یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری: شتاب واشنگتن در مورد پذیرفتن ادعای مطبوعاتی رژیم صهیونیستی مبنی بر قاچاق موشک‌های اسکاد ساخت روسیه به حزب‌الله لبنان بار دیگر رابطه راهبردی میان واشنگتن و تل‌آویو به‌رغم وجود اختلاف در برخی دیدگاه‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهد.

 اظهارات تند مسئولان دولت باراک اوباما و دادن هشدارهای تند‌تر و یادآوری پیامدهای ناگوار درصورت پرتاب موشک‌ها و رسیدن به عمق رژیم صهیونیستی با هدف اطمینان بخشی و دادن اعتماد مجدد به تل‌آویو صورت گرفته است.

واشنگتن به خوبی می‌داند که موشک‌های اسکاد با اینکه راهبردی تلقی می‌شوند و در مقام مقایسه با موشک‌های گراد و کاتیوشا از قدرت تخریبی بیشتری برخوردارند  ولی موشک‌های سنگین و ناکارآمدی هستند. موشک اسکاد به کار تاکتیک‌های دفاعی در جنوب لبنان نمی‌آید زیرا موشک‌های کلاسیکی هستند که به مراقبت و نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند و نه فقط پرهزینه هستند که افراد ویژه‌ای که به جنگ‌های کلاسیک وارد هستند می‌توانند آنها را به کار گیرند.

شرط‌های یاد شده در سازمانی همچون حزب‌الله که از روش جنگ و گریز و نقل و انتقال‌های سریع و ضربه زدن و مخفی شدن و ظاهر نشدن در صحنه‌های باز پیروی می‌کند، دیده نمی‌شود.

واشنگتن همچنین به خوبی می‌داند که نظام سوریه بسیار زیرک‌تر از آن است که خود را در مخمصه‌ای پیش‌بینی نشده گرفتار سازد. نظام سوریه با داشتن تجربه‌ای طولانی، اصول بازی و خطوط آتش و پیشروی و عقب نشینی را به خوبی فرا گرفته است و می‌داند که چگونه در شرایط دشوار از پس خود برآید و اوضاع را در درست بگیرد.

پرداختن به چنین شایعه‌ای اهدافی ویژه را در درون دارد. دولت آمریکا از یک طرف می‌خواست که سوریه را بترساند و از سوی دیگر به تل‌آویو اطمینان دهد. شایعه اسکاد برای دولت اوباما فرصت مناسبی ایجاد کرد تا بتواند بر اختلافات میان خود و تل‌آویو سرپوش نهد و از سویی دیگر برای دولت نتانیاهو این امکان را به‌وجود آورد که پوشش تبلیغاتی مناسبی ایجاد کند و دولت نتانیاهو – لیبرمن از تنگنایی که در آن گرفتار آمده رها شود و بتواند با توجه به وضعیت موجود با احزاب کادیما و کارگر ائتلاف‌های جدید به‌وجود آورد.

شایعه موشک‌های اسکاد غیرقابل باور است زیرا دمشق زیرک‌تر از آن است که خود را در بازی خطرناکی که از پیامد‌هایش کاملاً آگاه است گرفتار سازد و  سخن گفتن از بریده شدن طناب دوستی میان واشنگتن و تل‌آویو باید با دقت زیاد همراه شود زیرا نباید بی‌جهت به آن دلخوش کرد. اختلاف میان اوباما و نتانیاهو وجود دارد ولی از طرف دیگر طبق قطعنامه 1701 و پس از جنگ تابستان 2006رژیم صهیونیستی   همچنان خود را برای جنگ آماده می‌سازد ولی همه این عوامل موجب نخواهد شد که رابطه واشنگتن و تل‌آویو با اصول ثابت قابل‌قبول در تعارض قرار گیرد.

انتشار شایعه با هدف پرده‌پوشی بر اختلافات و ترسیم چارچوب‌های جدید قابل کنترل میان واشنگتن و تل‌آویو صورت گرفت و دلیل شتاب ورزیدن واشنگتن برای انتشار سریع شایعه، رساندن پیام به دو طرف قضیه بوده است؛ اطمینان دادن به تل آویو و ایجاد چتر امنیتی برای دولت نتانیاهو – لیبرمن و هشدار دادن به سوریه و اینکه آن کشور نباید از مرزهای شناخته بازی بین‌المللی فراتر رود.

الاوسط- چاپ بحرین

کد خبر 106974

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز