چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای خصمانه خود از کشورهای جهان خواست جسورانه و سریع به سوی تحریم‌های جدید ایران حرکت کنند، اما گفت

که این تاکتیک، چوب جادویی نیست که بتواند به تنهایی برنامه هسته‌ای تهران را پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما یک روز پس از دیدار با  نخست وزیر چین  در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا چین از اکراه برای پیوستن به تحریم‌ها دست برخواهد داشت یا نه؟ فاش نکرد که آیا تضمین‌هایی را از پکن دریافت کرده است یا خیر.

او گفت: این چیزی است که من می‌دانم. چینی‌ها نمایندگان رسمی را برای مذاکرات به نیویورک فرستاده‌اند تا روند تدوین یک قطعنامه‌ تحریم آغاز شود.به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما خبر داد که هوجینتائو به وی اطمینان داده است که چین در جلسات تدوین تحریم‌های جدید در سازمان ملل حضور خواهد داشت.

اما در عین حال، یک روزنامه آمریکایی خبر داد که باراک اوباما به چین وعده داده است درصورتی که ایران به تلافی پیوستن پکن به تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تامین نفت این کشور را قطع کند، به حفظ تامین جریان سوخت چین کمک کند.

نیویورک تایمز نوشت: این وعده در گفت‌وگوها میان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و هوجینتائو رئیس‌جمهور چین در حالی مطرح شد که اوباما تلاش کرد حمایت چین را برای تلاش جمعی به سوی اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه تهران جلب کند.

ایران در سال گذشته پس از عربستان و آنگولا سومین تامین‌کننده بزرگ نفت خام چین بود. در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که امیدوار است چین از دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران حمایت کند.

سیاست چین تغییر نکرده است

در همین حال روزنامه شیکاگوتریبیون به نقل از ژیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نوشت: چین همواره بر این باور است که گفت‌وگو و مذاکره بهترین راه خروج از این مسئله است و فشار و تحریم نمی‌تواند مسئله را اساسا حل کند.

ژیانگ گفت که چین از استراتژی دوسویه شامل تداوم گفت‌وگو با تهران و در عین حال حفظ امکان تحریم درصورت شکست مذاکرات در متوقف کردن کار هسته‌ای حساس ایران حمایت می‌کند.

2روایت از کاخ سفید و کرملین

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه صحبت درباره جلب حمایت پکن برای تحریم ایران، با گفتن اینکه آمریکا در این روند به تنهایی حرکت نمی‌کند، تاکید کرد که روسیه نیز با پیوستن به تلاش‌ها در شورای امنیت «موافقت» کرده است.

به گزارش نووستی ،دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه اما در یکی از اتاق‌های فکر آمریکا پس از نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن، درباره این موافقت گفت: ما با شرکای‌مان درباره مسئله تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم.

میانجی در مسئله هسته‌ای

نخست‌وزیر ترکیه از تلاش باراک اوباما برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نکرد و گفت که کشورش می‌خواهد به‌عنوان میانجی در مسئله هسته‌ای ایران اقدام کند.
رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگار سی‌‌ان‌ان تاکید کرد: من معتقدم که ما می‌توانیم یک راه خروج پیدا کنیم.

او ادامه داد: کشورهایی که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) هستند، باید همگی با یکدیگر روی این مسئله کار کنند و ما به‌عنوان کشور ترکیه می‌توانیم به‌عنوان واسطه بسیار مهم اقدام کنیم.

کد خبر 105156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز