دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که به گفته مقام‌های ائتلاف دولت قانون، نوری مالکی، رهبر این ائتلاف موافقت اولیه خود را برای دیدار با ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه اعلام کرده است

گزارش‌ها از طرح دولت آمریکا برای تقسیم دوره‌ای نخست‌وزیری عراق میان این دو نفر خبر می‌دهد. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، براساس این طرح مقام‌های آمریکا در تلاش هستند که طی توافقی میان مالکی و علاوی این دو نفر هر کدام به‌مدت 2سال مقام نخست‌وزیری را
در اختیار داشته باشند.

به گفته مقام‌های آگاه (از جمله محمد عثمان، نماینده کرد پارلمان عراق) واشنگتن اکنون با ناامید شدن از طرح‌های قبلی خود به‌دنبال تقسیم دوره 4 ساله نخست‌وزیری برای ریاست مساوی این دو نفر بر کابینه ائتلافی عراق است.

خبر طرح آمریکا درباره این مسئله در حالی روز گذشته منتشر شد که خالد الاسدی، یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون از توافق اولیه مالکی برای برگزاری نشست با ایاد علاوی خبر داد. وی با اعلام این مسئله تاکیدکرد که اصول خاصی باید برای این نشست درنظر گرفته شود.

الاسدی گفت: این دیدار اگر در شرایط کنونی برگزار شود تنها یک نشست تشریفاتی برای گرفتن‌ عکس‌های یادگاری خواهد بود که ما آن را رد می‌کنیم چون ما می‌خواهیم این نشست مثمرثمر باشد.

وی خاطرنشان کرد: هیچگونه خصومت شخصی میان دو طرف وجود ندارد و مذاکرات باید برای بررسی مسائل پیچیده سیاسی و آغاز مذاکرات در زمینه تشکیل دولت باشد.

الاسدی همچنین پیش‌بینی کرد که در نتایج انتخابات بعد از شمارش دستی آرا در استان بغداد تغییراتی حاصل خواهد شد. مقام‌های ائتلاف دولت قانون می‌گویند دیدار مالکی و علاوی به احتمال زیاد بعد از اعلام نتایج بازشماری آرای بغداد صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که طولانی شدن رایزنی‌های سیاسی در عراق باعث نگرانی‌های فراوانی درباره احتمال افزایش حملات تروریستی در این کشور شده است. در مهم‌ترین حادثه روز جمعه چند انفجار زنجیره‌ای در بغداد باعث کشته شدن حداقل
60 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد.

روز گذشته عادل عبدالمهدی، معاون رئیس‌جمهوری عراق هم پس از دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی، از نگرانی مرجعیت شیعه از تاخیر در تشکیل دولت جدید عراق خبر داد.

عادل عبدالمهدی، از رهبران ائتلاف ملی پس از دیدار با آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه، در یک نشست خبری در نجف با اعلام نگرانی آیت‌الله سیستانی از تاخیر در تشکیل دولت جدید تاکید کرد: مرجعیت شیعه از احزاب سیاسی عراق خواسته تا با چشم پوشی‌ از برخی مواضعشان، با گذشت بیش از یک ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی، به تشکیل دولت جدید سرعت بخشند.

وی خاطرنشان کرد: مرجعیت شیعه سرعت بخشیدن به روند تشکیل دولت و مشارکت تمامی احزاب در تشکیل دولت را خواستار شده است. عبدالمهدی درخصوص پیشنهادهای آیت‌الله سیستانی درخصوص تشکیل دولت گفت: ایشان روش و برنامه توافقی را که دربرگیرنده مشارکت گسترده‌تر احزاب عراقی در دولت آینده‌ باشد، پیشنهاد داده‌اند تا براساس آن دولت جدید بتواند نماینده‌ ملت عراق و عامل وحدت ملی قدرتمند در این کشور باشد.

همچنین جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق با اشاره به اینکه ائتلاف‌های پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر به توافق‌های لازم برای تشکیل قوای سه گانه عراق نزدیک می‌شوند، گفت: تشکیل دولت پاسخ محکمی به عملیات‌های تروریستی اخیر خواهد بود.

وی تاکید کرد: نزدیک بودن نتایج آرای 4 ائتلاف پیروز،  رسیدن به تفاهم مشترک میان آنها را تا حدودی پیچیده کرده است. البته به‌زودی به توافقاتی می‌رسیم که مقدمات تشکیل قوای اصلی شامل ریاست پارلمان،  نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری را فراهم می‌کند.

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد بر خلاف گمانه‌زنی‌های قبلی مذاکرات ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی عراق، به رهبری عمار حکیم به بن بست رسیده است اکنون بسیاری در انتظار دیدار مالکی و علاوی برای پایان بحران تشکیل دولت در این کشور هستند. با گذشت یک ماه از اعلام نتایج نهایی انتخابات این دو نفر به‌عنوان رهبران ائتلاف‌های پیشتاز در انتخابات هنوز نتوانسته‌اند برای برگزاری نشستی ساده با یکدیگر به یک توافق قاطع برسند.

کد خبر 106018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز