یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

حامد فرحبخش: اگر با خواندن خبر وقوع بعضی از جرایم، دلت برای مالباخته‌ها می‌سوزد

و با آنها از ته دل به‌خاطر مشکلی که برایشان پیش آمده است احساس همدردی می‌کنی اما وقت‌هایی هم هست که با خواندن خبر وقوع یک جرم، یک سرقت، یک کلاهبرداری و حتی یک قتل،  بیش از آنکه دلت برای مالباخته و یا شاکی بسوزد، از سادگی،  سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی او لجت می‌گیرد.

خبر سرقت خودروهای روشن که همکارم امروز از حوزه خبری خودش آورده بود، از این دست خبرها بود. وقت خواندن این خبر،  همان حالت به من دست داده بود؛ یعنی بدجوری از بی‌تفاوتی و سهل انگاری مالباخته‌ها لجم گرفته بود.

شگرد سرقت خیلی آسان‌تر از آن است که بشود فکرش را کرد. سارقان در نزدیکی یک دکه روزنامه فروشی، سیگار فروشی، اغذیه فروشی‌های شلوغ و حتی مراکز تجاری و بانک‌ها پرسه می‌زنند تا طعمه خودشان را پیدا کنند.

آنها خیلی خوب می‌دانند رانندگانی وجود دارند که آنقدر بی‌توجه و بی‌خیال هستند که به‌خودشان زحمت نمی‌دهند حتی موقع خرید از چنین مراکزی، خودرویشان را خاموش کنند و در بیشتر مواقع بی‌خیال بند آوردن خیابان و ایجاد مزاحمت برای بقیه، از خودرویشان پایین می‌پرند تا به قول خودشان 3 سوته خرید کنند و کارشان را انجام دهند و همین زمان کوتاه کافی است تا سارقان پشت فرمان ماشین بنشینند و فرار... .

چند سالی می‌شود که این شگرد، یعنی شگرد سرقت خودروهای روشن،  به یکی از شگردهای مهم سرقت خودرو خصوصا در تهران تبدیل شده است و هر روز خبرهای مشابهی از چنین سرقت‌هایی در روزنامه‌ها و مطبوعات مختلف منتشر می‌شود که در بیشتر موارد هم آمار شاکیان بسیار بالاست؛

چرا که علاوه بر سادگی بیش از اندازه شگرد سرقت که باعث افزایش میزان سرقت‌ها می‌شود، مالباختگان نیز معمولا هیچ سرنخی از ربایندگان خودرو در اختیار ندارند تا از این طریق کارآگاهان پلیس بتوانند به سرعت سارق یا سارقان را دستگیر و نوار سرقت‌ها را پاره کنند.

حالا به‌نظر می‌رسد سرقت خودروهای روشن، دیگر به مرحله هشدار رسیده است و اگر هرچه زودتر اطلاع رسانی درست و حسابی درباره آن صورت نگیرد کم کم ممکن است به مهم‌ترین روش سرقت خودروها تبدیل شود و به این ترتیب هزینه‌های سنگینی بر دوش قوه قضاییه و پلیس بار خواهد کرد.

با آنکه در کشور ما چنین موضوعی خنده دار به‌نظر می‌رسد اما در برخی از کشورها، بی‌توجهی‌هایی از این دست،  خودش نیز تخلف محسوب می‌شود؛ چرا که از دیدگاه آنها افراد جامعه با چنین بی‌توجهی‌هایی علاوه بر هزینه‌های سنگینی که بر جامعه تحمیل می‌کنند، باعث تحریص و تحریک دیگران به ارتکاب جرم می‌شوند و بنابراین در جرمی که واقع شده است خودشان نیز مقصر هستند.

در چنین شرایطی که چنین بی‌توجهی‌هایی طبق قانون ایران، تخلف محسوب نمی‌شود،  مسئولان پلیس و مسئولان قضایی باید تلاش گسترده تری را برای جلوگیری از گسترش آن به کار ببندند و در درجه نخست با اطلاع رسانی گسترده از وقوع چنین جرایمی جلوگیری کنند. راه حل خیلی ساده است؛ درست مثل شگرد سرقت؛ لطفا خودروی خود را موقع پیاده شدن خاموش کنید و سوئیچ آن را بردارید، فقط همین.

کد خبر 105931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز