چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: ناصر بن عبدالله سعید آل عامر الکعبی، رئیس شورای مرکزی شهر قطر به همراه تنی چند از اعضای این شورا با شهردار تهران ملاقات و درخصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک گفت‌وگو کرد

محمد باقر قالیباف در این دیدار اظهار داشت: همکاری بسیار خوبی میان شهرداری و شورای شهر در تهران وجود دارد که با این همکاری توانسته‌ایم بر بسیاری از مشکلات فائق آییم.
وی ادامه داد: پروژه‌ها و اقدامات بزرگی در شهر تهران در حال انجام است و ظرفیت احداث سالانه 17 کیلومتر مترو در شهر تهران وجود دارد.

قالیباف با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات افزود: می‌توانیم همکاری‌های خوبی در حوزه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

وی گفت: کشورهای اسلامی ظرفیت‌های خوبی برای همکاری دارند و ما از نقش فعال قطر در جهان اسلام استقبال می‌کنیم و به‌عنوان یک مسلمان، اسرائیل را منشا فساد در خاورمیانه می‌دانیم. البته باید هوشیار باشیم که همواره شیطان در کمین است که میان مسلمانان در کشورهای منطقه تفرقه بیندازد.

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: بازدید‌های متقابل موجب افزایش شناخت و درک هرچه‌بهتر میان طرفین خواهد بود. ناصر الکعبی نیز در این دیدار با بیان اینکه مشابهت‌های فراوانی میان وظایف و کارکردهای شورای شهر تهران و قطر وجود دارد، گفت: در قطر شورای شهر بیشتر وظیفه نظارتی دارد و وارد اجرا نمی‌شود و وضعیت تهران نشانگر همکاری مطلوب میان نهاد شهرداری و شورای شهر است.

وی با بیان اینکه پیشرفت تحول تهران در سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است، افزود: جمعیت زیاد تهران بار سنگینی روی مدیریت شهری تهران می‌گذارد. ما در این مدت کوتاه شاهد بودیم مسئولان شهری تهران با درایت و هوشمندی شهر را اداره می‌کنند. الکعبی افزود: در گذشته به تهران سفر داشته‌ام اما این بار از دیدن تحولات به‌وجود‌آمده در تهران متعجب شدم؛  این بیانگر توان بالای مدیریت شهری در تهران است.

رئیس شورای مرکزی شهر قطر با دعوت از شهردار تهران برای بازدید از دوحه گفت: ما به‌عنوان 2 کشور همسایه می‌توانیم همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشیم، چنانچه بنا به دعوت رئیس شورای شهر تهران به این شهر آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه قطر در سال 2010 به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم در سال 2022 میزبان جام جهانی باشیم و به همین علت توجه خاصی به بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و توسعه اماکن و مراکز فرهنگی داریم.

زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم می‌کنیم

علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه میزبانی از هیات قطری در ضیافت رسمی ناهار، با اشاره به اهمیت حضور این هیات در تهران گفت: شهر تهران دارای ظرفیت‌های خوبی برای برقراری ارتباط با شهرهای مهم منطقه و دنیاست.

وی بر ضرورت حرکت در این عرصه تاکید کرد و ادامه داد: شهر دوحه امروز تبدیل به یکی از شهرهای مهم در منطقه شده است و بر این اساس ارتباط با این شهر دارای اهمیت است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: واژه‌هایی چون ابر شهر، کلانشهر و جهانشهر و... دارای تعاریف جداگانه‌ای هستند و هرکدام حکایت از نوع نگاه ویژه‌ای دارند که در عرصه بین‌المللی وجود دارد.

دبیر افزود: بر این اساس تهران نیز به‌عنوان یکی از شهرهای مهم منطقه باید بتواند در عرصه‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد و این موضوع با برقراری ارتباط با دیگر شهرها میسر خواهد شد.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های تهران برای تبدیل شدن به شهری مؤثر در عرصه جهانی گفت: امروزه دیپلماسی شهری در کنار دیپلماسی رسمی می‌تواند به بهتر شدن روابط با دیگر کشورها کمک کند و در مواردی هم حتی می‌تواند بهتر از عرصه رسمی دیپلماسی نقش‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه جذب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی برای تهران اهمیت زیادی دارد، گفت: ما هم به نوبه‌خود تلاش داریم تا زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کنیم تا تهران هر چه سریع‌تر بتواند مسیر توسعه را طی کند. وی به پیشرفت‌های برخی از شهرهای منطقه چون دوحه ،استانبول و... اشاره کرد و گفت: تهران ما دارای ظرفیت‌های فراوانی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

تهران، جذابیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد

رئیس شورای مرکزی شهر قطر، شهر تهران را در زمینه‌های شهری دارای پیشرفت‌های فوق‌العاده دانست و بر ضرورت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران قطری در این شهر تاکید کرد و گفت: شهر تهران فرصت‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار دارد.

ناصر بن عبدالله سعیدآل عامر الکعبی با ابراز شگفتی از پیشرفت‌های تهران در عرصه‌های مدیریت شهری، درباره سفر اعضای شورای شهر دوحه به تهران گفت: در این دیدار بازدیدهایی از متروی تهران، مرکز کنترل ترافیک و شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران و مرکز بازیافت زباله و... داشتیم و پیشرفت‌های تهران را در این عرصه‌ها لمس کردیم.

وی با بیان اینکه قطر، بازار بازی برای تمام کشورها و سرمایه‌گذاران است خواستار سرمایه‌گذاری‌های مشترک تهران و دوحه شد و گفت: در زمینه‌های متعدد همچون موضوع گاز و حرکت کشتی‌ها و لنج‌ها و... شراکتی بین ایران و قطر وجود دارد و علاوه بر این میزان زیادی از مواد غذایی قطر از ایران وارد می‌شود.

همه اینها نشان‌دهنده ارتباط مؤثر 2 کشور است که می‌تواند بهتر و بیشتر هم باشد. وی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران یکی از مراکزی بود که نظر ما را جلب کرد، گفت: در این شرکت پروژه جدید برای بازار گل و گیاه تعریف شده است و این برای ما هم اهمیت زیادی داشت.

رئیس شورای شهر دوحه افزود: ما می‌توانیم در بازار گل و گیاه تهران حضور داشته باشیم  چرا که بازار گل و گیاه به‌نحوی است که هم کشورهای تولید‌کننده و هم کشورهای مصرف‌کننده منافع زیادی را به دست می‌آورند.

کد خبر 108361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز