیه اسرائیل را برای متوقف ساختن این تصمیم خواستار شده است.

کد خبر 105036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز