یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه حوادث: اعضای 2 باند بین‌المللی قاچاق، 120 نفر را استخدام کرده بودند تا محموله‌های مخدر شیشه را از ایران به کشورهای آسیای جنوب شرقی وآسیای میانه انتقال دهند.

سردار حسین‌آبادی، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا، با بیان این خبر در جمع خبرنگاران گفت: طی یک هفته گذشته 2 شبکه اصلی مواد‌مخدر از سوی پلیس متلاشی شد که از یک شبکه نزدیک به 250 کیلوگرم تریاک و 100 کیلوگرم حشیش و از شبکه دیگر 350 کیلوگرم تریاک کشف شد.

وی افزود: با انجام 3 ماه کار اطلاعاتی، اعضای اصلی این باندها که اقدام به ترانزیت مواد‌مخدر شیشه به آسیای جنوب شرقی و میانه می‌کردند دستگیر شدند و در جریان این عملیات‌ها ماموران موفق شدند 2 سرشبکه و 9 نفر از رابطان باند را به همراه 32 نفر از حاملان مواد روانگردان شیشه به کشورهای آسیای جنوب شرقی دستگیر کنند.

سردار حسین‌آبادی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعضای این باند با استخدام افراد مختلف، از آنها برای حمل محموله‌های شیشه به کشورهای آسیای جنوب شرقی استفاده می‌کردند و علاوه بر تهیه هزینه سفر و بلیت آنها، مبلغی را نیز به‌عنوان دستمزد به آنها پرداخت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه متهمان به‌منظور حمل مواد‌مخدر 120نفر را به کشورهای مالزی و اندونزی هدایت کرده بودند، یادآور شد: بیشتر این افراد در کشورهای مذکور شناسایی و دستگیر شده‌اند و از آنها 63 کیلوگرم مواد ‌مخدر شیشه کشف شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا در رابطه با شگرد این قاچاقچیان برای ترانزیت مواد اظهار کرد: پلیس از این قاچاقچیان حوله آغشته به شیشه و ژاکت آغشته به ماده ‌مخدر شیشه و همچنین مواد‌مخدری که در قالب ظرف‌های شامپو توسط مسافران حمل می‌شد کشف کرد. این کشفیات نشان می‌دهد متهمان با آغشته کردن حوله و ژاکت به محلول شیشه، کاری می‌کردند که مواد جذب آنها شود و از این طریق اقدام به قاچاق آنها می‌کردند.

وی با بیان اینکه اعضای باند نزدیک به یکسال است که کار تولید و ترانزیت ماده ‌مخدر شیشه را بر عهده داشته‌اند،  خاطرنشان کرد: اعضای این باند در محلات جنوب شهر تهران همچون قلعه حسن خان، نواب و غیره با شناسایی افراد بیکار و تطمیع آنها، از این افراد برای قاچاق محموله‌های شیشه استفاده می‌کردند.

سردار حسین آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 107 نفر از اتباع ایرانی در زندان‌های اندونزی، 75 نفر در زندان‌های مالزی و 87 نفر در زندان‌های تایلند به‌دلیل حمل مواد‌مخدر صنعتی بازداشت هستند که این ماجرا باعث خدشه دار شدن حیثیت ایران شده است.

وی افزود: متأسفانه قاچاقچیان اخیرا مسیر جدیدی را برای ترانزیت مواد‌مخدر به خارج از کشور به‌وجود آورده‌اند که یکی از این مسیرها، انتقال مواد‌مخدر از طریق مرزهای هوایی به ترکیه و از آنجا به دیگر کشورهاست.

حسین‌آبادی تاکید کرد: تا‌کنون 29 نفر از حاملان محموله‌های مواد‌مخدر صنعتی توسط پلیس ترکیه دستگیر شده‌اند و این در حالی است که تعدادی از ایرانیان هم به‌دلیل حمل مواد‌مخدر صنعتی در ارمنستان و آذربایجان بازداشت شده‌اند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا گفت: به‌دلیل خلأ قانونی در رابطه با مواد‌مخدر صنعتی، قاچاقچیان در این رابطه جری شده و شرایط ناگواری را برای کشور به‌وجود آورده‌اند که در این رابطه متکی، وزیر امور خارجه نامه‌ای را به نیروی انتظامی و قوه قضاییه ارسال کرده و از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده است.

وی بیان کرد: نبود قانون در این رابطه تلاش پلیس و تمام مسئولانی را که در رابطه با مواد‌مخدر اقداماتی انجام می‌دهند زیر سؤال برده است؛ چرا که قاچاقچیان از سوی ما هیچ تهدیدی را متصور نیستند و دست از کار خود بر نمی‌دارند.

حسین آبادی‌ ادامه داد: در سال 86، 42 کیلوگرم ماده ‌مخدر شیشه از سوی پلیس کشف شد که این آمار در سال 87 به 265 کیلوگرم مواد‌مخدر شیشه رسید و در سال گذشته هم 951 کیلوگرم مواد‌مخدر شیشه در کل کشور کشف شد که متأسفانه این آمار طی 45 روز گذشته 251 کیلوگرم بوده است.

متأسفانه خلأ‌های قانونی در کشور باعث شده که سازمان‌های بین‌المللی، ایران را در زمره کشورهای تولیدکننده مواد‌مخدر صنعتی قرار دهند.  این در حالی است که سالانه بیش از هزار تن مواد‌مخدر صنعتی در کشور کشف می‌شود و امروز قاچاقچیان با استفاده از اینترنت و قرص‌هایی که وجود دارد در آشپزخانه‌های خانگی اقدام به ساخت مخدر شیشه می‌کنند!

کد خبر 107018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز