گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان‌می‌دهد یک ائتلاف جدید، موضوع دراختیارگرفتن سهام کنترلی خودروسازان را هدف گرفته است

به گزارش همشهری، اطلاعات جدید نشان می‌دهد که موضوع واگذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا به‌عنوان یک مهره کلیدی در صنعت خودرو‌سازی‌ به موضوع پیچیده‌ای تبدیل شده و رقابت برای خرید بلوک‌های سهام این شرکت - که بخشی از سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را در دست دارد - بسیار نفسگیر شده است. 

در واقع، خریدار سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا به‌عنوان یک هلدینگ در صنعت خودرو، بخش مهمی از سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را در اختیار خواهد گرفت. در این میان اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که ائتلاف سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و گروه بهمن (از طریق شرکت‌های زیرمجموعه‌‌شان‌) درصدد خرید بلوک سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا هستند.

در حال حاضر، شرکت سرمایه‌گذاری رنا 2بلوک 9درصدی از سهام هریک از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را در اختیار دارد.دیروز شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی 15درصد از سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری رنا را روی میز فروش گذاشت و قرار است امروز نیز سازمان خصوصی‌سازی‌ 17درصد از سهام این شرکت را برای فروش در بورس تهران عرضه کند. در عین حال، در چنین شرایطی گروه بهمن درصدد است از طریق شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران این دو بلوک را خریداری کند.

در شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد، گروه بهمن سهامدار عمده شرکت سرمایه‌گذاری ملی محسوب می‌شود.گروه بهمن از طریق شرکت‌های زیرمجموعه‌اش 17درصد از سهام شرکت سایپا و نزدیک به 10درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد،

ضمن اینکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز بیش از 13‌درصد از سهام سایپا و 10درصد از سهام ایران‌خودرو را در اختیار دارد، بر این اساس درصورتی که این ائتلاف موفق به خرید بلوک‌های سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا شود، عملا مدیریت سهام این شرکت را که خود سهامدار ایران خودرو و سایپاست در اختیار خواهد گرفت.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد دیر یا زود کنترل سهام خودروسازان از دست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)خارج خواهد شد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت سرمایه‌گذاری سایپا نیز از رقبای این ائتلاف در خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری رناست و درصورتی که بتواند این بلوک‌های سهام را خریداری کند،

مدیریت مجموعه خودروسازان همچنان در دست دولت باقی خواهد ماند، اما درصورتی که ائتلاف جدید موفق شود در این رقابت پیروز شود، به‌زودی شاهد تغییرات مدیریتی در این صنعت خواهیم بود.

در عین حال قرار است ظرف روز‌های آینده 2بلوک 18درصدی سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا متعلق به دولت در بورس عرضه شود. به همین علت سرنوشت بلوک‌های سهام سرمایه‌گذاری رنا به موضوع حساسی برای خریداران بدل شده است.

بلوک‌های ‌١٨ درصدی

خبرگزاری‌های ایسنا و فارس درباره عرضه بلوک‌های 18 درصدی سهام ایران‌خودرو و سایپا به نقل از سید مهدی عقدایی،‌ معاون سازمان خصوصی‌سازی گزارش دادند: موضوع تعهدات خارجی و بین‌المللی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا که علت تاخیر در عرضه سهام ایران خودرو و سایپا بود، برطرف شده و آگهی عرضه سهام این دو شرکت فردا منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار است بلوک 18 درصدی ایران خودرو در 31 خرداد ماه و بلوک 18 درصدی سایپا نیز اول تیر ماه از طریق بورس واگذار شود. معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با تاکید بر اینکه این بلوک‌ها قطعا در تاریخ‌های اعلام شده واگذار می‌شوند، در مورد خریداران احتمالی این شرکت گفت: چند درخواست از سوی خریداران داخلی ارائه شده است.

کد خبر 108140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز