سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (31 فروردین و 1 اردیبهشت) دنبال می‌شود. در روز نخست این دیدارها، اینتر میلان میزبان بارسلونا است و چهارشنبه نیز لیون فرانسه به خانه‌ بایرن مونیخ آلمان می‌رود.

دیدار نخست مرحله‌ نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا، چمپیونزلیگ ۲۰۰۹/۲۰۱۰ را تیم‌های اینترمیلان از ایتالیا و بارسلونا از اسپانیا برگزار می‌کنند. این دیدار به میزبانی میلانی برگزار می‌شود که در خانه شکست نخورده. در مقابل بارسلونا، مدافع قهرمانی قرار دارد که از دو سال پیش تاکنون، خارج از خانه مغلوب هیچ تیمی نشده است.

بارسلونا می‌خواهد پس از آ ث میلان دومین تیمی باشد که دو بار پی در پی فاتح لیگ اروپا می‌شود؛ رکوردی که رقیب اینتر (آ.ث میلان) ۲۰ سال پیش موفق به ثبت آن شد. اینتر هم می‌خواهد پس از ۲۸ سال به مسابقه‌ فینال معتبرترین رقابت باشگاهی در اروپا برسد.

اینتر تاکنون ۷ بار به نیمه‌نهایی لیگ اروپا رسیده که ۴ بار این مرحله را پشت سر گذاشته و 3 بار هم حذف شده است؛ در حالی‌که بارسلونا در مجموعِ ۱۰ حضور در نیمه‌نهایی، ۵ بار موفق و ۵ بار ناموفق بوده است. اینتر در ۴ بازی دو تیم، موفق به شکست بارسلونا نشده است. دو دیدار در مرحله‌ گروهیِ فصلِ جاریِ چمپیونزلیگ بوده که یکی بدون گل مساوی و دیگری با نتیجه‌ ۲ بر ص0به نفع بارسلونا خاتمه یافته است.

دیدار دوم این مرحله را بایرن مونیخ و المپیک لیون در ورزشگاه "آلیانتس" مونیخ برگزار می‌کنند؛ دو تیمی که در فصل جاری چمپیونزلیگ تاکنون با هم روبه‌رو نشده‌اند. دیدار شامگاه چهارشنبه روی کاغذ به نفع مونیخ به پایان می‌رسد: این تیم تاکنون ۴ بار قهرمان اروپا شده و آخرین قهرمانی را هم در سال ۲۰۰۱ جشن گرفته است.

مونیخی‌ها در سال ۲۰۰۱ در یک‌چهارم نهایی، مانند این بار، منچستر را از پیش رو برداشتند و در فینال در ضربات پنالتی والنسیای اسپانیا را شکست دادند. بایرن مونیخ از سال ۲۰۰۲ تا کنون از مرحله‌ یک‌چهارم نهایی فراتر نرفته است. دیدار با لیون، سیزدهمین حضور بایرن مونیخ در نیمه‌نهایی جام‌های اروپایی محسوب می‌شود.

المپیک لیون در مقابل برای نخستین بار است که در رقابت‌های اروپایی تا این مرحله رسیده است. دیدارهای تا کنونیِ دو تیم در ده سال گذشته در چمپیونزلیگ، مجموعا ۶ بار بوده که عموما با نتیجه‌ مساوی به پایان رسیده‌اند.

بارسلونا و اینترمیلان

بارسلونا در گروه F رقابت‌های لیگ قهرمانان، در کنار تیم‌های اینترمیلان ایتالیا، رابین کازان تاتارستان روسیه، و دینامو کیف اوکراین، فصل ۲۰۰۹/۲۰۱۰ را آغاز کرد. شکست خانگی و یک تساوی در برابر رابین و تساوی دیگر در برابر اینتر، در مجموع "بارسا" را با ۱۱ امتیاز به‌عنوان تیم نخست گروه روانه مرحله‌ بعدی کرد.

آخرین بازی بارسلونا سه‌شنبه (۶ آوریل / ۱۷ فروردین) برگزار شد و این تیم در آن دیدار با نتیجه‌ ۴ بر 1 آرسنال را در هم کوبید. لیونل مسی، بهترین گلزن بارسلوناست که تاکنون در این فصل ۸ گل به ثمر رسانده است. بارسلونای اسپانیا در فصل ۲۰۰۵/۲۰۰۶ نیز قهرمان چمپیونزلیگ شده بود.

اینتر تیم دوم همین گروه (F) لقب گرفت. شاگردان خوزه مورینیو با ۳ تساوی در برابر بارسلونا، رابین و دیناموکی‌یف، و یک باخت به بارسلونا، با ۹ امتیاز مرحله‌ گروهی را پشت سر گذاشتند. آخرین بازی اینتر در مرحله‌ برگشت یک‌چهارم نهایی در برابر زسکا مسکو بود که با نتیجه‌ یک بر صفر به نفع مهمان ایتالیایی به پایان رسید. دیگو میلیتوی ۲۲ ساله با ۳ گل زده بهترین گلزن اینتر در فصل جاری لیگ قهرمانان است. اینتر بهترین نتیجه‌ای که از فصل ۲۰۰۳/۲۰۰۴ لیگ قهرمانان به‌دست آورده، دو بار حضور در یک‌چهارم نهایی در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بوده است.

بایرن مونیخ و المپیک لیون

دیدار دیگر مرحله‌ رفت نیمه‌نهایی را بایرن مونیخ آلمان و لیون فرانسه برگزار می‌کنند. مونیخ که در آخرین دیدار خود در برگشت یک‌چهارم نهایی، منچستر را حذف کرد، کار خود در فصل جاری لیگ قهرمانان را در گروه A آغاز کرد. این تیم با بوردوی فرانسه، یوونتوس ایتالیا و ماکابی حیفای اسرائیل هم‌گروه بود.

بایرن در مرحله‌ گروهی دو بار به بوردو باخت و با احتساب یک تساوی در برابر یونتوس، با ۱۰ امتیاز و به‌عنوان تیم دوم گروه خود به مرحله‌ بعدی آمد. تیم اول گروه، بوردو، قهرمان دسته‌ برتر فوتبال باشگاهی فرانسه بود که در یک‌چهارم نهایی از سوی هم‌وطنش، لیون حذف شد. ایویتسا اولیچ کروات با ۴ گل زده، بهترین گل‌زن بایرن مونیخ در فصل جاری لیگ قهرمانان است.

المپیک لیون فرانسه در گروه E و در کنار آث فیورنتینای ایتالیا، لیورپول انگلیس و دِبرِسِنی مجارستان کار خود را آغاز کرد. این تیم در پایان ۶ بازی مرحله‌ گروهی، به جز یک تساوی با لیورپول و یک شکست از فیورنتینا، باقی دیدارهای خود را با پیروزی پشت سر گذاشت و در مجموع با ۱۳ امتیاز، پس از فیورنتینا، به‌عنوان تیم دوم به مرحله‌ بعدی صعود کرد. لیون آخرین دیدار خود را روز 18 فروردین با یک گل به بوردو واگذار کرد.

 دویچه‌وله

کد خبر 105536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز