مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه شهری: 15 هزار دستگاه تاکسی، با شناسایی تاکسی‌هایی که به دلایل مختلف از ارائه خدمات به مردم خودداری می‌کردند، از ناوگان تاکسیرانی حذف شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارائه گزارشی درباره ساماندهی تاکسیرانی تهران پرداخت و با بیان مطلب فوق افزود: همچنین با هدف ارتقای کیفی تاکسیرانی پایتخت تعداد تاکسی‌های تهران از 95 هزار دستگاه به 80 هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

جعفر تشکری هاشمی همچنین از کاهش شکایات مردمی از سازمان تاکسیرانی خبر داد و گفت: کمیته‌های انضباطی در طول روز شکایات مردم را به‌طور جد پیگیری می‌کنند که این مهم سبب کاهش شکایات مردمی شده است.

انجام رتبه بندی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی از دیگر محورهای سخنان تشکری هاشمی بود که این مهم نیز با هدف افزایش بهره‌وری در حال انجام است. رسیدگی به وضعیت رانندگان تاکسی در قالب بیمه کردن آنها، فراهم کردن زمینه برخورداری از مرخصی، کارنامه و نوسازی تاکسی‌ها ازجمله این امتیازات است که مسئولیت آن بر عهده شرکت‌های تاکسیرانی است.

نوسازی تمام تاکسی‌های فرسوده شهر

مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی تهران نیز در این جلسه گفت: با هماهنگی سازمان تاکسیرانی، ستاد نوسازی و شرکت ایران خودرو کار ساماندهی یک هزارو 889 دستگاه ظرف 7 ماه به پایان رسید که به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی رکورد خوبی به شمار می‌رود.

پیمان سنندجی که به‌منظور ارائه گزارش در باره حسن اجرای مصوبات شورای شهر در مورد ساماندهی تاکسیرانی به شورای شهر دعوت شده بود،  افزود: در حال حاضر عمر متوسط ناوگان تاکسیرانی حدود 5 سال است.

وی قول داد تا پایان سال بقیه ناوگان تاکسیرانی که بالای 10 سال عمر دارند نیز نوسازی شوند بنابراین تا پایان سال هیچ تاکسی فرسوده‌ای در شهر وجود نخواهد داشت.  وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 11‌هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده‌اند، افزود: 67 درصد تاکسی‌ها زیر 5 سال،  25 درصد 5 تا 15 سال و 8 درصد بالای 15 سال سن دارند.

پس از خاتمه این گزارش، مهدی چمران طی اظهاراتی از سنندجی خواست تا در مورد وضعیت شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی به برخی سؤالات پاسخ دهد. وی گفت: آیا این شرکت‌ها به‌وجود آمدند که کمک کار تاکسی‌ها باشند یا اینکه قرار است از این راه درآمدزایی کرده، دفتر و منشی و پست و مقامی برای خود دست و پا کنند و مبالغ هنگفتی از تاکسیرانان بگیرند.

وی به وضعیت کنترل تاکسیمترها و نحوه این نظارت انتقاد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم 20 درصد تاکسی‌ها هم از تاکسیمتر استفاده کنند.رئیس شورای شهر تهران در مورد نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده گفت:‌ وزارت کشور پیشنهادی داده است مبنی بر اینکه به‌جای مینی‌بوس، میدل‌بوس تهیه شود که رانندگان مینی باس بتوانند از 82 درصد تسهیلات دولت در این باره استفاده کنند.

به گفته چمران، از آنجایی که مینی‌بوس‌ دارها نمی‌توانند برای نوسازی یک مینی‌بوس 35 میلیون تومان بپردازند پیشنهاد شد تا به ازای هر دو مینی‌بوس یک میدل ‌باس به 2 راننده اختصاص پیدا کند در عوض تنها 17 درصد پول میدل باس را آن هم در قالب تقسیط بپردازند.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز طی سخنانی با اعلام اینکه شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی به انحراف رفته‌اند خواستار روشن شدن اهداف تشکیل این شرکت‌ها، حداقل و حداکثر سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شرکت خصوصی تاکسیرانی و نحوه سرمایه‌گذاری‌ها شد. وی سرمایه‌گذاری تاکسی‌ها متناسب با کاربری‌ها را فقط در مورد هتل‌ها و فرودگاه‌ها لازم دانست و گفت: جاهای دیگر باید از تاکسی عمومی استفاده شود.

بحث بر سر تعطیلی 2 روزه مراکز آموزشی

در جلسه دیروز شورای شهر تهران موضوع تعطیلی‌های هفته آینده بحث‌برانگیز شد. ماجرا از آنجا شروع شد که نجفی در مورد تعطیلات هفته آینده سؤال کرد و از چمران پرسید: آیا به‌عنوان رئیس شورای شهر در جریان تعطیلات هفته آینده بودید؟ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: امسال سال همت و کار مضاعف نامگذاری شده اما عجیب است که چرا 2 روز برای مدارس تعطیل اعلام می‌شود.

چمران گفت: من در جریان نبودم و این موضوع سیاسی کشور است اما ظاهرا در هیات دولت در این زمینه اختلاف‌نظر وجود داشت اما بعد از آن به این نتیجه رسیدند که تعطیلات تنها برای مراکز آموزشی باشد؛ این بحث، بحث سیاسی کشور است.

شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر هم در این مورد گفت: در گذشته نیز زمانی که سران کشورهای اسلامی قرار بود به تهران بیایند، یک هفته را به‌طور کامل تعطیل می‌کردند اما در حال حاضر 2 روز را تعطیل اعلام کرده‌اند.

وی افزود: فرقی نمی‌کند 80 نفر یا 15 نفر به تهران بیایند، الان 2 روز تعطیل کرده اند، آن زمان یک هفته. اما بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: تمامی خبرگزاری‌ها 2 خبر در مورد تعطیلات منتشر کرده‌اند؛ اگر قرار است یک خبر شهر را به‌هم بریزد بهتر است بحث آن در شورا شده و تعیین تکلیف شود.

مردم از ما که نماینده شورای شهر هستیم سؤال می‌کنند و باید پاسخی داشته باشیم.در این میان، هنگامی که رئیس شورای شهر تهران از اینکه اجازه بحث در این‌باره را داده است ابراز پشیمانی کرد، بیادی گفت: بالاخره ما باید به مردم پاسخ دهیم یا خیر؟پروین احمدی‌نژاد، نیز در این زمان با بیان اینکه بهتر است همین الان از خبرگزاری‌ها در مورد تعطیلات بپرسید، گفت: دوستان شورای شهر دوست دارند در تمامی مسائل دخالت کنند.

کد خبر 107224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز