همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت: در برنامه پنجم توسعه شاهد سرمایه گذاری200 میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز خواهیم بود

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدمسعود میرکاظمی در مراسم آغازین پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: اعتبار 125میلیارد دلاری پیش بینی شده در اسناد بالادستی این حوزه تامین می‌شود اما اعتبار 75 میلیارد دلاری پیش بینی شده در اسناد پایین دستی را بخش خصوصی تامین خواهد کرد.

وی از آغاز تدوین راهبرد نفت ایران و طرح جامع انرژی کشور همزمان با تدوین برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: راهبرد ما در صنعت نفت و گاز مشخص است.

میرکاظمی با بیان اینکه منابع لازم برای ورود به برنامه پنجم توسعه کشور با اطمینان بیشتر تامین می‌شودگفت: قیمت انرژی در مقایسه با سایر کالاها عادلانه نیست و با توجه به افزایش سالانه فناوری‌های توسعه نفت، توسعه میدان‌های نفتی به دلیل افزایش صادرات، درست نیست.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید به میزان نیاز، صادرات داشته باشیم افزود: توسعه میدان‌های مشترک گازی و تزریق در بازارهای بین‌المللی مدنظر ماست و می‌خواهیم اجازه دهیم شرکت‌ها با قیمت مناسب و عادلانه در بازارها حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه دست اندرکاران صنعت نفت و گاز کشور با خودباوری و ایمان به دستاوردهای بزرگی رسیده اند گفت: محدودیت‌های تحمیل شده به ما نه تنها ما را منزوی نکرده است بلکه هم اکنون صادرکننده خدمات مهندسی در حوزه‌های نفت و گاز هستیم.

میرکاظمی با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی می‌توانند در جهان در حوزه‌های مختلف صنعت نفت و گاز حرفی برای گفتن داشته باشند افزود: شرکت‌های بین‌المللی استقبال خوبی از پانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی داشته‌اند و توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی ما در سایه سیاستهای کشور، عدالت و تشریک مساعی برای همه کشورهاست.

وی با بیان اینکه از علاقه مندان به حضور در صنعت نفت و گاز کشور استقبال می‌کنیم گفت: در سی و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و قبول خودباوری درصنعت نفت و گاز شاهد رشد و شکوفایی دانش در این زمینه هستیم.

وزیرنفت با بیان اینکه ایران از ذخایر اثبات شده ای در حوزه نفت و گاز برخوردار است گفت: ایران بیش از 138 میلیارد بشکه ذخایر نفت و 29 هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گاز (دومین رتبه در جهان) دارد.

به گفته وزیر نفت برگزاری نمایشگاه هایی چون پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، علاوه بر اینکه عرصه ای برای نشان دادن توانمندی کشور در حوزه نفت و گاز است در توسعه دانش در حوزه صنعت نفت و گاز نیز موثر خواهد بود.

میرکاظمی ادامه داد: میزان ذخایر و برداشت جمهوری اسلامی ایران از این منابع، این نوید را می دهدکه بتوانیم در مقایسه با دیگران به بازار جهانی انرژی بیشتری ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه ایران در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان نفت و گاز امنیت انرژی با ثبات تری دارد، تأکید کرد: باید از این منابع پاسداری کرد تا نسل‌های بعد نیز بتوانند از آن بهره مند شوند.

وزیر نفت گفت: باید با تدبیر و تعقل برای توسعه گام برداشت و این منابع را به صورت بهینه مصرف کرد.

کد خبر 105715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز