گروه بورس: شمارش معکوس برای عرضه سهام شرکت‌های ایران خودرو وسایپا آغازشده و به موازات آن ائتلاف‌ حداقل 5 کنسرسیوم‌ برای خرید سهام این دو خودروساز بزرگ تشکیل شده است.

به گزارش همشهری، قرار است برنامه فروش 2 بلوک 18 درصدی سهام شرکت‌های ایران‌خودرو  و سایپا از روز 31 خرداد ماه  آغاز شود. بر این اساس به فاصله 7 روز مانده به عرضه سهام این دو شرکت، رایزنی‌های پیچیده‌ای از سوی 5 کنسرسیوم خریدار آغاز شده است. تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که شرکت‌های قطعه ساز با برگزاری نشست‌هایی به‌طور جدی در تلاشند سهام این دو شرکت را خریداری کنند.

یکی از این قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرآنلاین ضمن تایید چنین نشست‌هایی، گفت: «علت تشکیل این جلسات حفظ منافع صنفی ماست.» وی با بیان اینکه خرید سهام خودروسازان نیاز به نقدینگی بسیاری دارد و تامین آن از سوی ما با توجه به تعهدات عقب‌افتاده شرکا سخت خواهد بود، تاکید کرد: «با وجود این موارد برای حفظ تولید که زندگی ما به آن وابسته است، جلساتی را با محوریت تشکیل کنسرسیوم خرید آغاز کرده‌ایم.» 

به جز این کنسرسیوم، از گروه بهمن، تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری سایپا و سمند و همچنین یک شرکت بزرگ قطعه‌ساز هم به‌صورت انفرادی به‌عنوان خریداران احتمالی سهام ایران خودرو و سایپا یاد می‌شود.

گفته می‌شود این شرکت از قطعه سازان بزرگی است که عزم خود را جزم کرده تا صاحب یک کرسی در هیأت‌مدیره خودروسازان شود. در عین حال ائتلاف شرکت‌های سرمایه‌گذار تامین‌اجتماعی و گروه بهمن نیز همچنان از خریداران پروپاقرص است که در این زمینه با شرکت سرمایه‌گذاری سایپا رقابت خواهد کرد.

کنسرسیوم سرمایه‌گذاری ملی

در همین رابطه کنسرسیوم جدیدی به رهبری شرکت کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی روز گذشته اعلام کرد با درنظر گرفتن شروطی درصدد خرید سهام این دو خودروساز بزرگ کشور در روز موعود است.

امیر حسن ارضاء مدیرعامل کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی در این باره به همشهری گفت: شرکت سرمایه‌گذاری ملی از طریق کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم بزرگ را مطرح کرده و تا این لحظه با برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه توافق شده است.

وی از ذکر نام و تعداد اعضای این کنسرسیوم خودداری کرد اما در عین حال افزود:هنوز اعضای این کنسرسیوم به‌طور کامل تکمیل نشده و متقاضیان می‌توانند با درنظر گرفتن شروط تعیین شده به عضویت این کنسرسیوم در آیند.

شرط کنسرسیوم

همچنین علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در این رابطه گفت:مجموعه‌ای از صندوق‌ها، بیمه‌ها، نهادهای مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک درصدد هستند تا با مشارکت نیم تا حداکثر 4درصدی اقدام به خرید بلوک‌های ایران خودرو و سایپا کنند.

وی با بیان اینکه این کنسرسیوم توانایی خرید هر دو بلوک عرضه شده در 31 خرداد و اول تیر را داراست، تأکید کرد: شرط این کنسرسیوم اطمینان از رضایت خاطر وزارت صنایع از حضور این کنسرسیوم و اعلام حمایت وزیر صنایع از این تصمیم است. 

فروش رنا معادلات را به هم ریخت

در همین حال هادی بیدختی مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس به تحلیل نحوه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا پرداخت و گفت: بهتر بود سهام ایران خودرو و سایپا با سهام سرمایه‌گذاری رنا عرضه می‌شد زیرا اگر سهام این شرکت مجموعا واگذار می‌شد، خریدار می‌دانست که اداره‌کننده است ولی با فروش رنا معادله به هم ریخته است یعنی کسی که سهام ایران خودرو را خریداری می‌کند مجبور است نیم نگاهی هم به سایپا داشته باشد زیرا درصدی از سهام ایران خودرو در دست رناست و رنا نیز توسط سایپا خریداری شده است.

بوی ادغام خودروسازان

به گزارش ایسنا، بیدختی با بیان اینکه با خریداری رنا توسط سایپا، ادغام 2خودروساز بزرگ در کشور مطرح می‌شود، اضافه کرد: اگر خرید رنا توسط سرمایه‌گذاری سایپا با برنامه‌ریزی بوده باشد، در نتیجه کسی که سهم ایران خودرو و سایپا را خریداری می‌کند در رنا هم سهم دارد، لذا عملا صنعت خودرو یکپارچه می‌شود.

بیدختی اعلام کرد: با این حال نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این معامله هماهنگ شده بوده است یا نه زیرا اگر هماهنگ شده باشد یعنی بوی ادغام 2خودروساز بزرگ کشور می‌آید.

او  اضافه کرد: کسی که 18 درصد سهام ایران خودرو و سایپا را خریداری می‌کند با 9درصد سهم رنا عملا مدیریت ایران خودرو و سایپا را در دست می‌گیرد لذا باقیمانده سهم ایران‌خودرو و سایپا که قرار است واگذار شود باید به همان خریدار واگذار شود زیرا آن تعداد سهم به درد کسی نمی‌خورد در نتیجه عملا ادغام اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: البته بی‌معنی است که خودرویی‌ها خودشان را خریداری کنند لذا ممکن است شرکت‌هایی که سهامدار ایران خودرو و سایپا هستند مانند گروه بهمن،سرمایه‌گذاری ملی یا تامین اجتماعی وارد عرصه رقابت شوند.

به گزارش ایسنا،  بیدختی از گروه بهمن، گروه سایپا و چند شرکت دیگر به‌عنوان خریداران احتمالی ایران خودرو و سایپا نام برد.

کد خبر 109609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز