رئیس سازمان بورس گفت: با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، تسهیلات 12گانه‌ای برای آنان در بازار سرمایه ایران فراهم شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، علی صالح آبادی با اعلام مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در آیین‌نامه فوق، محدودیت خروج اصل سرمایه سرمایه‌گذاران خارجی در طول 3سال حذف شده است؛ به‌طوری‌که آنان می‌توانند در هر زمانی نسبت به نقل و انتقال اصل سرمایه خود اقدام کنند.

سخنگوی بورس ادامه داد: محدودیت مالکیت 10 درصدی سهام شرکت‌های ایرانی توسط سرمایه‌گذاران خارجی نیز به 20 درصد افزایش یافته است. او تامین ارز مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی را سومین مزیت آیین‌نامه جدید اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی موظف شده است تا تامین ارز مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی را به نرخ روز برای آنان انجام دهد.

صالح آبادی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی براساس آیین‌نامه قبلی سرمایه‌گذاری خارجی تنها مجاز به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران بودند، افزود: در آیین‌نامه جدید،  سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند هم در بورس تهران و هم در بازار فرابورس فعالیت کنند.

دبیر شورای بورس گفت: سرمایه‌گذاران خارجی براساس آیین‌نامه جدید می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه ایران شوند. سرمایه‌گذاران خارجی در آیین‌نامه قبلی تنها می‌توانستند در پرتفوی شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند اما از این پس می‌توانند سرمایه‌گذاری راهبردی و مدیریتی شرکت‌ها را برعهده گیرند.

صالح آبادی اختیاری شدن اخذ مجوز سازمان سرمایه‌گذاری خارجی را هفتمین ویژگی آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس اعلام کرد و افزود: در گذشته اخذ این مجوز برای سرمایه‌گذاران خارجی الزامی بود اما هم‌اکنون این الزام برداشته شده است. وی تصریح کرد: البته سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با دریافت مجوز فوق، تحت پوشش و حمایت قانون سرمایه‌گذاری خارجی قرار گیرند.

وی آسان‌تر شدن تشریفات اداری اخذ مجوز سرمایه‌گذاران خارجی را نهمین مزیت آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرد و گفت: از این پس برخی اطلاعات و گزارش‌های زائد حذف می‌شود.

صالح آبادی تاکید کرد: براساس آیین‌نامه جدید، نهادهای مالی خارجی به شرط آنکه مجوز خود را از سازمان بورس دریافت کنند، می‌توانند خدمات تخصصی در بازار سرمایه ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته سرمایه‌گذاران تنها می‌توانستند در اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری کنند، گفت: آنان از هم‌اکنون می‌توانند در اوراق بهادار خارج از بورس، اوراق مشارکت و غیره نیز سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: قانون مالیات برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز همانند اشخاص ایرانی خواهد بود که این امر می‌تواند انگیزه آنان را برای ورود به بازار سرمایه ایران افزایش دهد. هیات وزیران در جلسه روز 29 فروردین ماه جاری، آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.

صالح‌آبادی گفت: در صورت کسب شرایط کامل و اجازه شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، سهام بیمه دانا به‌عنوان سومین شرکت بیمه مشمول اصل 44 در ماه‌های آینده وارد بورس می‌شود. به گزارش مهر، علی صالح‌آبادی سخنگوی سازمان بورس از مسئولیت شرکت بورس و اوراق بهادار برای پیگیری پذیرش بیمه دانا در بورس خبر داد.

او درباره عرضه سهام بیمه دانا به‌عنوان آخرین شرکت بیمه‌ای مشمول واگذاری‌های موضوع ابلاغیه اصل 44 قانون اساسی افزود: در سال 88 مسئله واگذاری شرکت‌های بیمه‌ای از جمله بیمه آسیا و بیمه البرز با موفقیت انجام شد و این امر یک تحول خاص در صنعت بیمه به‌شمار رفت.

کد خبر 105582

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز