چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با مخالفت دولت با واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز به صف مخالفان پیوست و اعلام کرد:

عجله در واگذاری ایران‌خودرو به نفع دولت نیست.

به گزارش همشهری، هفته گذشته هیات واگذاری براساس قوانین اصل 44 موضوع واگذاری بلوک‌های 18 درصدی سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را به تصویب رسانید و قرار شد سهام این دو شرکت پس از مدت‌ها کشمکش در طول روزهای آینده در بورس تهران عرضه شود.

اما درست چند روز پس از انتشار اخبار مربوط به واگذاری سهام این دو شرکت به‌دلیل مقاومت وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واگذاری سهام این دو شرکت به حالت تعلیق درآمد. این موضوع باعث شد ظرف روز‌های بعدی صف‌های سنگینی برای فروش سهام این شرکت‌ها در بورس تشکیل شود و ارزش سهام این شرکت‌ها کاهش یابد.

این در حالی است که بیشتر از 3 سال است موضوع واگذاری سهام خودرو سازان باعث جنگ لفظی مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزارت صنایع شده و سازمان خصوصی‌سازی‌ در این مدت تلاش کرده مسئولان سازمان گسترش و وزارت صنایع را برای فروش سهام دولت در این شرکت‌ها متقاعد کند اما تاکنون توفیقی در این زمینه به دست نیاورده است.

اخبار تایید نشده حکایت از آن دارد که وزیر صنایع شخصا دستور لغو واگذاری سهام این دو شرکت را به‌دلیل فشار مخالفان واگذاری صادر کرده است. هنوز دلایل مخالفت دولت با واگذاری سهام این دو شرکت روشن و شفاف نیست. این در حالی است که مهلت واگذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا سال گذشته به اتمام رسیده و براساس قانون زمانی برای عرضه سهام باقی نمانده است.

هنوز از جزئیات این مخالفت‌ها اطلاعات کاملی در دست نیست و مخالفان نیز دلایل قانع کننده‌ای در این باره اعلام نمی‌کنند. در همین رابطه روز گذشته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز به صف مخالفان واگذاری سهام پیوست و با ارائه اظهارنظری در کنار دولت قرار گرفت.

به گزارش موج، جواد نجم‌الدین در این‌باره گفت: ایران خودرو برای رسیدن به بهره‌وری کامل در حال استفاده از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته است، به همین دلیل عجله در واگذاری این شرکت به نفع دولت نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: برای واگذاری سهام ایران خودرو باید تکلیف پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها مشخص شود و آنها به بهره‌برداری کامل برسد تا ارزش واقعی شرکت مشخص شود.

وی افزود: واگذاری این شرکت باید پس از اینکه قیمت واقعی آن مشخص شد و اصلاحات لازم و بهره‌وری کامل از سرمایه‌گذاری‌ها انجام شد، صورت گیرد چرا که هم‌اکنون در حال اصلاح ساختار مالی و سازمانی شرکت هستیم.

نجم‌الدین با بیان اینکه ایران خودرو طی سال گذشته 13‌درصد رشد تولید داشت اما نیروی انسانی به مجموعه اضافه نشد و این به‌منزله افزایش بهره‌وری در این مجموعه است، تصریح کرد: هم‌اکنون 6 هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه داریم اما قیمت فروش حدود 80 هزار میلیارد ریال است و فروش با این سرمایه هیچ تناسبی ندارد، بنابراین باید افزایش سرمایه داده شود تا شرکت قیمت واقعی خود را پیدا کند.

وی همچنین درخصوص واگذاری بلوک بانک پارسیان اضافه کرد: هم‌اکنون در حال آماده کردن سهام پارسیان برای واگذاری هستیم اما شرایط بازار را نیز باید در واگذاری در نظر گرفت که با بیشترین قیمت به بخش خصوصی سپرده شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه یکی از مشکلات در واگذاری پارسیان این بود که شرکت در وثیقه بانک‌ها به سر می‌برد، ابراز داشت: این شرکت در حال خارج شدن از وثیقه بانک است و در نهایت به‌زودی سهام پارسیان واگذار خواهد شد.

کد خبر 106189

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز