یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: رعایت استانداردهای تولید و عرضه کالاهای صنعتی از جمله رویکرد‌های مسئولان برای ساماندهی وضعیت بازار اینگونه کالاها محسوب می‌شود.

در این راستا تأکید بر بهینه‌سازی و جست‌وجوی راهکارهایی برای کاهش مصرف حامل‌های انرژی، موضوعی است که طی سال‌های اخیر بارها مورد تأکید دست‌اندرکاران قرار گرفته است.

در این راستا استفاده از لامپ‌های کم مصرف از جمله برنامه‌هایی است که از مدت‌ها پیش مد نظر وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق قرار داشته است. این رویکرد بازار مناسبی برای عرضه لامپ‌های کم‌مصرف فراهم ساخته اما متأسفانه قیمت بالا و عرضه وسیع لامپ‌های کم مصرف وارداتی و تولید داخل که از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نبوده‌اند موجب شده تا با تحمیل هزینه بیشتر به خانوارها، مزایای استفاده از این کالا برای کاهش مصرف انرژی کمرنگ شود.

اخیرا مسئولان سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان از جلوگیری از واردات و جمع‌آوری لامپ‌های کم مصرف غیراستاندارد خبر می‌دهند. مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با هشدار نسبت به خرید لامپ‌های کم‌مصرف تقلبی در بازار اعلام کرده است برای رفع این مشکل بهتر است مردم از لامپ‌های با برند داخلی و آرم استاندارد استفاده کنند، چرا که خرید لامپ‌های کم‌مصرف غیراستاندارد اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است.

شهرام میراخورلو با اشاره به اینکه حجم عمده لامپ‌های تقلبی وارداتی است و بخشی از این لامپ‌ها از مبادی رسمی کشور وارد شده‌اند، افزود: از واردات این لامپ‌ها جلوگیری و پس از اعلام برند‌های آنها، از سطح بازار جمع‌آوری خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به نظارت بر استاندارد بودن  یا نبودن لامپ‌ها، اولویت این نظارت و طرح بررسی لامپ‌های کم‌مصرف را مربوط به لامپ‌های کم‌مصرف وارداتی عنوان کرد و به ایسنا گفت: هر لامپ کم‌مصرف که می‌خواهد وارد کشور شود، حتما باید معیارهای استاندارد را که تدوین شده داشته باشد، در غیراین صورت از ورود آن جلوگیری خواهد شد. اکنون لامپ‌های کم‌مصرف غیراستانداردی در سطح بازار مشاهده می‌شوند که آرم استاندارد روی آنها درج نشده است.

باز هم قاچاق

وی در زمینه اینکه چرا تا‌کنون از واردات اینگونه لامپ‌ها به کشور ممانعت نشده است، این امر را ناشی از واردات این کالا از مبادی غیررسمی قلمداد کرده و با تأکید بردرج آرم استاندارد روی همه لامپ‌های کم‌مصرف، گفت: از آنجا که وزارت بازرگانی عضو کار‌گروه مدیریت واردات است، نسبت به جلوگیری از ثبت سفارش آن برندهایی که غیراستاندارد هستند حتما اقدام می‌کند و از طریق مؤسسه استاندارد نیز اسامی این برندها اعلام خواهد شد.

فراوانی لامپ‌های تقلبی وارداتی

میراخورلو در مورد اینکه بیشتر این لامپ‌های تقلبی، برند جعلی دارند یا با برند خود در بازار عرضه می‌شوند؟ گفت: برندسازی برای لامپ‌های کم‌مصرف در آن طرف کاری ندارد و عمدتا از کشور چین می‌آیند و نمی‌شود گفت که برندها جعلی است یا واقعی. اما ممکن است مثلا وقتی جلوی ورود برند A را گرفتیم، آن کالا با برند B بخواهد وارد کشور شود که به همین دلیل در مجموع نباید اجازه بدهیم کالاهای غیرمعقول و غیرکیفی وارد کشور شوند. درصد بالای این لامپ‌ها چینی است و در بازار نیز حجم عمده لامپ‌های تقلبی وارداتی است.

استفاده از لامپ‌های استاندارد

همچنین با وجود فراوانی لامپ‌های کم‌مصرف غیراستاندارد در بازار، دست‌اندرکاران، استفاده از لامپ‌های دارای برچسب استاندارد را راهکار مقابله با گسترش عرضه اینگونه کالاها قلمداد می‌کنند به‌نحوی که این مقام مسئول سازمان حمایت نیز با اشاره به این موضوع‌ می‌گوید: مردم از لامپ‌های با برچسب استاندارد و برندهای داخلی استفاده کنند.
 وقتی مردم این لامپ‌های با برچسب استاندارد را می‌خرند، مشخص است با چه کسی طرف هستند و از خدمات پس از فروش آن نیز می‌توانند بهره‌ ببرند.

کد خبر 107518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز