شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

علی شاکری: بیست‌ویکمین دوره لیگ جهانی والیبال از روز 14خردادماه با حضور 16‌تیم برگزیده در حالی آغاز می‌شود که این‌بار درست 2ماه بعد از خاتمه این رقابت‌ها، 13تیم از 16‌تیم حاضر همراه با 11‌تیم دیگر از جمله ایران ‌باید در هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در ایتالیا شرکت کنند.

کره‌جنوبی، هلند و فنلاند ازجمله تیم‌های حاضر در لیگ جهانی و غایب در مسابقات قهرمانی مردان جهان محسوب می‌شوند.در این دوره از بازی‌های لیگ جهانی دو تیم مصر و‌ آلمان به ترتیب جانشین دو تیم ژاپن و ونزوئلا شدند که در دوره قبل به عناوین پانزدهم و شانزدهم رسیدند. فدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB) از سال قبل با توجه به افزایش شمار متقاضیان حضور در لیگ جهانی در صدد انجام مسابقات گزینشی با حضور تیم‌های آخر جدول و تیم‌های داوطلب برآمده است که طی آن ژاپن و ونزوئلا جای خود را به مصر و‌ آلمان دادند. در مطلب زیر نگاهی داریم به لیگ جهانی بیست‌ویکم همراه با ارزیابی تیم‌ها در گروه‌های چهارگانه که در پایان بازی‌های دور مقدماتی، تیم‌های اول گروه‌ها به همراه تیم برگزیده FIVB (یکی از تیم‌های دوم گروه‌ها) و آرژانتین، میزبان مرحله نهایی طی یک هفته در روزهای 30تیر تا 3‌مرداد در شهر «کوردوبا» تکلیف تیم‌های اول تا ششم جام را تعیین می‌کنند.

قرعه‌کشی مسابقات ماه‌ها پیش برگزار شده و تیم‌های حاضر با فرصت و شناخت کافی نسبت به تیم‌های هم‌گروه به فکر آماده‌سازی خود بوده‌اند. براساس قرعه‌کشی صورت‌گرفته 16‌تیم حاضر به شرح زیر در گروه‌های چهارگانه گروه‌بندی شدند.

گروه بندی مسابقات

گروه یک: برزیل، بلغارستان، هلند و کره‌جنوبی
گروه 2: صربستان، ایتالیا، فرانسه و چین
گروه3: روسیه، آمریکا، فنلاند و مصر
گروه4: کوبا، آرژانتین، لهستان و آلمان
برزیل دست‌نیافتنی

در گروه اول این بازی‌ها برزیل که به همراه ایتالیا طی 20دوره حضور متوالی با کسب 8‌عنوان قهرمانی در اندیشه پیشی‌گرفتن از ایتالیاست بدون هیچ شک و تردیدی بخت اول صدرنشینی به شمار می‌رود و دست‌نیافتنی می‌نماید. در این گروه با وجود آنکه بلغارها هم با ستاره‌های جدید خود نیم‌نگاهی به صعود به مرحله بعدی دارند، هلند هم مدعی است.

هلندی‌ها پس از فترتی طولانی و کسب مدال طلای بازی‌های المپیک 1996 آتلانتا و قهرمانی در دوره هفتم لیگ جهانی دوباره از سال پیش گام در لیگ جهانی گذاشته‌اند، اگر‌چه هنوز تا رسیدن به روزهای طلایی دهه90 فاصله بسیار دارند.کره‌جنوبی یکی از دو نماینده آسیا که در رقابت با تیم ملی والیبال ایران، مسابقات جهانی 2010 ایتالیا را از دست داده در این گروه از کمترین شانس برای صعود برخوردار است. هیچ بعید نیست که کره‌ای‌ها با سقوط‌شان 3‌سهمیه کاهش پیدا کرده به 2‌سهمیه آسیا را به یک سهمیه مبدل کنند. در این گروه همه نگاه‌ها متوجه برزیل و سرمربی پرافتخارش برناردو رزنده است که هم‌اکنون به لحاظ موفقیت از جولیو ولاسکو، سرمربی آرژانتینی‌الاصل ایتالیا هم جلو زده است.برزیل به عنوان با‌پشتوانه‌ترین تیم امروز جهان والیبال از سال2001 تاکنون تنها 2بار در سال‌های 2008 و2002 نتوانسته قهرمان لیگ جهانی شود این بار فرصت دارد تا پس از تساوی در 8 بار قهرمانی با ایتالیا رکورد تاریخی را از خود برجای بگذارد.

رزنده برای این دوره نیز نتوانست از تجربیات ارزشمند کاپیتان تأثیرگذارش جیبا دل بکند و باز هم نام او را در لیست 19نفره‌اش گنجاند. به جز جیبا، برزیل با ستاره‌هایی چون دانته‌ آمارال‌، سرجیو سانتوز، ویستونوس و برونو رزنده یکی از مدعیان اصلی قهرمانی قلمداد می‌شود.در دور مقدماتی تنها بلغارستان شاید توانایی آزاردادن برزیل را با نفرات شاخصی چون ماتی کالیسکی، ژوکوف، سالیا‌روف و تسواتانوب به سرمربیگری سیلواناو پرندی ایتالیایی داراست و بعید به نظر می‌رسد که هلندی‌ها و کره‌ای‌ها حتی در بازی‌های خانگی شانس غلبه بر برزیل را پیدا کنند.

جدال‌های تمام‌اروپایی

در گروه دوم چین در محاصره تیم‌های اروپایی صربستان، ایتالیا و فرانسه موقعیتی مشابه با کره‌جنوبی در گروه یک دارد. در این گروه فرانسوی‌ها بعد از مدت‌ها غیبت با کسب نایب‌قهرمانی جام ملت‌های اروپا خودی نشان دادند و می‌توانند هم‌اندازه با دو تیم مطرح ایتالیا و صربستان برای خود بخت صعود قائل شوند.

روبرت هنو، اولیور کیفر، پیر پویول و سامیکا در غیاب آنتیگا که معلوم نیست به چه دلیلی از سوی فیلیپ بلین دعوت نشده است از جمله ستارگان تیم ملی فرانسه محسوب می‌شوند. از سوی دیگر ایتالیایی‌ها هم در کنار صربستان به عنوان دو قدرت قدیمی چشم به صعود به مرحله نهایی دارند. آندریا آناستازی در کنار جوانان تازه‌مطرح‌شده‌ای چون پیرو دی، ماروتی و  ایوان زایتسف چشم به تجربه ماستر نجلو، ورمیگلیو و آلساندروفی دارد. صربستان نیز با ایگور کولا کوویچ‌ در غیاب برادران گربیک و ایوان میلوکوویچ با جوانان تازه‌از‌راه‌رسیده‌اش مارکو ایوویچ و جو ویک و استارویچ با حفظ نفرات باتجربه‌ای مثل پتکوویچ، سامارادزیج و جانیک کار دشوارتری نسبت به دوره‌های قبل دارد. باید دید در جدال‌های تمام‌اروپایی این گروه چین متحول‌شده که دیگر قدرت اول آسیا هم نیست چگونه خواهد توانست مقابل تیم‌های تشنه صعود دوام آورد.

همه نگاه‌ها به روسیه و آمریکا

در گروه سوم همه نگاه‌ها برای صعود متوجه آمریکا و روسیه است که هر کدام یک قهرمانی در 20دوره گذشته این بازی‌ها در کارنامه دارند. روس‌ها در سال2002 و آمریکایی‌ها در سال2008 و اتفاقا هر دو تیم در خاک برزیل قدرت بلامنازع یک دهه اخیر جهان به این افتخار نائل شده‌اند. این بار یکی از این دو تیم به حکم اجبار باید وداع تلخی با مرحله نهایی داشته باشد. در این گروه فنلاند و مصر هم حضور دارند که در این بین فنلاندی‌ها با برادران اوی ونن می‌توانند فقط نقش تعیین‌کننده در صعود یکی از دو تیم روسیه و آمریکا ایفا کنند. روس‌ها حالا دیگر به حضور سرمربیان غیربومی بعد از جذب زوران گائیچ صرب کاملا عادت کرده‌اند و بعد از او سکان تیم‌شان را به دانیلی باگ‌نولی ایتالیایی سپردند که قبلا امتحان خودش را با چندین قهرمانی در لیگ برتر باشگاه‌های روسیه با دینامو‌مسکو داده است.

روس‌ها نیز با روی‌آوردن به جوانگرایی مجبور به کنار‌گذاشتن چندین مهره باتجربه‌شان مثل تتلوخین الکسی وربوف شده‌اند. با این اوصاف حضور پولتوسکی، ولکوف، ابراموف و گرانکین غنیمتی است. آمریکا هم به دنبال قهرمانی در لیگ جهانی نوزدهم و کسب مدال طلای المپیک پکن، هوگ مک‌کاچن نیوزیلندی را به تیم بانوان خود فرستاد و آلن کنیپ را جانشین او ساخت. آمریکایی‌ها با حفظ بافت همان تیم برنده مدال طلای المپیک2008 پکن و چهره‌هایی مثل ایوان پاتک، دونالد سوکسو، ویلیام پرایدی، رایان میلر و کلایتون استانلی با امیدواری به صعود از این گروه می‌اندیشند.

تقابل قدرت‌های دو قاره با تفکر آرژانتینی

در گروه چهارم، حضور آرژانتین و 3‌مربی آرژانتینی در ترکیب 3تیم آرژانتین، آلمان و لهستان پیش‌بینی صعود را از بین دو تیم کوبا و لهستان سخت می‌سازد. آرژانتین به عنوان میزبان مرحله نهایی بی‌دغدغه‌ترین تیم حاضر در این گروه است که برایش چندان تفاوتی نمی‌کند که با چه عنوانی به کار خود خاتمه می‌دهد اما رقابت اصلی بین دو تیم کوبا و لهستان خواهد بود که هر کدام داعیه صعود به مرحله نهایی در کوردوبا  را دارند. آلمان‌ها هم پس از چند سال غیبت با رائول لوزانو آرژانتینی بیشتر در اندیشه محک‌زدن خود هستند تا صعود. آلمان‌ها با حضور در لیگ جهانی به دنبال خلق شگفتی در مسابقات قهرمانی جهان در رم هستند. آنها برای رسیدن دوباره به لیگ جهانی مکزیک و ونزوئلا را قربانی کردند.

کد خبر 108446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز