سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: سونامی افزایش قیمت‌ها در بورس تهران باعث شد ارزش بورس تهران در طول کمتر از یک ماه معادل 9 میلیارد دلار افزایش یابد

به گزارش همشهری، همزمان با افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تهران، ارزش بازار سهام نیز به نحو قابل توجهی افزایش یافت و بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش جاری بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون با 9‌میلیارد دلار افزایش هم‌اکنون به 74 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش جاری بورس تهران در ابتدای سال‌جاری 65 میلیارد دلار برآورد شده بود اما رشد تقاضا برای خرید سهام شرکت‌ها وافزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران در بخش صنعت و به‌ویژه فولاد و مخابرات زمینه رشد ارزش بورس تهران را به‌وجود آورد.

بر این اساس درصورت افزایش ارزش بازار تا مرز 75 میلیارد دلار، بار دیگر رکورد جدیدی در بورس تهران به ثبت خواهد رسید؛ چراکه بیشترین مقدار تاریخی رشد ارزش بازار سهام مربوط به نیمه نخست سال 87 است که طی آن ارزش بورس به‌دلیل رشد ارزش سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات و عرضه سهام شرکت‌های اصل 44 به 75 میلیارد دلار رسید اما پس از آن وقوع بحران مالی در جهان زمینه‌های نزول ارزش بورس تهران را فراهم کرد و باعث شد ارزش بازار سهام ایران در پایان سال 87 با بیش از30 میلیارد دلار کاهش از 75‌میلیارد دلار به 44 میلیارد دلار سقوط کند.

اما با بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و به‌دنبال آن رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس در سال گذشته، ارزش جاری بورس تهران نیز افزایش یافت و در طول یکسال گذشته بالغ بر 20‌میلیارد دلار رشد کرد و به محدوده 65 میلیارد دلار رسید. همزمان با شروع سال جدید و استقبال گسترده سرمایه‌گذاران از بازار سهام نیز  بورس تهران در طول کمتر از یک ماه یکباره 9 میلیارد دلار رشد کرد.

کارشناسان معتقدند که رشد قیمت نفت و فلزات در بازارهای جهانی، کاهش نرخ سود بانکی در کنار رکود در بازار‌های مسکن، طلا و ارز باعث شده نقدینگی سرمایه‌گذاران جدید به سمت بورس تهران هدایت شود و این موضوع زمینه افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام شرکت‌ها را به‌وجود آورده است. درصورت ادامه روند رو به رشد قیمت سهام شرکت‌ها، ارزش جاری بورس تهران بیش از این افزایش خواهد یافت.

بزرگان بورس

درحال حاضر شرکت مخابرات ایران با ارزشی معادل 10 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود و پس از آن شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران در رده‌های بعدی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس قرار دارند و نوسان‌های قیمت سهام این شرکت‌هاتاثیر بسزایی در ارزش جاری بورس تهران دارد. ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان 7/4میلیارد دلار و ملی صنایع مس ایران 6/4میلیارد دلار برآورد می‌شود.

کد خبر 105580

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز