گروه بورس: کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز تاثیر چندانی بر بازار سهام ندارد

و روند رو به رشد بورس تهران تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

به گزارش همشهری، تحلیلگران، بازار‌های طلا، ارز و مسکن را عمده‌ترین رقیب بازار سرمایه می‌دانند؛ چراکه این بازار‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند و باعث جابه‌جایی نقدینگی میان این بازارها و بازار سرمایه می‌شوند.

تجربه نشان داده است با رونق بازار‌های مسکن، طلا و ارز، بخشی از سرمایه‌ها به این بازار‌ها منتقل می‌شود و زمانی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها از بین می‌رود، این نقدینگی فرصت سرمایه‌گذاری در بورس را پیدا می‌کند.

در روز‌های گذشته، وقوع بحران مالی در یونان که گفته می‌شود ابعاد آن ممکن است به اسپانیا و پرتغال نیز کشیده شود باعث افزایش قیمت جهانی طلا و همچنین کاهش ارزش یورو در برابر دلار شده است؛

به‌طوری‌که روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به هزارو 241 دلار و 2 سنت و به‌دنبال آن، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی به مرز 300 هزار تومان رسید و 298 هزار تومان دادوستد شد.

در عین حال به‌دلیل کاهش ارزش یورو در برابر دلار قیمت هر دلار آمریکا نیز دیروز به رقم بی‌سابقه هزارو 35 تومان رسید. به این ترتیب، هر دلار آمریکا قیمت خود را بالاتر از هزار تومان تثبیت کرد و باعث شد توجه سرمایه‌گذاران به سمت این بازار‌ها معطوف شود.

در چنین شرایطی با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار‌های طلا و ارز به‌نظر می‌رسد در روز‌های آینده بخشی از نقدینگی موجود در بورس به سمت این بازار‌ها هدایت شود اما کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دیگری دارند و می‌گویند که روند صعودی بورس تا پایان سال ادامه خواهد داشت و رونق بازار‌های رقیب تاثیر چندانی در حرکت بورس نخواهد داشت.

در همین رابطه نصر‌الله برزنی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری اقتصاد نوین درباره تاثیر قیمت طلا و ارز بر بازار سهام گفت: بررسی‌ها به‌لحاظ سیاسی - اقتصادی نشان می‌دهد که شرایط رو به رشد بازار سهام دست‌کم تا پایان سال 89 ادامه داشته باشد و حرکت بازار‌های رقیب نمی‌تواند خلل چندانی در حرکت رو به رشد بازار ایجاد کند.
به گفته وی، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام در سال 89 بیش از 30 درصد خواهد بود.

وی توضیح داد: از بهمن ماه سال گذشته استقبال بسیار خوبی از بازار سرمایه شده و این موضوع به عوامل متعددی از جمله حمایت‌هایی که از بورس می‌شود بازمی‌گردد. علاوه بر این، روند سرمایه‌گذاری در بازار سهام نشان می‌دهد شاخص‌های بورس، امسال با یک شیب صعودی ملایم تا پایان سال حرکت خواهند کرد.

برزنی با بیان اینکه به‌نظر نمی‌رسد افزایش قیمت طلا و ارز در بازار داخلی تاثیر چندانی بر بورس داشته باشد، استدلال کرد: من تردید دارم که موضوع بحران مالی یونان - که زمینه رشد قیمت‌ طلا و ارز  را به‌وجود آورد - در بلندمدت ادامه داشته باشد و با تمهیداتی که در این زمینه انجام شده جلوی گسترش بحران به اسپانیا و پرتغال نیز گرفته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگرچه بازار‌های طلا، ارز و مسکن در همه دنیا عموما رقیب بازار سرمایه هستند اما همه بازیگران بازار سرمایه عموما بازیگران بازار طلا و ارز نیستند که به‌طور متناوب اقدام به انتقال دارایی‌های خود به این دو بازار کنند؛

ضمن اینکه کسانی که در بازار طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند به صرف توقف یا افزایش قیمت‌ها روند معاملات خود را متوقف نمی‌کنند و چنین شرایطی در بازار سهام نیز حاکم است. از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار‌های طلا و ارز از نحوه سرمایه‌گذاری در بورس مطلع نیستند.

دوره زمانی

هادی بیدختی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس نیز در این‌باره به همشهری گفت: اینکه بگوییم افزایش قیمت طلا و ارز هیچ تاثیری بر بورس تهران ندارد، اغراق کرده‌ایم اما این موضوع به روند افزایشی قیمت‌ها در بلندمدت بستگی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از استدلال‌های ما برای رشد بازار سهام این بود که سرمایه‌گذاری جایگزین وجود ندارد بنابراین رشد قیمت‌ها در بازار‌های رقیب و در صورت ادامه یافتن این روند می‌تواند تا حدی روی بازار سهام تاثیر داشته باشد اما آنچه مسلم است روند حرکتی بازار سهام نشان می‌دهد که این شرایط در کوتاه‌مدت تاثیر خاصی روی بورس ندارد.

به گفته وی، باید دلایل رشد قیمت‌ها مورد بررسی قرار گیرد و اگر روند صعودی قیمت‌های جهانی و داخلی ادامه پیدا کند، شاید روی بازار سهام تاثیر ایجاد کند؛ درواقع هرچه این افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار‌تر باشد، احتمال تاثیر بیشتر است.

کد خبر 107309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز