به گزارش همشهری، بازار فرابورس ایران که از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، در سال جدید برنامه‌های گسترده‌ای را دنبال می‌کند

و قرار است با همکاری وزارت تعاون عرضه سهام شرکت‌های تعاونی در این بازار انجام شود؛ ضمن اینکه انتشار اوراق مشارکت و عرضه صندوق‌های طلا و ارز از دیگر برنامه‌های این بازار است.  مهدی علم‌الهدی، مدیر پذیرش فرابورس در این‌باره به همشهری گفت: وزارت تعاون تمایل داشت تا زمینه عرضه سهام شرکت‌های تعاونی را ایجاد کند؛ بر همین اساس با مذاکراتی که با این وزارتخانه انجام شد، قرار شد سهام شرکت‌های تعاونی سهامی عام در بازار فرابورس عرضه شود.

وی همچنین درباره پذیرش صندوق‌های طلا و ارز در فرابورس گفت: امکان پذیرش این صندوق‌ها در این بازار دیده شده؛ ضمن اینکه یک درخواست نیز برای پذیرش صندوق طلا به‌دست ما رسیده اما هنوز موضوع پذیرش آن دنبال نشده است.

علم‌الهدی درباره انتشار اوراق مشارکت در فرابورس عنوان کرد: برنامه انتشار اوراق مشارکت در فرابورس هم‌اکنون در حال بررسی است و مذاکراتی برای انتشار اوراق مشارکت آزادراه تهران – شمال و شرکت سایپا انجام شده اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

شرکت‌های تعاونی تقاضادهند

در همین رابطه مصطفی امید قائمی، مدیرعامل فرابورس در همایش راهکارهای جذب سرمایه در دوران رکود اقتصادی با نگاهی به فرابورس گفت: با رایزنی‌های انجام شده به‌زودی فرابورس پذیرای شرکت‌های تعاونی نیز خواهد بود. وی افزود: هم‌اکنون شرکت‌های تعاونی می‌توانند تقاضای پذیرش خود را به فرابورس ارائه دهند.

مدیرعامل فرابورس به موضوع روش‌های انتشار اوراق مشارکت برای جذب سرمایه توسط شرکت‌های صنعتی در فرابورس اشاره کرد و افزود: شرکت‌های صنعتی می‌توانند در این بازار نسبت به انتشار اوراق مشارکت حداکثر با نرخ سود سالانه 16درصد برای تامین مالی طرح‌های خود اقدام کنند؛

درحالی‌که برای تامین این منابع از محل تسهیلات بانکی حداقل باید سالانه 26‌درصد سود پرداخت کنند. مدیرعامل شرکت فرابورس درخصوص مزایای انتشار این اوراق در فرابورس گفت: این اوراق برای شرکت‌های خصوصی و نیمه‌دولتی قابل انتشار است، قابلیت وثیقه‌گذاری در همه بانک‌ها و سازمان‌ها را دارد، درصورت گم شدن مشکلی به‌وجود نمی‌آید و همچنین هرماهه سود به‌صورت خودکار به حساب افراد ریخته می‌شود.

استانداردها

همچنین در این همایش معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به شرکت‌هایی که نمی‌توانند استانداردهای سختگیرانه بورس را تامین کنند توصیه کرد که وارد فرابورس شوند؛ چرا که ورود به این بازار بسیار سهل‌تر از ورود به بورس است.

قاسم محسنی با بیان اینکه فرابورس یک بازار ثانویه است،  ادامه داد: این بازار برای معامله اوراق بهاداری که در بازار اولیه صادر شده تاسیس شده و قرار است ابزارهای مختلف تامین مالی برای آن تعریف شود.

عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس، صندوق‌های زمین و ساختمان را یکی دیگر از ابزارهای تامین مالی در شرایط فعلی بیان کرد و افزود: افرادی که زمین دارند با حضور در این صندوق‌ها می‌توانند از منافع آن استفاده کنند؛ ضمن اینکه سهام این صندوق‌ها در فرابورس نیز قابل معامله خواهد بود.

صندوق‌های طلا و ارز

معاون سازمان بورس از اتمام طراحی صندوق ارز در سازمان بورس خبر داد و گفت: راه‌اندازی این صندوق در انتظار مجوز بانک مرکزی است و درصورت ایجاد می‌تواند به نفع وارد‌کنندگان ایرانی باشد و راهکاری جدید برای بازکردن LC را در مقابل صنعتگران قرار دهد. وی در ادامه از راه‌اندازی صندوق طلا در کشور خبر داد و افزود: این صندوق نیز در سازمان بورس طراحی شده و تنها مجوز بانک مرکزی آن ‌باقی مانده است.

کد خبر 108408

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز