چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

برخی از فروشنده‌‌های آبلیمو‌های خانگی اگر به جای اینکه بگویند « آی بدو آبلیموی تازه» می‌گفتند« آی بدو آب با لیموی تازه» شاید در گروه فروشنده‌های دروغگو قرار نمی‌گرفتند

کاش داستان به آبلیمو‌های رقیق و دارای آب فراوان ختم می‌شد، زیرا لزوم رعایت مسائل بهداشتی نیز ایجاب می‌کند که گرفتن آب‌طبیعی لیموترش و آبغوره در خانه به خرید شیشه‌های آبلیمو و آبغوره‌‌های بی‌رنگ و رو یا غیربهداشتی این نوع فروشنده‌ها برتری داشته باشد.

البته در میان تولیدات کارخانه‌ای نیز محصولات استانداردی وجود دارد که می‌توان از آنها نیز استفاده کرد. با وجود این گاهی نیز همان‌طور‌که در تصویر مشاهده می‌کنید تولید‌کننده با حک‌کردن عبارت«‌100درصد خالص» روی شیشه‌ها، افراد را به خرید تولیدات غیراستاندارد خود ترغیب می‌کند.

این درحالی است که از رنگ، بو و طعم‌تلخ آبلیمو و آبغوره می‌توان به غیرطبیعی بودن و وجود زیاد اسانس در آنها پی برد. به هر‌حال به نظر می‌رسد مصرف آبلیمو و آبغوره تازه یا خرید محصولات کارخانه‌ای استاندارد باید در اولویت قرار گیرد.

نوشابه رنگ‌پریده

خوردن نوشابه‌های گازدار و غیره در شرایط عادی هم سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند چه‌رسد به اینکه این نوشابه‌ها چند روزی هم در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرند. با اینکه روی برچسب اغلب این نوشیدنی‌های دارای ظروف شفاف، عبارت«‌دور از آفتاب نگهداری شود» قید شده اما جلوی بسیاری از بقالی‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها می‌توان نوشابه‌های رنگ پریده‌ای را مشاهده کرد که چند روزی حمام آفتاب می‌گیرند.

البته دامنه این مشکل و تنبلی فروشنده‌ها به نوشابه‌ها محدود نمی‌شود و سایر مواد‌غذایی مانند انواع سس‌ها و غیره نیز در تیررس این نوع بی‌توجهی‌ها قرار می‌گیرد. به هر حال خواسته شهروندان از این معدود فروشنده‌ها این است که به ضرب‌المثل قدیمی«تنبل مرو به سایه، سایه خودش میایه» متوسل نشوند و دست‌کم یک سایبان مناسب برای جلوی مغازه تهیه کنند.

استادیوم‌100‌هزار مشکلی

چندین و چند جامعه‌شناس و روانشناس اندر معایب ناهنجاری‌ها و وندالیسم  منتسب به‌ تماشاگرنما‌های استادیوم‌های فوتبال گفتند و نوشتند اما یکی (جدای از مجری برنامه 90)پیدا نشد درباره مشکلات گوناگون استادیومی که در کنار 100‌هزار تماشاگر، 100‌هزار مشکل دارد بگوید و بنویسد.

تماشاچی یا به قول مسئولان ورزش، سرمایه فوتبال کشور ابتدا در همان شلوغی صف‌ها برای خرید بلیت، موج مکزیکی را آغاز می‌کند  و چند تا لباس بیشتر از همسن‌و سال‌هایش پاره می‌کند. با وجود این مطمئن نیست که آیا جای مناسبی گیر می‌آورد یا نه! برای کودکان هم استادیوم حکم آزمایشگاه دارد زیرا باید ناشتا به دیدن بازی بروند و خود را از سر‌زدن به سرویس‌های بهداشتی کثیف، شلوغ و ... آسوده کنند. به هر حال لیگ88 به‌پایان رسید اما مشکلات رفاهی تماشاگران همچنان باقی است.

وعده‌ سرخرمن

اغلب شاگرد‌‌مغازه‌ها هنگام گفتن واژه «نداریم» به مشتری،‌ با عصبانیت و چشم‌غره‌‌های صاحب‌مغازه‌ روبه‌رو می‌شوند. چندی بعد آنها یاد می‌گیرند که در نبود جنس نیز می‌توان مشتری را دست‌به‌جیب کرد. کافی است به وی یک وعده سرخرمن با مضمون «سفارش شما تا چند روز دیگر آماده است»

بدهی و بعد خنده روی صورت صاحب‌مغازه، نقش می‌بندد. با وجود این، کار از جایی با اخلاق حرفه‌ای منافات دارد که فروشنده به تحویل بموقع سفارش، اهمیتی نمی‌دهد و شروع به خلف‌وعده می‌کند.

اینجاست که مشخص می‌شود وی فقط برای از دست ندادن سود فروش کالا، به‌اصطلاح پوست خرس نزده را فروخته است. به‌هر‌حال از آنجا که این مشکل در بسیاری از اصناف شیوع پیدا کرده است بهتر است اتحادیه‌ها برای چنین تخلف‌هایی نیز جریمه‌ در نظر بگیرند.

کد خبر 107806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز