شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

ترجمه محمد کرباسی: معرفی کارمه چاکن به‌عنوان نخستین وزیر دفاع زن اسپانیا در سال 2008 تا مدت‌ها یک موضوع جنجالی برای رسانه‌های این کشور و حتی اروپا بود.

کارمه چاکن در آن زمان هفت ماهه باردار بود و 5 روز پس از در دست گرفتن این وزارتخانه حساس در همین وضعیت راهی افغانستان شد. این وزیر دفاع جنجالی هر چند ابتدای کارش دردسرهایی برای دولت اسپانیا داشت اما اکنون به یکی از امیدهای کابینه سوسیالیست زاپاته‌رو تبدیل شده است.

روز کاری وزیر دفاع از ساعت 9صبح شروع می‌شود؛ زمانی که کارمه چاکن به همراه پسرش از آپارتمان محل زندگی خود در طبقه یازدهم ساختمان وزارت دفاع خارج می‌شود. کارمه چاکن مسئول 128هزار سرباز و بودجه 1/12میلیارد یورویی نظامی اسپانیاست اما مهم‌ترین کارش هنگام شروع یک روز کاری، رساندن پسرش به مهد‌کودک است.

با توجه به بحران اقتصادی کنونی در اسپانیا که ممکن است این کشور را در معرض خطری شبیه به ورشکستگی و بحران سیاسی در یونان قرار دهد، احزاب اسپانیایی  به فکر فراهم کردن موقعیت و جایگاهی برای وزیر دفاع این کشور هستند تا او را برای نخست‌وزیری اسپانیا آماده کنند.

دولت  زاپاته‌رو در ماه‌های اخیر تلاش کرده است که وزیر دفاع خود را به‌عنوان وزیر معمولی در میان کابینه پنهان نگه دارد. خود چاکن هم تلاش کرده است خود را تنها به‌عنوان یک مادر شاغل معرفی کند. اما برای مردم اسپانیا هنوز هم حضور یک زن در وزارت دفاع عادی نشده است. وقتی که زاپاته‌رو، این نماینده موفق شهر بارسلونا را به‌عنوان وزیر دفاع معرفی کرد خیلی سریع عکس‌های او که در حال بارداری مشغول سان دیدن از نیروهای نظامی اسپانیا بود همه رسانه‌های جهان را پرکرد. کار به جایی رسید که روزنامه نیویورک تایمز یکی از عکس‌های این مراسم را به صفحه یک خود برد.

در همان زمان عده‌ای در اسپانیا به‌شدت مخالف این مسئله بودند و انتصاب یک زن باردار به‌عنوان وزیر دفاع را نوعی توهین به نیروهای نظامی این کشور می‌دانستند. اکنون اما بعد از گذشت 2 سال دیده‌شدن او در میان نظامیان عالی‌رتبه این وضعیت در حال عادی شدن است. آجودان چاکن عقیده دارد بخشی از این مسئله به خاطر مقررات سرسختانه و مراتب نظامی بوده که فرمانبرداری از مقام بالاتر جزء اساسی آن است. هر چند در قوانین نظامی جنسیت نقشی ندارد اما همه تأیید می‌کنند که سیاستمداران هنوز فعالیت‌های چاکن را موشکافانه تحت‌نظر دارند. این موشکافی زمانی بیشتر شد که سیاستمداران فهمیدند که چاکن هیچ وقت تجربه نظامی بودن را نداشته است.

کارمه چاکن وقتی پس از 6هفته مرخصی زایمان به محل کارش بازگشت، تلاش کرد در مقابل این سیاستمداران نشان دهد که او قدرت تصمیم‌گیری را در این وزارتخانه بر عهده دارد. به همین خاطر در همان روز او تمامی مقام‌های مهم ارتش را بر خلاف توصیه‌های وزیر دفاع سابق اسپانیا تغییر داد. اکنون او حتی در میان نمایندگان محافظه‌کار پارلمان هم منتقدان کمی دارد. شاید برخی نمایندگان به خاطر برخی رفتارها و تصمیم‌ها از او انتقاد کنند اما بعد از گذشت 2سال کسی توانایی‌های او را زیر سؤال نمی‌برد.

هیچ‌کس در زمانی که کارمه چاکن با یک عارضه قلبی به دنیا آمد فکر نمی‌کرد او بتواند زمانی مسئولیت نیروهای نظامی اسپانیا را بر عهده بگیرد اما او اکنون نشان داده است که هیچ وقت تمایلی به شکست ندارد.

چاکن برای رسیدن به دنیای سیاست خیلی زود وارد مدرسه حقوق شد اما برای تأمین هزینه تحصیل خود مجبور بود که عصرها به‌عنوان فروشنده در یک مغازه کار کند. ازدواج او در موفقیتش بی‌تأثیر نبود؛ میگوئل باروسو، همسر وی سخنگوی نخستین دولت زاپاته‌رو بود و اکنون هم هنوز به‌عنوان یکی از مشاوران نخست‌وزیر مشغول به فعالیت است.

چندی پیش و همزمان با زلزله هائیتی، چاکن یک ناو جنگی اسپانیا را به همراه 450 نیروی نظامی به بندر مشترک میان هائیتی و جمهوری دومینیکن فرستاد. چاکن هنگام این کار اعلام کرد که یکی از هدف‌هایش در وزارت دفاع آشتی دادن مردم با نیروهای ارتش است.

چاکن می‌گوید می‌خواهد در سمت خود برای حقوق مساوی زن‌ها و نقش بیشتر آنها در آینده اسپانیا تلاش کند. تا 22سال پیش زن‌ها در نیروهای نظامی اسپانیا پذیرفته نمی‌شدند و اکنون اسپانیا از لحاظ میزان نیروهای نظامی زن بعد از فرانسه در مقام دوم قرار دارد.
وزیر دفاع اسپانیا البته اکنون در معرض انتقادها درباره ادامه حضور نظامی‌های این کشور در افغانستان قرار دارد. او به تازگی به پارلمان اسپانیا رفت تا از تصمیم برای دو برابرکردن نظامیان این کشور در افغانستان و رساندن آنها به 1551 سرباز دفاع کند.

تاکنون 28 نظامی اسپانیا در افغانستان کشته شده‌اند و در ماه فوریه مردم این کشور شاهد تشییع جنازه آخرین نظامی کشته شده این کشور بودند. نظرسنجی‌ها با وجود این نشان می‌دهد که در میان مردم اسپانیا وی از لحاظ محبوبیت بعد از وزیر کشور در جایگاه دوم قرار دارد. در میان بحران اقتصادی، او اکنون برای دولت زاپاته‌رو یک امید است که ممکن است به‌زودی مقام بالاتری مانند معاون نخست‌وزیر به دست بیاورد. حتی گمانه‌زنی‌هایی در میان احزاب وجود دارد که با مشهور شدن کارمه چاکن ممکن است او در سال 2012 به جایگزین زاپاته‌رو تبدیل شود.

اشپیگل

کد خبر 107415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز