جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

محمدرضا جمالی: سرانجام 9 سال از فرمان 8ماده‌ای مقام معظم رهبری درخصوص مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی گذشت ولی اگر به کارنامه اقدامات انجام‌شده سه قوه نگاهی بیندازیم،

بعینه درمی‌یابیم اقدامی جدی صورت نگرفته است و اگر هم اقدامات درخورتوجهی انجام شده نکته بدیهی و واضحی در منظر افکار عمومی آشکار نشده است.در مقطع صدور پیام عده‌ای کوشیدند با این فرمان مهم، به‌صورت شعاری برخورد کنند و فکر می‌کردند مبارزه با مفاسد اقتصادی را می‌توان با اندرز و نصیحت به‌پیش برد و چپاولگران و غارتگران بیت‌المال با نصایح مشفقانه متنبه می‌شوند؛

به همین خاطر سعی بلیغی داشتند تا از راه خطابه و گفت‌وگو مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی را به پیش ببرند. این اقدام نه‌تنها مفیدفایده نبود بلکه موجب شد تا حجم دیگری از سوءاستفاده از امکانات عمومی اعم از زمین‌خواری و دریافت وام‌های کلان از بانک‌ها و پس‌ندادن آن نیز برکارنامه متعدیان و دست‌اندازان بیت‌المال افزوده شود  به طوری‌که امروز رقم بدهکاران بانکی را 50 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند.

در طرف دیگر وقتی دستگاه‌های مسئول در سکوت به‌سر می‌برند و اطلاع‌رسانی شفافی انجام نمی‌دهند، افراد غیرمسئول نیز اقدام به اطلاع‌رسانی از جنس خاص! خود می‌نمایند که از قضا نه‌تنها کمکی در پیشبرد امور نمی‌کند بلکه فضا را نیز مشوش و تیره و تار می‌نماید.

همگان جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و مناظرات آن و نام بردن از اشخاص را به‌یاد دارند که بعد از آن نیز جسته و گریخته شاهد نام‌بردن از اشخاص از جانب افراد غیرمسئول دیگری بودیم که شایسته امر مبارزه منطقی و عقلانی با مفاسد اقتصادی نبوده و بیشتر برخورد شعاری و تبلیغاتی بود.

در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی که خواست مردم و مورد تأکید رهبری انقلاب نیز هست، مسامحه و دست‌اندازی و سهل‌انگاری جایز نیست. مردم انتظار دارند در یک فضای آرام و مطمئن دست تعدی‌ها به بیت‌المال کوتاه شود و خائنین به ملک و ملت به سزای اعمال خود برسند.

اگرچه این موضوع، امری حساس، دقیق و حساب‌شده است، اما وسواس بیش‌از‌حد و وقت‌کشی‌ها و از همه مهم‌تر عدم اطلاع‌رسانی به مردم می‌تواند موجب آسیب‌های جدی شود.

خوب است برای از بین رفتن شایعات، اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با مفاسداقتصادی به‌صورت صریح گزارشی از اقدامات را برای اطلاع عموم منتشر کند و برنامه‌های خود را اعلام نماید.
پیام دقیق، صریح و قاطع رهبر فرزانه انقلاب به‌روشنی مسیر کار اصلاح امور را مشخص کرده است؛

آنجا که تأکید می‌دارند مبارزه با فساد باید به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت سپرده شود و می‌فرمایند: دستی که می‌خواهد با ناپاکی دربیفتد باید خود پاک باشد و کسانی که می‌خواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند.

مناسب است در سالگرد فرمان 8ماده‌ای ولی‌امر مسلمین همه مسئولان دخیل در این امر بزرگ بار دیگر نگاهی بر فرمان 8 ماده‌ای داشته باشند و با خدای خود عهد کنند که بدون هرگونه نگاه سیاسی و جناحی به‌دنبال اجرای عدالت باشند و بدانند که« العدل حیاه‌الاحکام».

اگر چه در این امر خطیر خستگی‌ها و مرارت‌ها فراوانند اما شاد کردن دل مردمی  امیدوار به لطف خدای کریم که برخورد عملی نه شعاری را  از مسئولان خود  انتظار دارند، بیش از هر چیزی می‌ارزد و نزد خدای مهربان پاداش دارد.

کد خبر 106290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز