همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ترکیه طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای تهران، آن را دریچه‌ای مهم برای حل و فصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «رجب طیب اردوغان» در نامه‌ای به «باراک اوباما» با اشاره به توافق هسته‌ای تهران، آن را دریچه‌ای مهم برای حل و فصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران دانست.

نخست‌وزیر ترکیه در این نامه از تلاش‌های کشورش برای حل اختلاف‌نظرهای هسته‌ای ایران با غرب دفاع کرده است.

دفتر رجب طیب اردوغان اعلام کرد، در نامه خود به باراک اوباما تاکید کرده است که توافقی که با میانجی‌گری ترکیه و برزیل در تهران حاصل شده است، می‌تواند به این اختلاف‌نظرها پایان دهد.

هم‌زمان با نامه نخست‌وزیر ترکیه به رئیس‌جمهوری آمریکا، «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد هم ابراز امیدواری کرده است که موافقت ایران برای مبادله اورانیوم با سوخت هسته‌ای، راه را برای مذاکرات هسته‌ای این کشور با غرب هموار کند.

بنا بر این گزارش، ایران دوشنبه گذشته در حضور «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل و نخست‌وزیر ترکیه موافقت کرد که یک هزار و 200 کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ترکیه بدهد و در برابر ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تهران دریافت کند.

در متن توافق‌نامه‌ای که ایران و برزیل و ترکیه منتشر کردند، آمده است: «در راستای تسهیل همکاری هسته‌ای، ایران بر امانت‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کم غنی‌شده در ترکیه موافقت می‌کند. این اورانیوم کم غنی‌شده در مالکیت ایران در ترکیه قرار خواهد داشت. ایران و آژانس امکان نظارت بر نگهداری ایمن از این مواد را در ترکیه دارند.»

توافق تهران برای مبادله سوخت هسته‌ای با استقبال بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی روبه‌رو شده است.

کد خبر 107923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز